Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pibelængde og kuglevægt
#1
Jeg har en tikka 308win. Pibelænde ca. 45 cm. 1-11" stigning.

Jeg har skudt ganske få skud med den og jeg ved ikke hvor meget den har skudt før jeg fik den. Jeg har kortet den ned til ca.45 cm og monteret lyddæmper.
Jeg har været på skydebanen for anden gang her til aften og begge gange har den spredt skuddene ca. 65mm på 100m. Jeg har prøvet med to forskellige patroner, norma og Winchester. Begge 150 grain. Begge to ca. 65mm spredning.
Umiddelbart inden banen lukkede prøvede jeg 3 skud med 180 grains norma vulkan. De sad indenfor 23 mm.
Instruktøren fortalte bagefter at det var hans erfaring at korte piber skød bedst med tunge kugler.
Er det en kendt sag at korte piber ikke kan styre lette kugler?

Jeg er bestemt ikke noget unikum med en riffel, men skuddene er skudt fra bænk og det plejer da at være bedre end 65mm. Jeg har en klar fornemmelse af at det ikke var mig der sjuskede.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#2
Ved du hvordan den skyder med de samme patroner, men uden lyddæmper?
Svar
#3
Nej. Jeg har ikke prøvet uden.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#4
Havde en anelse lignende oplevelse hvor det hjalp enormt meget at have en længere Col.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#5
Det er nok svært at sige noget generelt ud over at stejlere stigning og højere hastighed hjælper til at stabilisere lange projektiler (det er længden og ikke vægten der er afgørende). I princippet kan en 150 grains med høj BC og boattail være længere end en 180gr round nose og derfor i teorien sværere at stabilisere.

Hvilken type krudt der anvendes påvirker også når man går ned på 45cm pibe.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Uden at have testet hvordan riflen skyder uden dæmper, er det svært at konkludere noget...

Jeg har observeret at mange rifler, uanset pibelænge, skyder mere præcist med tungere kugler...

Min tanke er at det handler om en mere fuldstændig forbrænding af krudtet og dermed mendre forstyrrede krudtgasser til at skubbe til projektilet når det forlader mundingen, det fænomen forværres af at skyde med boattail kugler.
Det stemmer også med et fænomen jeg også har observeret, nemlig at gamle slidte rifler med slidt krone, næsten altid skyder bedst med de tungeste kugler..

To landninger med samme V(0) og samme Scenar kugle, men med hhv. MRP og VV N550 skyder ikke lige præcist. N550 ladningen er næsten dobbelt så præcis, målt som gennemsnit over mange 3 og 5-skuds grupper.

En 1:11 stigning og 150 grains kugler er ikke problemet her, ustabilitet på kortere hold på grund af manglende omdrejninger på projektilet i forhold til længden vil vise sig som aflange huller i skiven (væltede kugler)

Jeg har også bemærket at mange vælger at lade med ret langsomt krudt, i forhold til kuglevægten, i jagten på hastighed ..

Det er også ofte tilfældet i fabriksammo, da man med langsommere krudt kan holde en god hastighed i de fleste rifler, uden at få problemer med for højt tryk.

Det er dog ikke mit indtryk at Norma bruger den teknik ... Jeg har målt ret højt tryk med Norma ammo, både i 6,5x55 og 308W
Bedømt på den fabriksammo jeg har skildt ad og vejet, lader det til at Norma lader stort set alt de de kan af ammo med URP [8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Jeg håber at teste den lidt i morgen (jeg fik klippet strengene i onsdags, så nødderne er noget hævede og ømme)[Sad]. Jeg har fået fat i en pakke 185 grains lapua scenar. Hvis klokkespillet har mod på lidt rekyl, så prøver jeg lidt forskelligt i morgen. Med og uden dæmper og forskellige kuglevægte.....apropos kuglevægt[Sad][xx(][Sad][B)]

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#8
Skydning og ømme nødder. God start på en weekend
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Egelund

Skydning og ømme nødder. God start på en weekend


@Egelund
du taler måske af erfaring.[^]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#10
Rolin....ikke det der ligner. Men nu skal man ikke lade et par ømme nødder stå i vejen for en omgang skydning.
Svar
#11
Jeg var en smut på skydebanen (trods ømme nosser). først nogle forsøg med 150 grains kugler med og uden dæmper, hvor den blev ved med at te sig åndsvagt og lave grupper på op til 88mm.
Til sidst prøvede jeg lapua scenar 185 grain og lavede en 5 skuds gruppe på 17,5 mm.
Nu skal jeg bare ha skudt nogle flere skud med den og ha tillid til at det ikke bare var en enlig svale og at den skyder fornuftigt nok med den rette ammunition.

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)