Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Familiejagtturen til Sverige
#1
Her skal I få en lille historie.
Jeg er så heldig at kunne boltre mig på 500ha svensk jord et par gange eller 4 om året. Reviret er beliggende på østsiden tæt på Oskarshamn.
I september er det den årlige familiejagt, og vi er typisk 5-6 mand afsted. På menuen er: lam, buk, ræv, grævling, vildsvin, dåhjort og krondyr (alt efter kvoten).
Ankomst sker torsdag ved 15-tiden og afgang er søndag formiddag.
Torsdag aften skete der ikke ret meget, men observationer af elg og råvildt blev det til. Fredag morgen er min fætter inde på 20m af en rotte vildsvin med 5 svin i. De opdagede hans tilstedeværelse og forduftede.
Fredag aften sad jeg tæt på hvor han havde set vildsvinene om morgenen. Vinden var taget til, og jeg havde generelt ikke meget tiltro til det. Over en bakketop på en græsmark kommer en ræv. Jeg finder ham hurtigt i kikkerten, men så hopper han ind i nælder og skidt. Pis! Splitsekundet efter hopper han ud på marken igen, stiller bredsiden til og han falder for en perfekt bladkugle 80m fra tårnet. Han er den flotteste ræv ud af de 5 andre jeg har skudt på det revir.
Glæden er stor i hytten - de første 4 ben i konkurrencen er på tavlen. Dog er der langt til mit bud på 22!
Lørdag morgen vælger jeg 3 sammenhængende tårne. Jeg har kun skudt ræv på det ene af disse, men medaljebukke er blevet skudt der, vildsvin og elg set.
Jeg tager det tårn som jeg ellers ikke har stor tiltro til, men kl. 6.50 ser jeg ryggen af noget sort på 130m afstand. Efter kommer der noget brunt, og pga. det så er der ingen tvivl - vildsvin! Ærgelsen er stor da de kan gå meget skjult mellem birk og græstuer. Kl. 7.00 kommer det brune vildsvin til syne, og den falder for en bladkugle. Afstanden er 110meter. Det andet svin løber og instinktivt følger jeg den i kikkerten - måske en skudchance vil opstå. Svinet forsvinder men pludselig har jeg en elgtyr i kikkerten. Han har ligget ikke mindre end 70m fra mig hele morgenen, og netop dét område er "gennemsøgt" med kikkert mange gange og nøje. Selv et så stort dyr kan gemme sig godt!
Jeg henter vildsvinet, en fin madgris på 20kg, brækker den og slæber den ud til vejen.
Jeg notificere de andre over radio og hører om afgangs tidspunkt. 1 time senere bliver der aftalt - helt fint med mig.
Da jeg næsten er fremme ved det andet tårn skyder min fætter en buk. Området, til min anden stige denne morgen, er overskueligt og jeg står oppe i stigen. Melder tillykke og fedtfedt! Netop ds jeg siger "fedtfedt" med normal stemmeføring og volumen springer en buk med en rå ud fra birken foran mig. Bukken stopper op lige inden skovkanten, op og se størrelsen - jo der er i hvert fald to sprosser, ned og finde bladet og skuddet falder. En høj kugle som sender bukken durk i jorden. Klokken er nu 7.35. Puha! Indenfor 45min er det hele sket.
Hvilken fantastisk morgen i det svenske!
Resten af turen bliver der ikke skudt noget, men humøret er højt og glæden stor over udbyttet.
Vi endte på 17 ben/takker.
Om 14 dage er elgjagten på menuen og turen gøres endnu en gang. Denne gang med nyetableret foderplads til vildsvinene - som vi ser flere og flere af.
Alle skud er skudt med Blaser R8 300wm og en Core-Lokt. En kugle jeg ikke vil benytte igen grundet dens hærgen og underlige gang igennem dyrene.
Vildsvinet var ramt perfekt, men kuglen gået ud i køllen. På et så lille dyr skal den fise lige igennem. Barnes TTSX er bestilt!
Manglende kommaer må i selv kaste ud over teksten [:I]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
[Image: 100DFA2D-D97B-4640-9466-2FF811BC686E_zpsmnkc9den.jpg]
[Image: 429A9A2B-7682-4E5A-AEA7-453ED3524C42_zpsnmmwixnh.jpg]
[Image: FB61C9A5-DB4B-430D-8F55-58ADB3146BEF_zps0qij69od.jpg]
[Image: C827E09C-2856-4870-9F61-C6C6D7613F22_zpsxsjxst2p.jpg]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#3
Og så siger de vildtbestanden i det svenske er dårlig?[Big Grin][Big Grin]

Synes nu det lyder til at være ret alsidigt i jeres område..[Wink]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
Mit udbytte på denne tur overstiger med flere kilometer normen for hver mands afskydning på en forlænget weekend.
Der er skudt mange bukke, elge, ræve, en håndfuld grise og lidt råer + lam. Men lige præcis denne lørdag morgen var helt fantastisk!
Vi har fået rigtig mange grise på det store af to områder.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)