Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle valg i 9,3x62 til drivjagt i polen ?
#1
Min erfaring med polen siger at det er vigtig med enten dyret ligger i skuddet eller er nem at finde (Meget schweiss)har tidliger skudt med rws keglespitz men har kun få tilbage og har nu fået nogle ttsx 16,2g der går ca 745 ladet til jagt ityskland har endvidere rws evolution green 11,9gram hastighed ca880 vil selvfølgelig gerne bruge en af dem men hvilken er bedst jeg har nemlig ingen praktisk erfaring selv med de 2 sidst nævnte. de skyder ikke helt ens og jeg har ikke umiddelbart lyst til at klikke frem og tilbage under jagt.havde besluttet mig for ttsx men kan se at flere forum bruger har noget højere hastighed og tænker så på manglende expansion og læste så i on line jagt bladet at rws virker godt på drivjagt.den havde jeg egentlig købt til anstands jagt (lidt længere skudhold)og så kom tvivlen [xx(]
Svar
#2
Du skal ikke være i tvivl om TTSX ekspanderer, for det gør den. Det er den kugle med det største hastighedsvindue og den ekspanderer ned under 500 m/s, hvilket er uden for normale afstande på drivjagt.

Her kan du se video a kugler der virker i kun 3" tyk gelantine.

http://www.barnesbullets.com/information...eed-video/

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Hej . Ewo Green slipper hele spidsen og laver en stor sårkanal , stumpen fortsætter med en flad spids . Den ville jeg vælge , selv om jeg ikke har nogen erfaring med nogen af de to !.

Hilsen A-bolt
Svar
#4
Jeg kender Barnes - det virker bare. Bruger aldrig andet på jagt i 4 forskellige kalibre.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
250 gr ttsx laver et fantastisk arbejde. 100 kg gris flyver den snildt gennem og laver tydeligt sweiss. Jeg har V0 på ca 750 m/s og har absolut ingen problemer med at få dem til at ekspandere.

Sender gerne et par billeder på SMS, men kan ikke lægge op i forum via telefon.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#6
Hmm, skød to råer sidste efterår med 7mm TTSX i 7.08 V/0 800ms, den første måtte have en ekstra, det første skud var gået skråt igennem uden at lave andet ravage end hullet. Nr. 2 blev skudt fuldstændig vinkelret på lige bag bladet på 90m, kuglen strejfede hjertet og lavede kun et lille "spor", udskud=indskud, den blev lige stående et par sekunder som intet var hændt, vendte sig om og faldt, nu er 2 skud ingen statistik og jeg fortsætter testen 9. - 12. oktober i år med skud både på og bag bladet, forudsat jeg får chancen jo :-)

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Du skal ikke være i tvivl om TTSX ekspanderer, for det gør den. Det er den kugle med det største hastighedsvindue og den ekspanderer ned under 500 m/s, hvilket er uden for normale afstande på drivjagt.

Her kan du se video a kugler der virker i kun 3" tyk gelantine.

http://www.barnesbullets.com/information...eed-video/

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!


Svar
#7
Har brugt både 250 gr TSX og Evo Green fra 9,3'eren til en del vildt og begge må siges at gøre jobbet.

Skal man finde forskellene vil den forholdsvis tunge, langsomme og homogene TSX nok have en lidt bedre gennemtrængningsevne, mens den lette og hurtige Evo Green med den hurtigt ekspanderende spids nok har en bedre "knock-out" effekt.

Det giver jo nødvendigvis ikke et svar på din forespørgsel, for TSX gir' alt andet lige mest sveiss (gennemskud) mens Evo Green har lidt større chance for knock-out. Evo Green burde dog give gennemskud på alt andet end det absolut største vildt, så med dine prioriteringer ville jeg nok vælge den.

Har kun oplevet en enkelt Evo Green som ikke gav gennemskud, det var et diagonalt skud gennem en 70-80 kg gris, men grisen klappede sammen på stedet.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Mannlicher og mig

Har brugt både 250 gr TSX og Evo Green fra 9,3'eren til en del vildt og begge må siges at gøre jobbet.

Skal man finde forskellene vil den forholdsvis tunge, langsomme og homogene TSX nok have en lidt bedre gennemtrængningsevne, mens den lette og hurtige Evo Green med den hurtigt ekspanderende spids nok har en bedre "knock-out" effekt.

Det giver jo nødvendigvis ikke et svar på din forespørgsel, for TSX gir' alt andet lige mest sveiss (gennemskud) mens Evo Green har lidt større chance for knock-out. Evo Green burde dog give gennemskud på alt andet end det absolut største vildt, så med dine prioriteringer ville jeg nok vælge den.

Har kun oplevet en enkelt Evo Green som ikke gav gennemskud, det var et diagonalt skud gennem en 70-80 kg gris, men grisen klappede sammen på stedet.



jeg valgte at bruge evo green og det gav 1 ræv 5 grise en hind en kalv og en hjort jeg skød blankt forbi til 2 grise flugtafstand på ræv 1.5 meter ramt tilbage men forendt stor ødelæggelse 1 gris ramt tilbage men blev på stedet gav fangstskud 2 gris det samme 3 gris ja gæt det samme 4 blev på stedet og 5 gris ligesom de 3 første min klare vurdering havde mit forandhold været større kunne jeg havde nøjes med 1 skud til dem alle hinden gik ca60 meter der var gennemskud og en del schweiss den var ramt i hjertet kalven blev ramt hvor hals og krop mødes og gik ned i skuddet hjorten gik ned i skuddet ramt i hjertelunge region han fik også fangst skud min holdning er better save than sorry min vurdering alt i alt må være at den er velegnet til drivjagt selvfølgelig på et statistiks spinkel grundlag
Svar
#9
Har altid anvendt 250 gr nosler accubond. Det har virket super på alt det jeg har skudt, på alle afstande.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)