Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjorte jagten 2014
#1
Skal vi ikke høre om hvad folk ser, høre og oplever .
Der må da være nogen der har set skovens konge ???

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#2
Ikke på sjælland

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Jeg var ude den 3/9 om morgenen og havde en hammer flot 12 ender for. Afstanden og feberen gjorde dog jeg afstod fra at skyde da jeg ikke fandt chancen 100%. Sidestående med det skal det siges at jeg ved der går en MEGET stor ulige 18 ender og der er lukket for hjorte efter 1 afskudt. Det var næsten ikke til at bære ikke at skulle have hjortebrølene med også [Smile]
Svar
#4
Nå, men hvis ingen andre vil såååå... har jeg set skovens konge!! [Smile]

Var ude blandt brølene hjorte den 18/9. Han herunder snød mig før skydetid, men bestemte sig alligevel 5 min inde i skydetiden for at passere skovsporet igen. Min første danske hjort - og hvilken en!!! [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: IMG_5548.jpg][/URL]
Svar
#5
Tillykke!
Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Super flot Hjort

Stort tillykke....

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
Stort tillykke - jeg kan se du opgav den omtalte 18-ender? [Wink]

Men selv denne her kræver en god stor væg

Mvh Jesper
Svar
#8
Meget flot hjort - tillykke med den.

Hvad faldt den for?
Svar
#9
Mange tak alle sammen - Jeg er stadig ikke blevet helt mig selv! Efter at have ladet et utal af mellemhjorte gå de senere år er det helt surrealistisk [Smile] Den faldt for en 12g Lapua Mega sendt afsted med min trofaste Sauer 202 i kal. 308W. Ramt på boven med gennemskud i overkanten af hjertet gik han 25-30 meter inden han lagde sig for sidste gang..

Det er min første hjort Jesper, jeg kunne ikke være mere glad end jeg er lige nu - Der er andre i konsortiet der har mere behov for "at skyde opad" [Wink]
Svar
#10
Det ligner RIGTIG mange spegepølser[Big Grin]
Flot hjort , tillykke med den
Hvad skø`duèn mæ ( Kal.- Kugle - Ladning ) ?
Hvor langt skød du ?
Hvor langt gik han ?

Mvh LWL

Hmm, svaret kom før spørgsmålet [Smile]
Svar
#11
Tillykke S.G!
Ser ikke skovens konge, men derimod skovens spøgelse flere gange dagligt.
Arbejdet er lidt sjovere når sikahjortene kigger nysgerrigt efter én [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#12
Tillykke med den flotte hjort. Ud med sproget, [i]spill your beans[/i], vi vil ha' historien [Smile]

Mvh Pete
Svar
#13
TILLYKKE S.G

Det er en rigtig fin hjort.
Dejligt når mådehold belønnes med gevinst i den sidste ende [Smile]

Mvh
Korthår[Smile]
Svar
#14
WoW , den er flot . Tillykke og hilsen A-bolt
Svar
#15
Historien.. Hvordan begrænser man sig!? [Smile]

Jeg er så afsindig heldig at min far er med i noget fantastisk hjortejagt. Denne jagt har kombineret med godt naboskab og frivillige fredninger i lokalområdet gør at hjorte bliver lidt ældre end man ser i andre mere hårdt jagtet områder. Således er der en fredning på 8-9-10 sprosset hjorte.

Al jagt foregår fra tårne og stiger for at minimere forstyrrelsen mest muligt. Man ankommer, går ud og sætter sig og lister af igen af samme rute igen. Dette bevirker at der hver år i plantagen kan opleves brunstbrøl i storformat.

Således også denne morgen. Vi ankom til jagtstuen for indskrivning og kunne konstatere vi var de eneste denne morgen. Vi gjorde som altid - valgte hver en plads og trak derefter lod. 6 & lucky nbr. 13 [Smile]. Jeg trak 13eren som min far ellers havde gjort de sidste par gange. Stigen står på et let udvidet skovspor der gennemskære ca. 100 ha. meget tæt sika og lærke plantage. På den nordlige side ligger en hede og nedenfor endnu mere plantage. Da jeg kravlede op i stigen 40 min før skydetid stod der 6-7 hjorte og brølede rundt om mig - 3 af dem nord for mig. Den samme voldsomme spænding indfinder sig med det samme man kommer i nærheden - det er uden tvivl det mest imponerende jagt jeg kan forestille mig! Man føler sig umådelig lille i sådan en situation.

Et kvarter før skydetid blev de nordlige brøl meget tydelige - de var på vej i plantagen som de nu plejer. Forskellen denne gang ift. de utallige andre var at den ene hjort var hvad der lød som for enden af sporet i hedekanten. Normalt går de direkte i det tætte. Præcis 10 min før skydetid stikker en hind hovedet ud på sporet og kigger ned på min stige i 2-3 min. Da hun er overbevist om den er tomt lister hendes selv, 2 hinder og 3 kalve ned af sporet. På 120m drejer de ind i de tætte sitka. Lige efter kommer den brølene hjort ned af sporet - Jeg tæller hurtigt og er slet ikke i tvivl om størrelsen. Et par brøl i min retning og jeg småryster godt nok efterhånden. Der er 7 min til skydetid - han forsvinder ind til venstre...... Der ryger lidt mange øv tanker igennem, men jeg nyder alligevel det adrenalin kick der kommer [Wink]

Han brøler videre meget tæt på mig i sitkaen - Kl. ca skydetid bliver der stille fra alle kanter. Det var nok den morgen og de har sikkert fundet deres dagsleje. Da hjorten var ude før tid fandt jeg ud af anlægget var alt for lavt på tårnet ift. vekslen. Jeg nupper min håndkikkert som jeg finder ud at sætte på en lægte og sprede - 202eren ligger som på en sandsæk. Bedst som jeg sidder og laver sigteøvelser ser jeg de 2 kroner i venstre side af sporet. Tælle, tælle, tælle.... Jo den er minimum 11 sprosser og STOR! Lige som jeg er færdig med min plus og minus starter han op ud over sporet. Jeg giver et brøl og han stopper kun lige inden han er ovre. Erfaringen siger mig jeg har imellem 1-3 sekunder før han forsætter så kuglen ryger afsted helt instinktivt. Med Sonic dæmperen på høre jeg kugleslaget og ser hjorten sparke bagud. SÅ kommer rystelserne, endorfiner/adrenalin og alt det gode fare rundt i kroppen på mig og det tager hen af 2 min at få en lighter til at fungere... Den gamle ringer og vi bliver enige om at lade den ligge lidt. Jeg forsøger at komme ned at stigen hvilket vel tager 4-5 min - en forankring efter mit eget lille jordskælv vil nok være på sin plads [Big Grin]

En time efter står vi begge to på skudpladsen og kan INTET se. Jeg bliver mistænksom og tænker allerede i sweisshund da jeg er sikker på kugleslaget. Efter jeg har hængt til tørre længe nok bryde den gamle tankestrømmen med et tørt "La os vent med ham til vi skal slæbe - den ligger derinde". Så skal jeg nok love for der var bjørnekrammer mellem 2 mennesker der normalt aldrig kunne komme i tanke om det. Han er gået 25-30 m med en perfekt hjertekugle. Resten af formiddagen gik med at få ham ud og til slagteren med hjælp fra 3 andre, en traktor og en boggytrailer. Dagen over middag behøver jeg vist ikke at fortælle om [Big Grin]

Eftertanken er klart at havde jeg ikke siddet og lejer med anlægget havde jeg med garanti heller ikke fået hjorten der bare var smuttet over.

Jeg er min far og konsortiet fantastisk ydmyg for muligheden.. Diana for hjorten og tilfældighedernes et eller andet for at jeg var klar da han kom. Det er mit livs jagt oplevelse og kan vel ellers kun stikkes af at se min søn for første gang [Big Grin][Wink]

Tusind tak for alle lykønskningerne - jeg er pavestolt af min hjort!! [^]
Svar
#16
Du kan være stolt af både Hjort, oplevelse og historie.....

Endnu engang tillykke.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Super beretning - det var s.. lige før jeg også fik feber! [Wink][Wink][Wink] Vh Jesper
Svar
#18
Tillykke - hvad vejer sådan en "knagerække" ?

mvh
mvh
Svar
#19
Tillykke med den flotte hjort og tak for beretningen [Big Grin]
Svar
#20
Knagerækken ved jeg ikke endnu - omkring 6 kilo ifølge de mere erfarne. Dyret vejede omkring 160 kg brækket [Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)