Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ingen indberetning, intet jagttegn
#1
Ingen indberetning, intet jagttegn

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Det var vel også på tide.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#3
Endelig. Det manglede da bare andet...

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#4
Så skal vi bare have en pligt for jagtretshaver til årlig optælling baseret på 'spillingsinventering' optælling af ekskrementer som man gør på elg i Sverige.

Kvoter på de større arter kan vel heller ikke være langt borte. Og det må også være muligt at finde på andre administrationsfremmende tiltag.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Citat:quote:

Så skal vi bare have en pligt for jagtretshaver til årlig optælling baseret på 'spillingsinventering' optælling af ekskrementer som man gør på elg i Sverige.

Kvoter på de større arter kan vel heller ikke være langt borte. Og det må også være muligt at finde på andre administrationsfremmende tiltag.

Mvh.

Yeti


Statistik kan bruges til mange ting, også hvor meget landbrugets økonomiske tab vil forøges årligt forsaget af vildtskader, hvis hjorte vildtet ikke beskydes hensigts mæssigt.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Mange af os har altid indberettet så det er jo ikke øget administration for os. Nu hvor det er elektronisk tager det ikke 5 minutter. Man skal alligevel ind på siden og betale jagttegn..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
God idé. Folk der ikke indberetter et kørselsfradrag til Skat, skal så også have frataget deres kørekort [V]

Jeg indberetter da altid mit vildtudbytte, men her står straffen altså ikke i forhold til forseelsen.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Det jeg er mest betænkelig ved er, at man nu kan komme et år i fængsel for at undlade indberetning. Hvis du ikke indberetter, får du ikke jagttegn. Så er du i ulovlig våbenbesiddelse hvis du har en riffel eller ammunition til dit haglgevær. Værsgo´ ryk ét år i fængsel. Det er lidt ude af proportioner.

Hvis derimod de samtidig ændrede våbenloven, så man kan beholde riffel, haglgevær og ammunition så længe man er jagttegnsberettiget, var det en anden sag. Så var jeg en fan.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det jeg er mest betænkelig ved er, at man nu kan komme et år i fængsel for at undlade indberetning. Hvis du ikke indberetter, får du ikke jagttegn. Så er du i ulovlig våbenbesiddelse hvis du har en riffel eller ammunition til dit haglgevær. Værsgo´ ryk ét år i fængsel. Det er lidt ude af proportioner.

Hvis derimod de samtidig ændrede våbenloven, så man kan beholde riffel, haglgevær og ammunition så længe man er jagttegnsberettiget, var det en anden sag. Så var jeg en fan.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]



Hej Lasse.

Jeg kan berolige dig med at ingen kan få 1 års fængsel på den baggrund du fremhæver. Loven er for længst ændret til at for at få 1 års fængsel skal der være skærpende omstændigheder så som at du bære dit uberettigede våben i offentligheden eller at du er bande relateret. For jægere vil der blive tale om bødestraf.
Derudover så får man mindst to påmindelser fra politiet om at du ikke er jagtberettiget og dermed ikke længere oppebære retten til våbentilladelse før du får bøde. [Smile]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#10
Ingen vildtindberetning - ingen jagttegn.?
Sådan har det været her i en del år. Smile Ingen problemer her.

Omend man jo så ikke mister tilladelser man ikke har og altså stadig må eje våbnene, men bare ikke gå på jagt. Smile

Kunne godt se en løsning der siger... ingen vildt-indberetning, så får man bare et jagttegn hvor der står "INGEN JAGT I INDEVÆRENDE ÅR" (men mister dog ikke jagttegnsretten og dermed også mister riffeltilladelser m.v.).

Lidt pressionsmiddel til at så fyldt vildtudbytte kan jeg ikke se noget galt i. Smile

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Mange af os har altid indberettet så det er jo ikke øget administration for os. Nu hvor det er elektronisk tager det ikke 5 minutter. Man skal alligevel ind på siden og betale jagttegn..

Stort knald = stort smil :-D



Jeg har såmænd også indberetter hvert år, så det var sådanset ikke i den ende af snoren at jeg ser forøget administration men derimod der hvor man hælder mine skattekroner ud på ting som ingen værdi giver. De indberetninger man modtager i dag er uden tvivl statistisk dækkende for at lave en model over bestandene. Så dette tiltag der i sig selv med høringsfast med videre koster millioner gennemføres af rent formalistiske grunde. Jeg så hellere at alle de gode skattekroner blev brugt på en bedre kræftbehandling.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Dertil kommer, at justering af jagttiden er uden betydning for vildtudbyttet. Halverer du jagttiden bliver jægerne bare dobbelt så effektive i den tid der er til rådighed.

Så så længe man ikke laver kvoter og licenser, blive de indsamlede data ikke anvendt til noget som helst fornuftigt. Det betyder ikke at jeg nødvendigvis går ind for kvoter og licenser, tværtimod synes jeg man burde lægge jagttiderne fast og lade være med at pille ved dem, men istedet overlade til lokale aftaler at justere udbyttet på trængte arter. Det er langt mere effektivt.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
det håber jeg da ikke du mener (Lasse), eller også misforstår jeg hvad du mener med at jægerne bliver mere effektive ?
rigtige jægere nyder da deres jagtmarker, og skyder forhåbentlig selektivt, altså ikke mere vildt end deres jagtområde producere ?
en del af det at være jæger, er at passe og nyde vildtet på sine marker, ikke kun skyde det.
hvorfor gøre det til et problem at vi skal indberette, det har vi gjort i mange år.
ha` dog lidt respekt for vores fauna, og lad os indberette rigtigt !! det er sgu da ikke noget problem

kim
Svar
#14
Jeg gi'r ikke en pind for de indberetninger. Det har vi prøvet herovre, og folk lyver saa det staar efter, og oplysningerne er uanvendelige til noget som helst. Det er som tortur. Folk vil sige alt det du vil høre
Hvis jægere er utilfredse med længten af en jagt sæson eller det antal vildt af en art der maa nedlgges, saa 'underberetter' han aarets udbytte i haab om at myndighedrene vil forlænge sæsonen næste aar eller forhøje antallet af den vildtart man maa skyde.
Der er andre muligheder for myndighederne (Naturstyrelsen) at bedømme hvor meget veldt der maa nedlægges, fastsætte sæsoner osv uden at spørge jægeren om noget som helst.
H
Hogmeister
Svar
#15
@1153: Det er skam ikke bare noget jeg mener, det er noget som er undersøgt videnskabeligt, og jeg tror resultatet er retvisende. Hvis jeg har besluttet af afskyde en buk og to lam på min jagt, så gør jeg det uanset om jeg har to eller 4 måneders jagttid til det. Og det gør alle andre også. Så justering af jagttiden giver ikke nogen forskel i afskydning sådan som det var meningen. Derfor påstår jeg, at resultaterne ikke anvendes til noget fornuftigt for tiden.

Jeg går ellers varmt ind for indberetning af jagtudbyttet, og jeg har selv gjort det til tiden hver gang, siden jeg fik jagttegn i 1981. Det er der mange mange andre der også gør, men jeg vil ikke have en pistol for panden med trussel om i yderste konsekvens at kunne komme i fængsel for manglende indberetning. Det er ude af proportion, og det er ikke engang nævnt med en stavelse i bemærkningerne til lovforslaget, så de politikere der skal stemme for det, ved ikke engang at de sætter fængselsstraf som trumf på reglen. Det er det jeg har imod forslaget.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Den tvungne indberetning er da bare en smart måde at få alle "nullerne" med, altså alle 0-indberetningerne.... ALLE ...

Dermed får man et værktøj til på sigt at argumentere for at inddrage jagttegn og våbentilladelser for "ikke aktive jægere" på præcis samme måde som de "ikke aktive skytter" i skytteforeningerne.. Det er sød musik i mange "våbenstrammer-politikeres" ører [V]
Der er jo retsordførere der har udtalt at "der ligger for mange våben og flyder rundt omkring i de danske hjem..."

I SKF regi har man indført at de enkelte foreninger skal kontrollere medlemmernes "aktivitets-niveau" så man kan inddrage våbentilladelser fra de medlemmer der "blot er medlemmer af en skytteforening for at kunne eje/besidde skydevåben...

Der er allerede tydelige tegn på at "strammerne" i SKF -regi vil have skruet op for kravene til våben-ejeres aktivitets-niveau, så det ikke længere er nok at skulle være "forenings-aktiv", men at man også skal deltage i et vist antal stævner, mesterskaber /5-kant-skydninger o.s.v. altså registrerede konkurrencer eller "turneringer" [Sad!]

Der er allerede indført en årlig "våbenkontrol" hvor de enkelte foreninger skal påbyde medlemmerne at troppe op til kontrol af at de nu også HAR de våben de er registreret som ejere af, og at serienumre o.s.v. matcher... flere foreningers formænd har samtidigt benyttet denne lejlighed til at kontrollere om medlemmernes våben "overholder reglerne" (Kan være i "kassen", ikke vejer mere end max tilladt i følge UIT, ikke har for lange eller for korte piber o.s.v. o.s.v. )
Selvom der ikke er nogen "hjemmel" i reglerne til en sådan detaljekontrol---
[xx(][V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
HVIS formålet med den "tvungne" vildindberetning er at få luset ud i de mange "inaktive" jægere, der bare har våben stående (forhåbenlig i lovligt skab) men ikke overhovedet bruger våbnene til jagt, så er det i mine øjne en glimrende ide
... ganske som jeg synes at det er en glimrende ide, at skytteforeningerne hvert år skal gennemgå våbenlisten, se våbnene til våbenkontrol OG vurdere, om skytten er tilstrækkeligt aktiv til at leve op til de opstillede kriterier.

Hvad skal de der ikke skyder med skydevåben ???

Når vi nu er ved jagttegnet, så fatter jeg stadigvæk ikke, hvorfor man ikke haler hagl- og riffelskytter til prøve hvert 5te år, ligesom man gør med bueskytterne ?

Som instruktør oplever jeg foruroligende mange jægere, der hverken kan betjene deres våben (halgvåben såvel som rifler) på forsvarlig vis eller ramme bare nogenlunde hæderligt.
Dertil kommer så den udvidede kategori, der stiller på skydebanen med et våben der er "ladt hjemmefra" ... eller "bare" ikke afladt efter sidste brug !

/C
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by cjs

HVIS formålet med den "tvungne" vildindberetning er at få luset ud i de mange "inaktive" jægere, der bare har våben stående (forhåbenlig i lovligt skab) men ikke overhovedet bruger våbnene til jagt, så er det i mine øjne en glimrende ide
... ganske som jeg synes at det er en glimrende ide, at skytteforeningerne hvert år skal gennemgå våbenlisten, se våbnene til våbenkontrol OG vurdere, om skytten er tilstrækkeligt aktiv til at leve op til de opstillede kriterier.

Hvad skal de der ikke skyder med skydevåben ???

Når vi nu er ved jagttegnet, så fatter jeg stadigvæk ikke, hvorfor man ikke haler hagl- og riffelskytter til prøve hvert 5te år, ligesom man gør med bueskytterne ?

Som instruktør oplever jeg foruroligende mange jægere, der hverken kan betjene deres våben (halgvåben såvel som rifler) på forsvarlig vis eller ramme bare nogenlunde hæderligt.
Dertil kommer så den udvidede kategori, der stiller på skydebanen med et våben der er "ladt hjemmefra" ... eller "bare" ikke afladt efter sidste brug !

/C



Vorherre til hest [:0][xx(]

og dem der ikke vil have flere bøn skal have dilleren amputeret

ligesom dem der har en veteranbil i garagen, men ikke kører i den skal skrotte/afhænde den.

@CJS Jeg håber at du selv en dag bliver ramt af den slags overformynderi. Så er det ikke sikkert du ser lige sådan på det [Sad!]

--
FKF

ANNA
Svar
#19
@cjs...

Jamen, jeg synes da også at alle de farlige menesker der interesserer sig for gamle motorcykler, og som bare har dem stående i en garage, fordi det interesserer dem, og de måske en gang i mellem kører på træf på én af dem... dem må "vi der ved bedre på alle andres vegne" hellere føre kontrol med... de kunne jo skade andre eller sig selv når de endelig begiver sig ud på vejene på derers farlige gamle tohjulere... lad os registrere dem, og kune tillade dem der jævnligt tager kørekurser og deltager i kontrollerede træf...

Helt præcis hvilken skade er det til at en person ejer et lovligt registreret våben, opbevarer det korrekt, men aldrig bruger det til andet end at pudse på og fryde sig ved våbnets fine mekanik og detaljer? Hvem er "ofret" i denne "forbrydelse" ???

Sikke da en gang formynderisk ævl ... kan du høre dig selv når du udtaler dig på den måde?

Hvem skal så bestemme om det er politisk korrekt at eje et våben... dig? forhåbentligt ikke...[xx(]

Bortset fra det så har du desværre ret i at der er en mindre gruppe der er totalt uansvarlige med hensyn til våben, det har bare ikke en skid med lovligt ejerskab af våbnet at gøre, eller om man er "aktiv jæger eller skytte" Det har i samtlige de tilfælde jeg har observeret været aktive jægere, med både jagttegn og våbentilladelser der har opført sig mer eller mindre tåbeligt og uansvarligt...

At kæde de to ting sammen er ren tågesnak ... eller rettere Formynderisk og "rethaverisk"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Tja de sidste 15 år har de fleste af mine indberetninger bestået af et stort nul. En gang imellem har der været et par ænder, fasaner og en enkelt gang et rådyr. Jeg går nemlig næsten udelukkende på jagt i Sverige, men derfor indberetter jeg stadigt i dk hvor jeg jo har det jagttegn der giver mig ret til at indløse svensk jaktkort. Men er jeg indaktiv i årerne med nul-udbytte???

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)