Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Signalfarver redder liv og hjortevildt kan se camo
#1
Kan se UV forstærkere

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Jeg har faktisk, i New Zealand, set en lille kort film (i en jagtbutik) hvor en forsker ud i dyrenes syn og farve-syn havde lavet nogle still-billeder og en lille filmsekvens, hvor han med computer-teknik havde "farvelagt" sådan som et stykke hjortevildt ser forskellige camouflage mønstre og farver...

De såkaldte "Blaze-orange" og gule camo-typer kan dyrene ikke skelne fra de almindelige, bortset fra at de ser lidt lysere ud .. og det er kun en fordel, for de fleste mønstre var i dyrenes øjne ret mørke, og gav dermed en tydeligere silhuet mod en lysere naturlig baggrund.

Det var også tydeligt at det der tæller er bevægelse! uanset camo-mønster og så videre, så er det stort set umuligt at skjule bevægelse for dyrene, deres øjne ser stort set kun bevægelser og "skarpe konturer/kontraster"

Den samme forsker var dog ret skeptisk overfor at UV reflektion skulle være et udbredt problem for jægere, dyrene kan "måske" se UV-forstærket tøj tydeligere, men det behøver ikke at betyde at de reagerer på det, det kan også være med til at give en større kontrast i mønstrene og dermed udviske et omrids.

Generel er det en fejl med camo-mønstre med meget lidt kontrast mellem "farverne" i mønstret, medmindre det er som en slags "glidende overgang" mellem kontrasterne.

Mange Camo-mønstre og farver er også generelt for mørke til normale forhold på jagt, specielt i dagtimerne og skumringen.

1600-tallets japanske "Ninjaer" havde bedst fat i "camo" til skumring og mørke, de brugte en slags meleret/plettet næsten lysegrå dragt, og ikke de sorte "Ninja-dragter" man ser på film ...

Generelt er de moderne militære camo-mønstre ikke særligt velegnede overfor dyr, de er lavet for at "snyde" menneskelige øjne og nogle af dem også for at "snyde" moderne digitale kameraer!! (overvågning og droner!!) f.eks. er "Multicam" mere synligt for det menneskelige øje end for et digitalt kamera, og for de fleste dyr ser det helt ensfarvet lyst ud på selv ret kort afstand... man kunne ligesågodt gå i khakifarvet jagttøj...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
http://gohunting.dk/syn-hos-hjortevildt/

http://gohunting.dk/camouflage/

også lidt om emnet [Smile]


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)