Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako A7 vs Tikka T3 syn
#1
Hej Forum

Jeg overvejer at købe en af ovennævnte riffler og vil i den forbindelse hører om der er nogen som har praktisk erfaring med dem.

Er sakoen de sidste penge værd

Jeg overvejer lidt at tage T3 i varmint udgaven, ved ikke om den bliver for tung til praktisk jagt (stående skydning). Her snakker vi ikke lange dage i højlandet, men alm dansk jagt og Polen.

MVH JS74
Svar
#2
T3 Varmint kan slet ikke sammenlignes med A7, præcisionsmæssigt får du meget mere for pengene i T3 V. At varminten er tungere, så kan piben forkortes uden store ulemper især i 308. Ellers er det igang med at løfte lidt vægte ;-)

Hvilen Cal tænker du på?

Det er 2 år siden jeg har skudt med en A7 men synes at kan huske at plast skæftet føltes bedre end t3. Omvendt var låsen ikke imponerende, ringere end T3. Med det sagt, er ligheden mellem dem ret stor.
Hvis pengene er til det så tag et kig på T3 super varmint, den kind pude er alle pengene værd, men der er plast skæftet lidt bedre end den alm. varmint og de andre T3 plast skæfter. Med rabatten fratrukket, kan forskellen mellem varmint og super varmint være nede på 1000-2500 afhængigt af forhandlingerne og forholdet til din våbenpusher.

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#3
Hej Saze

Tak for dit svar, jeg går efter en 308 eller 30.06

Har lige set at tikka er kommet med en CTR model, det virker som en mellem ting mellem lite og varmint.

Nogen der har skudt med en CTR.?
Svar
#4
Ja den ser rigtig fornuftig ud, men hvis du skal have en dæmper eller bremse på så bemærk det lidt atypiske gevind. Det er jo en varmint der er forkortet, med ti skuds mag og picatinny rail... Så en rigtig god kandidat til en god pris...

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#5
Sonic 45 fåes med det gevind. Det synes også populært i USA.

//C-X
//C-X
Svar
#6
Lyder fedt med sony 45, det var den jeg havde i tankerne.[Big Grin]

Er der ikke nogen der har skudt med sådan en fætter.?
Svar
#7
Her er en Tikka Varmint i rusttræg udgave (SS) i 30.06 med Sonic 45.

[Image: 2_View.jpg]

Fra tråden http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=33833

Men den nye CTR ville klart være mere handy og sikkert rigeligt præcis for de fleste.

Min største æstetiske anke er det oprindelige Tikka syntetskæfte, men det virker helt ok, men er lidt plastikagtig uden gummigreb fx.

Du kan senere smide CTR'en i et GRS skæfte [Wink]

Mvh Pete
Svar
#8
Hej Peter

Fed skyder du har der.[8D]

Er der nogen der laver syntetiske skæfter i ordentlig kvalitet til tikka, evt. med justerbar kindpude uden de koster 6.000 kr. og op efter.? Det kunne være sjovt selv at sammensætte en.
Svar
#9
Hogue, McMillan og Bell & Carlson er de producenter jeg kender til. Men kender ikke de danske importører. Ved dog ikke om alle producerer til Tikka.

Det kan være......problemfyldt at importere fra USA.

Men man kan fint leve med org. skæftet når præcisionen er så god som den nu engang ofte er med Tikka.

Du kan også modificere org. Skæftet med glasfiberforstærkning i forskæftet, gummimaling ved greb, sprøjtemaling osv osv...

Mvh Pete
Svar
#10
Jep, som pete er inde på GRS. Her skal du bare være opmærksom på at en T3 CTR ikke går pga. den specielle alu magasinbrønd. Det kan dog fræses til at passe. Det er den nemmeste at komme til, der er flere andre amerikanske, og tyske muligheder. Se evt. et bud på grs her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=33470

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#11
Jeg syntes GRS bliver for voldsomt, selv om det er et fint bud.
Jeg er mere til syntetisk i stil med mcmillan htg, men de koster vist mange penge......... Nogen der kender prisen.?
Svar
#12
Manners laver også skæfter til T3, men prisen aner jeg ikke noget om.

Mvh. Loft
Svar
#13
Jeg har læst godt om PSE http://www.pse-composites.com/ på svenske fora. Da det er indenfor EU, er det til og med muligt at få leveret uden en masse ekstra bøvl med moms m.m.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#14
Sako A7 har et meget bedre skæfte end en almindelig T3 Lite Synthetic, men man betaler også for det.

En T3 Varmint er (på sin egen måde) lige så god i skæftet som A7, og dermed måske i virkeligheden et bedre køb. Med mindre du hader vægt.

Frihed frem for alt
Frihed frem for alt
Svar
#15
Jeg har både en T3 Lite og en A7.
Der er sikkert et par "indvendige" forskelle (eller osse er der ikke) - men ellers er de væsentlige forskelle skæftet og sikringen (A7 kan aflades sikret).

/bundgaard
Svar
#16
Tak for jeres indlæg.

Næste skridt må være at jeg får en Tikka T3 CTR i hænderne,så kan jeg nok hurtigt mærke om den gør trickset. Ellers må jeg se om der kan finde et syntetisk i fornuftig kvalitet til en 3.000-4.000 kr.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)