Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hvornår bør man udgløde
#1
Hej

Har gamle 1 gangs afskudte 7x61 hylstre, der jo klart ret gamle, men bør jeg udgløde dem alene derfor ? eller vente til de viser tegn på ikke at lukke tæt eller endnu værre, slår revner ?

Jeg har prøvet med et enkelt og roterer det i en holder i boremaskinen og varmer med minibrænder, man taler om den her kirsebærrøde farve; men selvom jeg er i et mørkt rum ser jeg ingen farve før orange, er det så allerede for meget ?

Glødende hilsen Jan
Svar
#2
I princippet vil de holde længst, hvis man udgløder hver gang. Metallet bliver mekanisk hærdet ved hver afskydning og bearbejdning, som f.eks ved kalibrering. Det medvirker til, at metallet mister elasticitet, hvilket med tiden fører til at halse revner.

Men man kan sagtens nøjes med mindre. Jeg udgløder mine hylstre hver 2. gang (af ren dovenskab) de er blevet afskudte. De halse holder til langt over 30 afskydninger.

Hvis metallet du har udglødet får et rødt skær og bliver mat, er det for meget. Det skal have blåligt, blankt udseende,når det er kølet af. Der sker dog ikke en hel masse farligt ved, at du overopheder materialet ved halsen.Hylsterhalsen bliver for blød og holder muligvis ikke om projektilet med samme kraft det ellers vil. Ellers sker der ikke mere ved det. Det hæreder tilbage med tiden. Vigtigste er, at du ikke gør hylsterbunden for blød, ved at varme den op. Webb'en er en vigtig strukturel del af hylsteret, som skal kunne holde til trykket ved affyring og må ikke udglødes.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#3
Hylstre der er gamle skal altid udglødes.
Derefter hver 3-5 affyringer alt efter hvor meget hylsterhalsen bearbejdes.
Revolver/pistol messing der sizes, flares for derefter at blive crimpet, skal/bør udglødes efter ca. 3 affyringer.
Riffel messing der bliver sizet et minimum kan sagtens holde 4-5 gange før de skal udglødes.

En bonuseffekt er at din SD bliver mindre (mindre spredning i udgangshastighed) da holdet på kuglen bliver mere ensartet.

Det er nemmest at udgløde i godt lys og med nypolerede hylstre, så er den omtalte blåfarvning nemmest at få øje på.
Bare rolig du ødelægger ikke dine hylstre hvis de får en smule for meget men de vil med tiden komme til at mangle den smule zink du fordamper. Dog så holder messing der er "overglødet" længere end messing der slet ikke er udglødet.

Der findes et produkt der hedder "Tempilaq" som er at snyde til eksamen!
Det er en lak der indikerer den korrekte temperatur og den kan du bruge til du er blevet en haj til at udgløde ;-)

http://www.tempil.com/products/tempilaq-...g-liquids/

Den til 650degF er velegnet.

Her er mere end du nogensinde vil vide om udglødning af messing:
http://www.6mmbr.com/annealing.html
Svar
#4
Hvordan ændre udglødning SD???

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvordan ændre udglødning SD???

Mvh.

Yeti



Sidste del af sætningen er vist svar på dit spørgsmål...

Citat:quote:

Originally posted by Kaffegrums

En bonuseffekt er at din SD bliver mindre (mindre spredning i udgangshastighed) da holdet på kuglen bliver mere ensartet.



[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
netop, naar SD betyder standard deviation og ikke sectional density[8D]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Mere ensrettet neck tension= mere ensrettede ladninger=mere ensrettede hastigheder= mere ensrettet hastigheds SD.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Ok jeg er blot vandt til at SD betyder Standard Diviation når jeg er på arbejde og Sectional Density når jeg holder fri.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
De ser sådan ud bagefter, stopper opvarmning når de sådan lige "flammer" blåt og holder dem så et sekund under vandhanen ?
[IMG]br /br /[Image: 7x61samph_udgloslashdet_zps92a668c8.jpg]
Svar
#10
Det ser fint ud. Du behøver ikke varme så langt ned på hylsteret. Det hylster nr 4 fra hø. ser nærmest perfekt ud.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#11
Hej Jan, sådan lige belært af de skod kamre de skar på den gamle fabrik i kaliber 7x61, så vil jeg checke for hylster hoved separation hver eneste gang! Der anvendtes oftest 3 rivaler til at skære et 7x61 kammer.
"body" rival
"throat" rival
"headspace" rival

Ydermere:

Kik ned i hylstret mens du lyser med en lille skarp lommelygte.
Kan du se antydning af indvendig trækring så kasser hylstret!

Check evt med search her på siden. Jeg mener vi har været rundt om emnet tidligere.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Mojn GT

Thanks, jeg ved det så du kan lige regne med at tjekker hvert hylster, gør det ved alle bæltede hylstrede, jeg har nemlig hørt det fra en erfaren mand[Big Grin] ...
Vedr. kammeret har jeg valgt ikke at købe et std. dieset, men fået et lavet der passer til kammeret, men tjekker selvføgelig stadig :-)
P.S: jeg har iøvrigt to ting jeg tænker at få lavet, det kræver dog lige en snak, noget med et skæfte og en evt. ompibning, giv lyd når du har tid [Smile]

Vh. Jan
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hej Jan, sådan lige belært af de skod kamre de skar på den gamle fabrik i kaliber 7x61, så vil jeg checke for hylster hoved separation hver eneste gang! Der anvendtes oftest 3 rivaler til at skære et 7x61 kammer.
"body" rival
"throat" rival
"headspace" rival

Ydermere:

Kik ned i hylstret mens du lyser med en lille skarp lommelygte.
Kan du se antydning af indvendig trækring så kasser hylstret!

Check evt med search her på siden. Jeg mener vi har været rundt om emnet tidligere.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]


Svar
#13
Hvordan udgløder I ? Karrusel, i vandbad eller noget håndholdt ?

Mvh Pete
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Hvordan udgløder I ? Karrusel, i vandbad eller noget håndholdt ?

Mvh Pete



I vandbad, uden fænghætte. Vand til lige under skuldrene og så væltes hylsteret når det har fået nok med gasbrænderen.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#15
Tak, Claxel.

Sizer du før udglødning, eller får du hætten ud uden sizing af hylsteret ?

Annealing-siden på 6mmBR, og flere andre, foreslår annealing før sizing....?

Mvh Pete
Svar
#16
@Pete, Du kan jo godt udgloede dem med de afskudte faenghaetter foer du sizer. Det kan ikke anbefales at lege med ild sammen med friske faenghaetter [Big Grin]

Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#17
udgløder i også pistolhylster?? og isåfald hvor meget af hylsteret?

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#18
Stød hængfætteren ud inden annealing, så er der også kølevand indvendig.

Hylsterbunden skal jo stadig holdes kold og dermed hård.

Når det er glødet, så sizer du hylsteret.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Tjaa ..

Jeg udgløder ikke pistolhylstre ... jeg har 357 hylstre der har været afskudt, flared og crimpet mindst 10 gange (Jeg flarer og crimper meget minimalt, kun lige præcis nok til en problemfri seating af blyprojektiler.

9 mm får kun en næsten usynlig flaring, da jeg bruger kobber-coatede projektiler, og de får "Factory Taper crimp" da en 9 mm skal headspace på forkanten af hylstret.

.32 som jeg laver langt flest af, er det samme som 38/357 ... minimal flare og crimp.

Riffelhylstre udgløder jeg kun hvis det er "sjældne" kalibre ellers ryger de i messingskrot hvis de bare ser det mindste suspekte ud, eller jeg ved de har været brugt mange gange.

Jeg udgløder med en gasbrænder og en bakke med vand.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
I denne gruppe på Fjæsen har jeg lagt et par videoer og billeder om udglødning. Bare som jeg praktiserer det.

https://www.facebook.com/groups/609900492388184/

Claus the Dane
Claus the Dane
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)