Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fjerne lak fra skæfte
#21
Hej
Citat:quote:

Nu kan jeg se, at der er mange der har kloget i hvordan man fjerner lak fra et skæfte

Undskyld[:I]

Mvh
Kim

email : kima@dralf.dk

If you can`t eat,drink or fu.k it, shoot it.
Svar
#22
Både "BUMS" og NitroMors" her en ret begrænset og uregelmæssig virkning på nogen af de 2-komponent Urethan lakker som amerikanerne ynder at "dyppe" deres skæfter i..... deraf kommentaren... klog eller ej...

Kombinationen af "lakopløsende midler" og knofedt giver i reglen acceptable resultater,,,,[Wink]

Selv sværger jeg til et gammelt værktøj kaldet en "zieh-klinge"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#23
For mit vedkommmende lykkedes det efter 5-6 gange Kaustisk soda og hjælp fra en slibemaskine + en skraber.

Mvh.

[Image: n22.gif]
mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#24
MEK kan opløse hvilken som helst lak, hvis den kan opløses...
MEK bruges i emballagelaboratorier til afrensning af diverse lakker på tynde folier, som ikke kan skrabes, da de så vil gå i stykker, og derfor har brug for en hurtig og effektiv opløsningsmiddel som kan fjerne diverse beskyttelseslakker etc.
Har dog ingenerfaringer med at anvende det på træ/skæfter - men hvis det kan anvedes på pap, papir og diverse folier, kan det vel også bruges på træ...

MEK = Metyl Etyl Keton... men brug gummihandsker og gør det udenfor i let brise... MEK er ikke for børn.. [:I]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#25
Nitro Mors virker bare fint, fås i Råd og Dåd.Pastaen påsmøres og 3-5 min efter kan du skylle det af med lunkent vand,på steder hvor der har været et tykt lag lak,kan det være at man lige skal efterbahandle,har efterhånden taget lak af rigtig mange våben, borde og stole ja selv dørkarme, dog skal man finde sig et sted med rigtig god ventilation, idet det er stærke sager[^]
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#26
Nitro Mors virker bare fint, fås i Råd og Dåd.Pastaen påsmøres og 3-5 min efter kan du skylle det af med lunkent vand,på steder hvor der har været et tykt lag lak,kan det være at man lige skal efterbahandle,har efterhånden taget lak af rigtig mange våben, borde og stole ja selv dørkarme, dog skal man finde sig et sted med rigtig god ventilation, idet det er stærke sager[^]
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#27
Hej. Jeg ville lige prøve at få lidt liv i det kedeligste skæfte i våbenskabet. Det har en kedelig brun lak. [Image: DSCN0616.jpg?t=1224921133] Brugte NitroMors til at tage lakken af . Det så ud som om det ikke virkede på lakken (det boblede ikke) men når jeg skrabte med en metal spatel gik det fint af . [Image: DSCN0617.jpg?t=1224921360] Så igang med sandpapir til træet ser helt frisk ud.(det er dælme noget hårdt træ , [:0] pudse pudse pudse) [Image: DSCN0618.jpg?t=1224921557] Da træet er stortset farveløst , og kedeligt , brugte jeg spritbejdse for at give det liv. Halvt mørk nød , halvt kirsebær farve . [Image: DSCN0619.jpg?t=1224922732] Så klæbe netskæringer af og igang med TruOil. [Image: DSCN0623.jpg?t=1224921874] Farven blev lysere efter hvert lag TruOil [?]. Jeg sleb mellem hvert lag med ståluld , ganske forsiktig , for ikke at komme ned i træet , da det blev at se med det samme (lyse pletter) To gange 50%TruOil , 50% mineralsk terpentin blanding og 5 gange ufortyndet. Så gik jeg det over med lidt Miles Gilbert FFFF pumice (med meget let hånd), for at tage glansen , og det virker fint. Netskæringer blev lidt opfrisket , og så ser det sådan ud. [Image: dscn0632.jpg?t=1224922344] Farven på bagkabben passede før nøjaktig med farven på skæftet , så det ser da noget bedre ud nu. [Smile] Hilsen A-bolt
Svar
#28
Hej A-Bolt.
Meget flot trimning af et "træt" skæfte[:p].Skulle jeg "pippe" med et lille ydmygt ønske ville det være at trimme din opsætning af billeder og tekst[8)]. Min lay out kan også flakse, og så hænger det som regel sammen med, at jeg har glemt at skifte linie, nær jeg sætter billeder ind. Man kan sagtens rette det til. Det fortjener dit flotte arbejde[Smile] Du har lige fået lektier for A- Bolt.... og de bliver rettet[Wink]
Rigtig dejligt at flere "snittere" rører på sig[Smile][Smile]
Mvh Walnut
Svar
#29
Hej Walnut. Jeg kan ikke få det til at blive anderledes , men æ er sku heller ik` for go` t` det Computer kram [:I]. Hilsen A-bolt
Svar
#30
Hej . Der er lidt tomgang i mit værksted ,så jeg rodede et skæfte frem der igrunden var kasseret . Som jeg husker det er det røv kedeligt , det er fra mit første omskæftnings projekt , fra en standart 300WM A-bolt .

Hymm .... efter nøje eftersyn gemmer der sig sku nogle fine årertegninger dybt under lakken .

Jeg prøver at se hvad det kan blive til !, så af med lakken .

[Image: dscn1420.jpg?t=1337612709]

[Image: dscn1421.jpg?t=1337612649]

Træet var noget lyst i snuden , så det har fået noget bejdse til farvetonen passer nogenlunde med resten , og så har hele skæftet lige fået en gang så det bliver ens .

[Image: dscn1424.jpg?t=1337612286]

[Image: dscn1426.jpg?t=1337612426]

[Image: dscn1427.jpg?t=1337612533]

[Image: dscn1429.jpg?t=1337612591]

En ibenholt afslutning på spidsen og noget Truoil ...[8D]. Det blev da ik så tosset , der er godt med lysspil i træet(og det ved en så billig riffel) . Så skal netskæringen bare trækkes efter .

Hilsen A-bolt
Svar
#31
Flot genbrug [Big Grin][8D]
Walnut
Svar
#32
Citat:quote:

Du har lige fået lektier for A- Bolt.... og de bliver rettet


Så trådte "overlæreren" lige i karakter igen [xx(]

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#33
[Smile] Jeg sætter min lid til at A-bolt, og de fleste andre, forstår den velmente kommentar, som den skal forståes.
Walnut
Svar
#34
Flot skæfte, A-Bolt! Godt set, at der var så køn en pind nedenunder lakken.

Som Walnut siger: Nydeligt "genbrug". [:p]

Mvh Club338
[Image: Brunbjrn.jpg] ... min næste Sako BLEV en L461 Vixen .223R :-)
Mvh Club338
... min næste Sako BLEV en L461 Vixen Varmint .223R med Lothar Walther pibe :-)
Svar
#35
Hej . Jeg har klyttet lidt igen .

"Safariknallert" eller "Hvad lakken gemte".

Jeg har haft et lakeret standart skæfte fra et ombygnings projekt stående i lang tid , og tænkte det kan man måske få noget ud af , med en ny bagkappe , lidt bejdse og Tryl-öle .

En ibenholt afslutning i spidsen og en skive bøffelhorn på pistolgrebet , men bejdse blev der da slet ikke brug for [:p].

[Image: DSCN16212_zpscc7cfcf1.jpg][/URL].

[Image: DSCN16252_zpsa6a2d5cd.jpg]16252_zpsa6a2d5cd.jpg[/IMG][/URL].

.

[Image: DSCN16292_zps54d8f385.jpg]
Svar
#36
Ser ellers godt ud. Laver du sådanne Jobs for andre?

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#37
Hej West . Kun for venner og bekendte .

For pengenes skyld gør jeg det ikke . Hilsen A-bolt
Svar
#38
Hej .[Image: album1_zps4cd0d3e1.jpg][/URL]

Et standard remington skæfte hvor jeg har fjernet lakken og trukket årerne om med sort bejdse , rettet forskæftet ud og limet noget ibenholt på .

Plastik-afslutningen på pistolgrebet er skiftet til en stålmodel . [Image: album1_zpsb61c99df.jpg][/URL]

Man skulle ikke tro at det er det samme skæfte [8D].[Image: album1_zpsc05aeac2.jpg][/URL]

[Image: album1_zpsf7bd6ab0.jpg][/URL]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)