Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danmark drukner i herreløse katte
#1
Jeg læste med stor interesse artiklen og debatten om katte i "Mit jagtblad" nummer 4 & 6.

Her er en artikel om samme problem, hvor problematikken er rejst af dyreværnsorganisationer.

http://www.b.dk/nationalt/danmark-slaar-alarm-over-antallet-af-herreloese-katte

De er så stadigvæk af den mening at herreløse katte skal neutraliseres [:o)]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
I retshistorien findes en løsning på det problem...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Jeg har en aftale med en af mine jagtlejere om at jeg må skyde et vist antal katte hvert år. Han vil stadig gerne have et par katte til at holde mus og rotter væk, men han ved også hvilken skade katte gør i naturen. Han er en af de relativt få, ikke-jagende gårdejere, som faktisk tænker på andet end profit og maksimal udnyttelse af jorden.
Svar
#4
De fleste jagtlige kalibre kan neutralisere den trussel, som herreløse katte udgør, for vores fauna.

//C-X
//C-X
Svar
#5
Med en kattelov kan man sørge for, at det bliver lovpligtigt for katteejere at mærke og registrere deres kat.

Sådan et foreslag er jo fuldstændigt værdiløst .Hvordan skulle man påvise et ejerskab af en ikke mærket kat .[Sad]

Mvh LWL
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LWL

Med en kattelov kan man sørge for, at det bliver lovpligtigt for katteejere at mærke og registrere deres kat.

Sådan et foreslag er jo fuldstændigt værdiløst .Hvordan skulle man påvise et ejerskab af en ikke mærket kat .[Sad]

Mvh LWL



Det er faktisk meget værdifuldt, for efter deadline, så vil samtlige katte der ikke er mærkede, automatisk være at betragte som vilde/forvildede katte, hvilket ændrer deres rettigheder betragteligt.

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Tja... men hvordan kommer man tæt nok på en fremmed kat til at checke, om den er øretatoveret?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Citat:quote:

Vedtaget
Lovforslag nr. L93
Folketingsåret 2013/2014
Forslag til lov om ændring af lov om mark- og vejfred

Ændring af lovens anvendelsesområde og ændring af reglerne om aflivning af katte og tamkaniner samt ophævelse af retten til at kræve optagelsespenge m.v.

(Offentliggjort som lov nr. 728 af 25. juni 2014)

Skriftlig fremsættelse (5. december 2013)

fødevareministeren (Karen Hækkerup):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om mark- og vejfred (Ændring af lovens anvendelsesområde og ændring af reglerne om aflivning af katte og tamkaniner samt ophævelse af retten til at opkræve optagelsespenge)

(Lovforslag nr. L 93[nummer]

Det foreslås at fjerne muligheden i mark- og vejfredsloven for at nedskyde eller på anden måde aflive andres hunde, katte og tamkaniner, når dyrets ejer er advaret om det. Reglen forekommer utidssvarende. Det vil fortsat være tilladt på en forsvarlig måde at fjerne dyrene fra sin grund, f.eks. ved at jage dyret væk eller forsøge at indfange det. Det vil også fortsat være tilladt at skyde eller på anden måde aflive hunde, katte og tamkaniner, der angriber andre husdyr eller fremkalder nærliggende fare for person eller ejendom.


Inden I praler for meget om hvor mange katte I skyder, så er det forbudt ved lov - fra og med 25. juni 2014.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
Min far skød kun katte uden halsbånd - eller katte med et meget slidt halsbånd - jeg
har aldrig skudt en kat, udover den gamle fanden der åd gårdens killinger - kadaveret blev aldrig fundet. At den fik et skrald Rotweil, da den flygtede fra gerningsstedet, har aldrig plaget min samvittighed.

Jeg ved ikke om den døde, da skuddet sad lavt. Den blev måske bare skræmt væk[}Smile]

mvh
mvh
Svar
#10
Katte paa reviret her er fredløse og skydes 'on sight' man skal hverken spørge eller indberette noget til nogen som helst
H
Hogmeister
Svar
#11
Inden I praler for meget om hvor mange katte I skyder, så er det forbudt ved lov - fra og med 25. juni 2014.
man må vel stadig aflive katte der har slået sig ned på matriklen ( i og omkring udhuse ) de er vel at regne som ens egne katte ??

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Rules were made to be broken!!
H
Hogmeister
Svar
#13
SGK.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#14
SGK ????
H
Hogmeister
Svar
#15
Der er da kreative bud(inkl. bevidste brud på loven) på hvordan man kan skyde katte. Jeg er ret sikker på at når det drejer som nedskydning af en kat, så vil der gælde samme gummiparagraf som for hælervarer. Man kan kun undgå straf for at aftage en hælervare, hvis man på forhånd har sikret sig at det ikke er en hælervare(catch 22)

Jeg er sikker på at en dommer vil sige "havde du sikret dig at det ikke vare en tamkat?". Hvornår man så har sikret sig dette, er jo det springende punkt, men mit gæt er at det ikke er nok at et dyr befinder sig lang tid på ens grund.

Jeg tror den største gevinst ved en mærkning vil være at folk på sigt måske kan lære at holde deres dyr på egen matrikel, hvis de gang på gang skal betale for at få udleveret deres dyr. Derfor mener jeg mærkningen er en god ordning(og måske det bedste kompromis).

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#16
Hvis og hvis, der er en ting der er spids.

Ingen i dette forum kan for ud se hvad en dommer evt. vil lægge som præcedens. Indtil der er faldet en principiel dom i en ”katte sag” kan ens jagttegn og hvad hermed følger kan hænge i en tynd tråd – så hvis en af de herrer vil være den første skal jeg nok udvise deltagelse fra sidelinjen.

Med den chikane der udvises mod jægere fra det offentlige og dagspressen har jeg ikke de store forhåbninger for en "Katte Morder", selv om katten havde en fasan kylling i munden i gerningsøjeblikket og var en kilometer fra nærmeste hus. For at mærke en evt. chip eller se en øremærkning skal du have haft katten mellem hænderne, god fornøjelse.

Sæt en fælde op, fang udyret og ring politiet - husk at optage samtalen[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
Katte af natur er "strejfere" og derfor umulige at holde på egen matrikel med mindre de er i snor, og det er jo ikke blevet moderne endnu.
Hvis man havde samme regler som for hunde, at de generelt skal holdes i snor ville meget väre undgået. En hundeejer åbner jo ikke bare dören og lukker käledyret ud, katteejere instalerer en kattelem så rovdyret kan frit gå på jagt hvor og hvornår den vil, noget som for mig er helt uforståeligt og ansvarslöst og som skabers stor irritation hos mange,
Jeg så et TV program om hvor meget en enkel tamkat jager pr år,DET FYLDTE EN STOR KUMMEFRYSER med fugle og harekillinger mm. Og de spiser det jo ikke de går i stort set på jagt pga. Instinkt.
Jeg har svärt at forstå at diverse naturbeskyttelse foreninger ikke gör noget ved dette, men har selv meget svärt ved at se en lösning inden for rammen af nuvärende lovgivning, desvärre.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Katte af natur er "strejfere" og derfor umulige at holde på egen matrikel med mindre de er i snor, og det er jo ikke blevet moderne endnu.
Hvis man havde samme regler som for hunde, at de generelt skal holdes i snor ville meget väre undgået. En hundeejer åbner jo ikke bare dören og lukker käledyret ud, katteejere instalerer en kattelem så rovdyret kan frit gå på jagt hvor og hvornår den vil, noget som for mig er helt uforståeligt og ansvarslöst og som skabers stor irritation hos mange,
Jeg så et TV program om hvor meget en enkel tamkat jager pr år,DET FYLDTE EN STOR KUMMEFRYSER med fugle og harekillinger mm. Og de spiser det jo ikke de går i stort set på jagt pga. Instinkt.
Jeg har svärt at forstå at diverse naturbeskyttelse foreninger ikke gör noget ved dette, men har selv meget svärt ved at se en lösning inden for rammen af nuvärende lovgivning, desvärre.



Nu har vi sådanset samme regler. Kattens ejer er efter loven forpligtet til at holde katten på egen matrikel. Gør han ikke det overtræder han loven. Så det eneste der mangler her er at systemet håndhævere reglerne så der er lighed for loven uanset hvilket dyr man nu ejer.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Jeg skal ikke til at håndtere indfangede katte. Jeg fangede for en uge side en i en minkfælde og den skulle jeg i hvert fald ikke have fingerene i nærheden af. Katten fik sin frihed igen, selvom jeg var fristet til at sætte fælden i dammen.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by TheDarkside

Jeg skal ikke til at håndtere indfangede katte. Jeg fangede for en uge side en i en minkfælde og den skulle jeg i hvert fald ikke have fingerene i nærheden af. Katten fik sin frihed igen, selvom jeg var fristet til at sætte fælden i dammen.



Næste gang så tag den med på den lokale politistation. Jeg kunne i hvertfald godt tænke mig at vide hvordan de vil håndterer det.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)