Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka
#1
Hej jeg har nu næsten besluttet mig for at købe en Tikka T3. men da jeg så brugte søgefunktionen var der en del kritik af de mange plastløsninger der på T3 eren. jeg er så i tvivl er det et godt nok våben til almindelig dansk jagt eller skal jeg holde mig væk.
Syntes nemlig det er et rimeligt lækker våben når man har den i hånden.
Men hvad siger eksperterne
Mvh
Sneppen
Svar
#2
Jeg har selv en Tikka, den har et kombineret plast/metal magasin og det genere ikke mig, jeg er meget glad for min riffel, den er meget præcis og har et lækkert aftræk.

Køb du blot en Tikka

Lani

Its better to have a need not, than to need a have not!!!
Mvh.LANI



Svar
#3
OK tak for svaret
Mvh
Sneppen
Svar
#4
Hej
Du kan læse lidt mere her
http://www.jaegerforbundet.dk/files/pdf/...ornuft.pdf

Jeg har selv en 595 som jeg er glad for[Big Grin] , selv om der er plastic på den.

Jeg synes det er lidt synd at T3 har indlæg i magasinet og kun findes med lang lås.
Den største ulempe,i mine øjne, er den lille udkasteråbning, da den næsten kræver et ekstra magasin(tjek priserne i Sverige) hvis du vil skyde feltskydning.
Jeg har prøvet et par stykker i varmint udgaven og præcisionen fejler ikke noget.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#5
Jeg havde læst artiklen, men hvor tjekker man priser på magasiner [?]jeg har ikke så meget kenskap til våbenforhandlere i sverie
Mvh
Sneppen
Svar
#6
Hej,

det ser iflg. artiklen der refereres til, ud som om det bare er 590 / 690 låsen de har genbrugt.
Der er udkasteråbningen nemlig placeret nøjagtigt som på T3.

Men selvfølgelig kan det jo være der snart kommer en retvisende test når nu Jægerforbundet endelig har fået en våbenskribent der fatter hvad han skriver om!![Wink]

Der er ikke nogen som helst tvivl om at den skyder godt men alligevel, ville jeg nu se om ikke jeg kunne finde en af de "gamle" modeller.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!

Når nu der prales med gamle præmier så skidt da..................
DJ 2005
DLS 2005
NSK 2005
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Hej
Prøv ham her, jeg har tidligere købt ved ham (magasin til Tikka) og sparet en del i forhold til DK
Vapencentralen Malmø

Citat:quote:

Der er ikke nogen som helst tvivl om at den skyder godt men alligevel, ville jeg nu se om ikke jeg kunne finde en af de "gamle" modeller.

/Gammeltoft



Helt enig, der er en her
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=2291

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#8
Og jeg har en Tikka M65 Lux, der har links skæfte (kan slibes væk) i kal. 6,5 X 55, som er til salg for 4.000,- [Big Grin]

Og jeg mener også at de gamle er noget helt andet få i hænderne, end T3-rasleværket.
Uffe

P.S. Du kan se den på http://www.nordgrenjensen.dk

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
HEj Hvad ville det koste at få skæftet slæpet ned den ser riigtig godt ud[:p]
Mvh
Sneppen
Svar
#10
Citat:quote:

HEj Hvad ville det koste at få skæftet slæpet ned den ser riigtig godt ud


Knofedt og sved[Big Grin]

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#11
Hej Sneppe

Inden du begynder at slibe kindpuden af et links skæfte skulle du måske overveje at købe et andet skæfte istedet og så sælge det links skæfte. Der er jo ingen kindpude på den anden side af skæftet, så jeg tror ikke det vil blive et rart skæfte at skyde med. Godt nok er der meget plastik på en T3 men skyde det kan den. Se eventuelt her for nyt skæfte.
http://www.rifle-stocks.com/

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#12
Jeg er heller ikke i tvivl om om T3 eren kan skyde, men der var en tråd på denne side hvor der blev skrevet en del om at skytten ikke ville være ordentlig beskyttet ved en hylster sprængning.[V]
Jeg ved ikke om det har betydning hvis man ikke bruger hjemmeladet ammo.
Mvh
Sneppen
Svar
#13
Hej Sneppe.

Hvad får dig til at tro at hjemmeladet ammu er farligere end fabriks ditto?

Her på det seneste har der været 2 tilbagekaldelser af fabriksammu.

Jeg har selv måttet levere 800 fabrikspatroner retur pga overtryk.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Citat:quote:

Hej Sneppe.

Hvad får dig til at tro at hjemmeladet ammu er farligere end fabriks ditto?

Her på det seneste har der været 2 tilbagekaldelser af fabriksammu.

Jeg har selv måttet levere 800 fabrikspatroner retur pga overtryk.



Lidt statistik ang Fabriksladdet/hjemmeladet

Jeg har genem tiden nok anvendt over 250000 stk fabriksladdet ammo i masser forskellige kalibre og fabrikater.
Ud af dem har jeg kun set 2 tilfælde af problematisk ammo. Det ene var noget billigt portugisisk spidsskarpt i kal 6,5x55, som kunne levere lidt sjove resultater, dog ingen farlige.
det andet tilfælde var omkring 1988 hvor norma leverede en sending 6,5x55 partition nosler, som i rifler med minimumsmål kunne levere et spændende tryk.

Jeg har kun selv anvendt en begrænset mængde hjemmeladdet. Derimod har jeg en liste så lang med problemer med vores rifler, hvor udtrækkere er knækket, bundstykker ikke kunne lukkes, kalibreringer af hylstre som var så korte at patronerne enten klikkede, eller ikke kunne trækkes ud fordi udtrækkeren simpelthend ikke kunne nå frem til udtrækkerrillen. I samtlige nævnte tilfælde skal siges at der ikke var problemer, hvis man anvendte fabriksladdet.

Jeg har også set ihvertfald de første 15 tildælde hvor trykket i hjemmeladet har været så højt at fænghætter raslede ud efter affyring.

Med dette indlæg skal jeg ikke påstå at alt hjemmeladet ammo er dårligt. kvaliteten af den hjemmeladdede ammo følges nok en hel del med hjemmeladderens faglige indsigt, rutine og omhyggelighed.
Jeg skal gerne medgive at det bedste ammo jeg til dato har oplevet har været hjemmeladdet af en rutineret herre med stor systematik og omhyggelighed.

Min vurdering af problemet med hjemmeladning er at en meget stor del af hjemmeladderne har laddet under 500 skud. Disse har så været laddet til forskellige kalibre, og venner og bekendte, Uden reelt at have afprøvet om de passede i den pgl riffel.

Så konklutionen må nok være at kompetente og rutinerede hjemmeladdere laver super ammo. (selv om at der går skumle rygter om at enkelte af dem har glemt at komme krudt i 1 patrone som skulle bruges til storvildtjagt i afrika. Efter sigende blev kunden relativ RASende i situationen)

Ang Nybegyndere og urutinerede fummelfingere, kan man kun sige Øvelse Øvelse og atter Øvelse

jbn
Svar
#15
Ignorant

Jeg er sikker på at hvis du ringer og konfronterer pågældende hjemmelader, vil han kun fremkomme med en enkelt kommentar.....Host host hak [xx(] Men det siger han jo til alting for tiden.

Nå hellere intet knald, end en double on the rocks [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#16
Jeg har en gammel Tikka M590 RH. Det er ikke nogen fancy riffel med vældige gesvejsninger og udsøgt træ. Men skyde... det kan den! Den har et usædvanligt lækkert aftræk. Der har været et enkelt problem, som blev løst med en rasp. Forskæftet havde trukket vand under en forårsjagt, hvilket medførte besynderlige træfpunkter efterfølgende, indtil jeg opdagede, at piben ikke lå frit. Efter det har den bare funket. Såe, en god, lettere brugt, ældre model Tikka eller Sako (som stort set er samme riffel), vil være mit bedste bud.

Panthera

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#17
Hej det var ikke for at påstå at hjemmeladet ammo er dårligere end fabriks ammo men men det fremgik af den artikel som Kima henviste til at der ofte skete hylster sprængninger ved hjemmeladet ammo.
Det var egentlig det der var derfor jeg nævnte det.
Mvh
Sneppen
Svar
#18
saxet fra "Jæger"

Slaghusets afdækning bagtil er også fremstillet af kompositplast.
Til normalt brug er kompositplast tilstrækkeligt stærkt til at
opfylde de funktionelle behov, men det har ikke samme styrke
som dele fremstillet af stål. Bundstykket og låsestolen er forsynet
med huller til afledning af eventuelt udstrømmende krudtgas fra
en utæt fænghætte eller endnu værre: en hylstersprængning.
Men er der tale om en tilstrækkelig stor lækage er jeg personligt
meget i tvivl om, hvorvidt en kappe af kompositplast har tilstrækkelig
stor styrke til at være nogen nævneværdig hjælp til at beskytte
skytten. Ganske vist er sådanne lækager meget sjældne nu
om dage (i hvert tilfælde når der er tale om fabriksammunition),
men det er ikke tilfældigt, at den gamle Mauser 98 blev forsynet
med en ekstra krave forrest på slaghuset – selvom den kostede
ekstra arbejdsgange i fremstillingen.

Der står ikke noget her om at hjemmeladet ammu "ofte" har hylstersprængning.......

De 800 patroner jeg fik byttet var ud af et parti på 1000 som smed gænghætterne på en del hylstre og udgangshastigheden lå ca.100m/s over det angivne på trods af en 9cm kortere pibe.[xx(]

Jeg har også haft problemer med "Portugisere"[Sad!]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Citat:quote:

Slaghusets afdækning bagtil er også fremstillet af kompositplast.
Til normalt brug er kompositplast tilstrækkeligt stærkt til at
opfylde de funktionelle behov, men det har ikke samme styrke
som dele fremstillet af stål. Bundstykket og låsestolen er forsynet
med huller til afledning af eventuelt udstrømmende krudtgas fra
en utæt fænghætte eller endnu værre: en hylstersprængning.
Men er der tale om en tilstrækkelig stor lækage er jeg personligt
meget i tvivl om, hvorvidt en kappe af kompositplast har tilstrækkelig
stor styrke til at være nogen nævneværdig hjælp til at beskytte
skytten. Ganske vist er sådanne lækager meget sjældne nu
om dage (i hvert tilfælde når der er tale om fabriksammunition),
men det er ikke tilfældigt, at den gamle Mauser 98 blev forsynet
med en ekstra krave forrest på slaghuset – selvom den kostede
ekstra arbejdsgange i fremstillingen.

Der står ikke noget her om at hjemmeladet ammu "ofte" har hylstersprængning..


Det var lige det jeg ville have sagt.
Iøvrigt er der også kompositkappe på 95erne og jeg tvivler på at Tikka o.a. laver noget der er farligt(for den der står bagved),så hvis der ofte skete hylstersprængninger ville de nok have valgt en anden løsning.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#20
Ok jeg havde måske misforstået artiklen.

Ganske vist er sådanne lækager meget sjældne nu
om dage (i hvert tilfælde når der er tale om fabriksammunition),

det var denne bemærkning der fik mig til at nævne det med hylster sprængninger. For mig lyder det som om skripenten hentyder til at det oftere sker ved hjemmeladet. om det et det der er meningen og om det er rigtigt hat overhovedet ikke forstand på.'

det var ikke meningen at fornærme nogen hvis det er sket
Mvh
Sneppen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)