Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Neck sizing
#1
Hvad gør jeg forkert?
Jeg gik i den tro at når hylstret var skudt af i samme riffel var det en fordel blot at neck size dem, men når jeg prøver det bliver grupperne meget større, helt op til 25-30 mm.
Når jeg lader i nye hylstre ligger de "når jeg gør mit" på ikke over 10 mm, med Normas Diamond line ligger det også der omkring.
Det er Cal 6XC,
kuglerne er,
B.T. Varmint 80 gr
Barnes TSX 85 gr
Hornady V-MAX 87

Nogle ideer enyone

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#2
Hvor langt ned sizer du halsen?
Det du måske oplever er at kuglen ikke gribes på samme måde af halsen og så forskydes hele forbrændingen af krudtet.
Har du målt hastigheder på de to forskellige "ladninger"?
En større hylstervolumen vil alt andet lige give lavere tryk og dermed lavere hastighed.
Måske skal de necksizede bare have en snaps mere for at komme med i legen igen.
Svar
#3
Hvilken die bruger du ?

Coated Diamond Line i samme pibe som U-coatede projektiler ? eller renses den i bund før de u-coatede kommer i / eller coater du de andre.

Mvh Pete
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

Hvor langt ned sizer du halsen?
Det du måske oplever er at kuglen ikke gribes på samme måde af halsen og så forskydes hele forbrændingen af krudtet.
Har du målt hastigheder på de to forskellige "ladninger"?
En større hylstervolumen vil alt andet lige give lavere tryk og dermed lavere hastighed.
Måske skal de necksizede bare have en snaps mere for at komme med i legen igen.



De er sizet helt ned til hvor skuldrene begynder.
Det med hastigheden har jeg god tænkt på, men ikke tjekket endnu.
I nye hylstre er hastigheden ca 1000 m sek
Diamond line går 900 m sek og de har fuldstændige sammenfaldene træfpunkt på 100 m.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Hvilken die bruger du ?

Coated Diamond Line i samme pibe som U-coatede projektiler ? eller renses den i bund før de u-coatede kommer i / eller coater du de andre.

Mvh Pete



Det er Redding die set nr 84745 jeg bruger.
Jeg ved godt ar der siges at man ikke må blande coatede og u-coatede projektiler, men det har min lille 6XC ikke hørt, den skyder blændende med dem i flæng. [Smile]
Det er først når jeg begynder at bruge brugte hylstre det går galt.

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar
#6
Neck-sizing er KUN præcisionsforbedrende hvis dit kammer falder ud lidt til den store side OG dine hylsterhalse er meget tæt på at være ens i godstykkelsen, så den udvendige sizing også resulterer i samme indvendige størrelse.. Expander-knoppen kan ikke "rette op" på det, specielt hvis pladsen til halsen er stor i kammeret, så halsen får lov til at udvide sig meget ved afskydning.

Den største fordel ved Neck-sizing ligger i at hylstret ikke bliver "masseret" frem og tilbage mellem afskydning og sizing, og dermed holder længere.

Hvis nye hylstre skyder fint i din riffel, så er der ikke "slaskethed" i kammeret der kan forbedres på ved at nøjes med at necksize.

Det kan man afprøve ved at finde et stykke stål og bore et hul i det, der er ca. samme størrelse som midt på skulderen på hylstret og langt/højt nok til at halsen ikke når gennem eller støder på bunden af hullet.

Prøv så at måle et nyt og et afskudt hylster med den dims sat ned over halsen mod skulderen med en god digital skydelære (eller en gammeldags med "ur" [8D] ) og se så hvor stor forskel der er i længden.. dette er reelt "dit" hylsters "headspace" og viser hvor meget hylstret får lov til at strække sig i kammeret ved afskydning.

Meget små forskelle betyder et "tæt" ( tæt på minimumsmål) kammer.
Benchrestere tilstræber at det er enten projektilet eller hylsterhalsen der "styrer" centreringen af "bønnen" men også gerne skulderens anlæg mod kammerets "skulder" .

Skulderens anlæg klares ved at hylstrets "krop" (body) ikke sizes, men kun halsen.. kuglens ensartede "sætte-modstand" og en tæt tilpasning til kammerets hals-del klares af at man afdrejer hylsterhalsen så den er helt ensartet i tykkelse.
Når den er det, vil en "bushing-sizer" (Redding og Forster) altid rette halsen perfekt til. indvendigt børster man så kun halsen ren...

Prøv allerførst at full-size dine hylstre i en ganske almindelig kvalitets die.. se om det giver en præcision der matcher nye hylstre.

Hvis ikke, så afdrej dine hylsterhalse og sorter dine hylstre.

check ved at måle på hylstrene om din sizer-die (både full og neck) nu også laver ordentlige hylstre .. jeg har dog aldrig set redding dies der lavede skæve hylstre eller dårlige halse ...

mål dine hastigheder, uensartet "neck-tension" bør give variationer i hastighed. Det kan være svært at skelne med moly-coatede projektiler, da de også giver større variation i V(0) og tryk (Det har jeg målt i flere kalibre, med min Pressuretrace)

Good luck! [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Delkalibrering!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Takker til alle, jeg må i gang med at måle/teste.
I høre nærmere om resultatet. [Smile]

Mvh Bjarne
Mvh Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)