Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Håndkikkert, ideel forstørrelse til natjagt
#1
Jeg er ved at være klar til at købe superkikkerten til natjagt og har bestemt mig for mærke. Men nu sidder jeg og grubler lidt over om det skal være 8x56 eller 10x56.
Ideelt set skal åbningspupillen jo matche øjets så tænker jeg får en 5,6mm åbning ved 10x56.
Jeg har pt en billig 8x42 og det gir 5,25mm og den passer fint til mine øjne. Derfor tænker jeg jeg spilder lidt ved 8x og derfor får lidt mere lys ind ved at gå op til 10x forstørrelse. Jeg tænker også at om natten er det fra tårn og med fin støtte så 10x ikke er et problem at holde stille.
Ved godt der ikke er kæmpe forskel men hvad er jeres erfaringer her
Svar
#2
Jeg tænker bare, vælg en med lidt større udtrædelsespupil end du kan anvende med dine øjne. Det giver lidt større fejlmargin om natten (så du ikke behøver centrere øjet 100% ift. udtrædelsespupillen Smile
Svar
#3
Jeg har en Swaro EL 8,5x42. Det er jo ingen kæmpe stor kikkert,men jeg syntes faktisk at den fungere rigtigt fint om natten. Sønnike har en EL 10x42,og jeg kan ikke se nogen forskel i de to kikkerter når det bliver mørkt. Jeg syntes ikke man "tjener" meget ved at gå op i en 56'er,men det er måske mine øjen der ikke kan udnytte fordelen i de større objektiver. Ps-mine øjne er 42 år-og dét gælder dem begge to.[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Hvad med 7x42 eller 7x50. Jeg forstår ikke helt hvad man skal bruge mere forstørrelse til i en håndkikkert. Jeg synes 10 gange er alt for meget i skoven, når der normalt ikke er mere end 100 meter sigt om efteråret og kun 50 meter om sommeren. Jeg har samtidig tit brugt en 7x42 til at spotte rådyr på over en kilometer afstand. Man får ikke meget flere detaljer ved at gå lidt op i forstørrelse, men meget mindre synsfelt. En billig 12x50 synes jeg er ringere til at vurdere en bukkeopsats end en god 7x42. Simpelthen pga bedre farver, mere kontrast og mere skarphed.
Svar
#5
hvis du vil have toppen af poppen, så kig på Steiner Nighthunter XP (8x44)
http://www.frankonia.de/Nighthunter+XP+8...oryId=6711

Noget billigere(halv pris): Steiner Ranger Extreme (ex. 8x56)
http://www.frankonia.de/Fernglas+Ranger+...oryId=6711

Jeg ville nok holde mig til 8x, og vil også blive på ca. 40mm, mine øjne (begge 2) Wink er 50 år, så kan alligevel ikke udnytte en 7mm udtrædelsespupil.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

hvis du vil have toppen af poppen, så kig på Steiner Nighthunter XP (8x44)
http://www.frankonia.de/Nighthunter+XP+8...oryId=6711

Noget billigere(halv pris): Steiner Ranger Extreme (ex. 8x56)
http://www.frankonia.de/Fernglas+Ranger+...oryId=6711

Jeg ville nok holde mig til 8x, og vil også blive på ca. 40mm, mine øjne (begge 2) Wink er 50 år, så kan alligevel ikke udnytte en 7mm udtrædelsespupil.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))



Argh - "toppen af poppen"
Tvivler nu på om Steiner er bedre end f.eks. Zeiss - Swarowski - Leica ....

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Om natten er Steiner rigtig svær at slå... Jeg bruger selv en Night Hunter XP 8x56. Om dagen er det en ok rigtig god kikkert som kan have enkelte udfordringer i modlys, men om natten er den kongen i skoven.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Steiner har på flere af deres modeller en speciel belægning/coating, der fremhæver dyrenes farver, så de lettere ses, specielt i skumring/lavt lys.

Den bedste/Nyeste udgave af denne coating benyttes på Nighthunter Xtreme og XP serierne, der er deres topmodeller, til Jagt.

Så ja, til lavt lys, der er Steiner Toppen af poppen.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Her: http://www.allbinos.com/ kan du finde testdata for en lang række kikkerter.

Steiner Nighhunter Xtreme 8x56 matcher Zeiss Victory 8x56 T* FL i lysgennemgang (S: 93,1%, Z: 93,6%)
Steiner har så fordelen i sin Coating der fremhæver pels.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#10
Citat:
"Her: http://www.allbinos.com/ kan du finde testdata for en lang række kikkerter.

Steiner Nighhunter Xtreme 8x56 matcher Zeiss Victory 8x56 T* FL i lysgennemgang (S: 93,1%, Z: 93,6%)
Steiner har så fordelen i sin Coating der fremhæver pels."

Det må være en gammel test, for den nye Zeiss Victory 8x54 med HT glas har en lystranmission på minimum 95% !!!!
Man får, hvad man betaler for, og der er en grund til st de 3 topkikkerter, Leica, Swarovski og Zeiss er dyrere end de øvrige!
Svar
#11
Jeg har, som ULG, en Swarovski EL 8.5x42. Sidste år var jeg meget opsat på at jeg måtte have noget større til en forestående natjagt i Tyskland. Derfor testede jeg bl.a. Leica 8x56 Geovid op mod min egen. Jeg var meget overrasket over at konstatere at Leicaen ikke var bedre end min egen 8.5x42, faktisk syntes jeg swarovskien var en smule tydeligere. Om det var fordi det var en leica geovid (med laserafstandsmåler) ved jeg ikke, men jeg beholdt min dejlige håndterbare swarovski i stedet for at investere i et stort skrummel, og det har jeg ikke fortrudt Wink
Svar
#12
Sagen er måske ikke så ligetil som det lyder.
Ofte går vi entydigt efter en stor udtrædelsespupille. Udtrædelsespupillen er diameteren på det lysbundt der kommer ud af kikkerten okular.
På unge mennesker kan pupillen udvides sig til ca. 7 mm, og her vil en 7x42 eller 8x56 være optimal. Hele lysbundtet slipper igennem pupillen og ind i øjet.

Desværre mister pupillen elasticiteten efterhånden som dåbsattesten bliver ældre. Hvor hurtigt det indtræder er nok lidt individuel, men når man når 50 år, er det væsentligt mindre, måske kun 5 mm, og hvad skal man så med et lysbundt på 7 mm. I praksis vil en 8x40, men en udt. pupille på 5 være lige så god, hvis ikke bedre, på grund af den større forstørrelse.

Inden vi falder i svime over de matematiske værdier, kunne det måske være en god ide, at gøre linserne rene. En undersøgelse hos Swarovski Optik, af div. kikkerter der kom ind til reparation viste faktisk, at en meget stor del af dem havde så snavsede linser, at der var tale om et betragteligt lystab. Hvad er der ved at have den højeste lystransmission i glasset, hvis gardinerne er trukket for.

Så gør linserne rene, og brug det i har. Det er sikkert ikke så ringe endda.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by kka

Man får, hvad man betaler for, og der er en grund til st de 3 topkikkerter, Leica, Swarovski og Zeiss er dyrere end de øvrige!



Steiner må så også være rigtig god, for den er også dyr [Wink]

Hilsen Kenneth

-------------------------------------------
Ruger 10/22 = :-)
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#14
Ikke så dyr som de andre#128521;
Svar
#15
Hej .

DJZ har lige testet alle top natkikkerter , og Steiner Nighthunter Xtreme slår dem alle !

Jeg har en 7x50 , den fylder så ikke helt så meget og funger fremragende for mig . Men dens autofocus skal så også kunne fungere for en , den har ingen central justerings hjul .

Hilsen A-bolt
Svar
#16
Jeg har en ældre Steiner 8x30 "predator" med den samme "pels-fremhæver" belægning... den er ikke meget værd i mørke/skumring, og kan ikke engang hamle op med min brors lige så gamle Leica "lommekikkert" som vistnok er 8 x 20/25 .. meeen, den kostede også kun $199,- gennem Cabelas engang midt i 90'erne ... [Big Grin]

Jeg har haft både Swaro 8 x 56 og Leica 10 x 42 og de havde begge den ubehagelige egenskab at når man fandt noget vildt i mørket og så skiftede til sigtekikkerten, så var det som at kigge gennem bunden af en ølflaske, i sammenligning ... (også selvom sigtekikkerten var en 2,5 - 10 x 56 S&B .... Så nu bruger jeg en billig Bushnell 10x42 Den er væsentligt bedre i mørket end den gamle Steiner... [Wink]

Som "Ras" skriver skal man passe meget på med blot at kigge på "udtrædelsespupillen" ... Det der rent faktisk afgør hva du kan se, oghvor mange detaljer i skumring og mørke er en kombination af "Dæmrings-tallet" (kvadratroden af forstørrelsen ganget med objektivdiameteren) + lystransmissionen ved de fremherskende bølgelængder af lys i skumring og nat (lyset har en anden "farvesammensætning" når solen er væk!!)

Man kan altså sagtens have en kikkert hvor coatingen (som er det der påvirker lystransmissionen mest) er specielt tilpasset "nat-belysning") og som på trods af en samlet set mindre lystransmission (vi opererer jo i størrelsesordenen 1 - 2 % forskel)
stadig kan være bedre til at skelne detaljer end en kikkert med en højere generel lystransmission..

For den enkelte bruger er der kun en ting at gøre... Lån og test!!
Vil man have det ultimative, så må man betale... gode kikkerter er dyre... Ikke fordi de nødvendigvis er dyrere at fremstille, men forbrugerne er villige til at betale mere [Wink]

Både Zeiss, Swarovski, Kahles, Steiner og nogle af de japanske (f.eks. Fujinon) er top-kvalitet, dyre og gode/fremragende "nat-kikkerter"

M.h.t at få noget ud af en udtrædelsespupil der er større end ens eget øjes pupil, så er det med centreringen mest relevant ved sigtekikkerten, normalt vil man centrere en håndkikkert meget præcist, under stort set alle forhold.

Efter min mening vinder man meget ved at gå op i forstørrelse, vis man alligeven ikke kan udnytte f.eks. en 7 mm udtrædelsespupil, min pupilstørrelse ligger omkring 6 mm og jeg synes helt bestemt at en 10x56 er bedre om natten end en 8 x 56 .. men man kan jo også benytte det til at få en mindre/lettere kikkert, og så f.eks. købe en 8 x 42...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Predator er også Steiners billige model. Jeg mener den er afløst af Cobra'en.
Cobraen har kun en lysgennemgang på 76%

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by kka

Citat:
"Her: http://www.allbinos.com/ kan du finde testdata for en lang række kikkerter.

Steiner Nighhunter Xtreme 8x56 matcher Zeiss Victory 8x56 T* FL i lysgennemgang (S: 93,1%, Z: 93,6%)
Steiner har så fordelen i sin Coating der fremhæver pels."

Det må være en gammel test, for den nye Zeiss Victory 8x54 med HT glas har en lystranmission på minimum 95% !!!!
Man får, hvad man betaler for, og der er en grund til st de 3 topkikkerter, Leica, Swarovski og Zeiss er dyrere end de øvrige!



Har du uafhængige Måledata, der viser at den nye Zeiss har 95% i lysgennemstrømning?
Eller er det fra Zeiss Reklamefolder?

Jeg kan sagtens forestille mig at Marketing siger. Ok. I måler til 93,8%, men vi runder lige op til 95% for det lyder bedre. [:o)]

Jeg har set tests, hvor producenten har sagt 95%, og så når der kommer et spectrophotometer på, så er resultatet noget lavere.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#19
Jeg vil godt tilslutte mig Dravis´oplevelse. Sjovt nok har jeg også en Steiner. Det er dog en "Wildlife" 8x42 med præcist 10 år på bagen ( fik den i 40 års fødselsdagsgave af min kone). Om natten kan jeg se meget mere i den kikkert end i sigtekikkerterne, og jeg har sammenlignet med både Zeiss 3-12x56 HT, Zeiss 6-24x 56 Fl, S&B PMII 5-25x56 og Swarovski Z6 3-18x50.

Så min konklusion er, at jeg ikke har brug for bedre håndkikkert om natten end jeg har, for det jeg kan se mere ved at bruge 5.000-8.000 kr. på en bedre håndkikkert, kan jeg alligevel ikke skyde på, på grund af sigtekikkertens begrænsninger.

Skulle jeg alligevel vinde i lotto, så jeg kunne se stort på udgiften, ville jeg nok vælge en Steiner Nighthunter 8 x 44 Xt. Jeg gider ikke slæbe større kikkert med, og en kikkert der ligger hjemme er intet værd.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Er Lasse blevet ønsket tillykke med 50 års fødselsdagen ??? Kan ikke huske at jeg har set det [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)