Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barnes TSX FB 130gr 6,5x55
#1
Er ved at bygge ladning op til denne kugle. Søger den med bedst samling, naturligvis.

Lavede 3x3 prøveladninger (COL 76,0mm):

1) 47,0 gr MRP
2) 47,5 gr MRP
3) 48,0 gr MRP

Oplevede at LADNING #1 og #3 skød to hul-i-hul (næsten da..[:I] to huller der "hænger sammen"). og en springer 30mm fra de to andre.
Ladning #2:lavede 3 på lodret linie med 20mm c-c ..

Spørgsmål: andre der oplever det med Barnes? Dvs to gode og en udenfor.. Synes ikke jeg oplever det samme med bly..

Skal jeg arbejde med ladning, sættedybde ? Nogen gode data jeg kan prøve ?
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Kras

Er ved at bygge ladning op til denne kugle. Søger den med bedst samling, naturligvis.

Lavede 3x3 prøveladninger (COL 76,0mm):

1) 47,0 gr MRP
2) 47,5 gr MRP
3) 48,0 gr MRP

Oplevede at 1+3 skød to hul-i-hul og en springer 30mm fra de to andre.

2) lavede 3 på lodret linie med 20mm c-c ..

Spørgsmål: andre der oplever det med Barnes? Dvs to gode og en udenfor..



nu har jeg aldrig haft en af de sagnomspundne hul i hul rifler.
så nej.
men jeg har gruppe omkring 15-20mm med barnes t-tsx med det er da muligt at dette kunne forbedres med den rigtige hånd.
noget af det jeg syntes sværrest ved udvikling af ladninger er at forblive lige koncentreret om alle skud.
kan du ikke bare nøjes med at afskyde nr 1-3-5-7 osv.
du kan evt. sende de lige nummer til mig da jeg ovevejer en 6,5x55. [Big Grin]

[Image: asgaard.gif]
Svar
#3
Jeg har en mistanke om at det du oplever er den indbyggede "tilfældighed" der er i det at skyde grupper..

De gange hvor jeg har oplevet en riffel der gav gentagne "springere", har det altid været riflens eller skyttens fejl, ikke ladningen....

Du kan ikke konkludere noget om en ladnings reelle præcision ud fra 1 3-skuds gruppe skudt med f.eks. 1 krudtladning- Prøv at skyde 5 3-skudsgrupper med præcis samme ladning og se hvordan de ser ud ... [8D]

Medmindre du er i stand til at skyde "bedre" grupper uden "springere" med andre ladninger og kugler, så er det næppe Barnes kuglen der er "problemet"

I min 6,5 x kedelig skyder 130 grains TSX FB bedst når den er ret hårdt ladet, men den ligger stadig på mindst den dobbelte spredning af de bedste match-kugler (Lapua Scenar 7 gram)
jeg kan holde en bedre spredning med 120 TTSX, men igen hårdt ladet.. ( i min riffel = 51 grains MRP ... [B)] 910 m/s )

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Tak for input @dravis.

Kan se at jeg (måske) har et stykke endnu fra de 48 grains MRP til "max" Smile
Det jeg havde tid til igår var en "screening" af ladninger for at se hvor der skulle fine-tunes fra. Men tyder på, at jeg skal videre fra de 48 grains og opad. Hvad med COL, hvilke erfaringer har du dér (med 130 grains). Jeg har "0" friflugt ved COL 81,0mm, så pt har jeg 5mm..
Svar
#5
mht. COL, så ligger jeg på 0,5 mm i friflugt med en col på 80,0 mm, det er universelt den bedste friflugt i min riffel .. men sjovt nok er min ikke særligt følsom for friflugten.. jeg sætter den bare langt ude for at få plads til mere krudt ... [Big Grin]

Tænk lige på at de 51 grains MRP er med 120 grains TTSX ... såvidt jeg husker var jeg på max 49 med 130 TSX flatbase.. OG en længere COL (80 mm) 4 mm længere COL giver et meget lavere tryk!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by dravis

mht. COL, så ligger jeg på 0,5 mm i friflugt med en col på 80,0 mm, det er universelt den bedste friflugt i min riffel .. men sjovt nok er min ikke særligt følsom for friflugten.. jeg sætter den bare langt ude for at få plads til mere krudt ... [Big Grin]

Tænk lige på at de 51 grains MRP er med 120 grains TTSX ... såvidt jeg husker var jeg på max 49 med 130 TSX flatbase.. OG en længere COL (80 mm) 4 mm længere COL giver et meget lavere tryk!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Mange tak! Ikke uvæsentlig! Jeg prøver med en længere COL (79mm kan jeg have i magasinet) for at sænke trykket og laver et par ladninger 48.0, 48.5 og 49.0 grains MRP. Så må jeg se hvordan det ser ud[Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)