Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hunde gps . Er det et must have
#1
Har altid overvejet en garmin gps til hunden. Er det noget en hver hunde ejer med en stort arbejdende hund skal have. Eller er det bare forde man er grej freak . ?

Evt er der nogen der har en de ikke bruger man kunne få liv at købe

Evt kunne jeg også være intraseret i at købe en hvis nogen har en i overskud

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#2
Hvis man kun jager i mindre kendte såter og hunden er stødende, så er sådan en gps mest lir. Men har man en hun der går langt eller jager man ofte i store og eventuelt ukendte såter er sådan en. Gps en virkelig god hjælp. Hjælp både til at vide hvor og hvordan hunden arbejder og også til selv at komme rigtigt rundt i såten. Her i Sverige er der så også en mere kedelig funktion - tager varg jävlen ens hund vil de fleste trods det grumme syn der ofte venter gerne finde hunden - den kunne jo bare hænge fast/være gået i et hul eller ligende.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Om det er et must ved jeg ikke, men rart er det.
Jeg har en breton, som jeg bruget til alt, også til at drive med i skov og andet uoverskueligt terræn. Hun elsker at drive hårvildt, men kan da også komme i tanker om at tage stand for snepper. I vestjyske skove er der meget få eller ingen fasaner.[xx(]
Hun er absolut ingen støvlepudser, så alene det at finde hende hvis hun har stand er en opgave.
Derfor synes jeg det er behageligt at bruge gps på hunden. Det er da også sjovt, efter jagten, at kunne se hvordan hunden har arbejdet rundt i såterne.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#4
HVad med en hundefløjte? ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Hundefløjte hjælper ikke ret meget, på en stående hund der holder hårdt på sin stand. Den hjælper heller ikke meget, på en hund der sidder fast eller på anden vis er i knibe.

Det koster en formue at holde hund, træne den op og man bliver jo ligefrem helt familiær overfor skidtet...

//C-X
//C-X
Svar
#6
Mener at huske, at Ran har støvlepudser (labrador) - der kan en fløjte jo være udmærket, for at lave lidt "liv" i skoven. Kan være dét kan jage vildtet op[}Smile]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Links til disse apparater ?

Har en Field Trail Spaniel, der søger meget bredt [Big Grin]

mvh
mvh
Svar
#8
Hvis du googler " pejl til hund " giver det så hints, jeg ikke orker at linke til dem

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Købte en Garmin 320 i sommers for at have modtagerenheden til elgjagterne med hund i Sverige. Fik et halsbånd med, mest for at prøve det...

I går blev det så testet på min flatcoat, hvor vi gik som trykker på en trykjagt efter råvildt. Jeg har normalt klokke på hunden, hvilket jeg havde undladt pga. gps-halsbåndet.

Jeg opdagede hurtigt, at den manglende klokke betød jeg havde svært ved at lokalisere hunden i skoven og jeg gider ikke gå og kikke på displayet på modtageren hele tiden. Så når hunden var 30-50m væk havde jeg oplevelsen af manglende kontakt. Det er ikke tilfældet med klokke.

Lidt data. Jeg gik 6,5 km på den første tur, hunden 10,5 km og det var uden lange ture.

GPS'en er rigtig fin til at se hvordan hunden arbejde, f.eks. om den søger for langt ud osv. Til praktisk dansk jagt bliver det med klokke.

Jeg tror kun gps-halsbåndet kommer på under nogle lange drev i Sverige og ved eftersøg om natten....

Hvis man køber et GPS-pejl, så skal man huske at få et godt kort med og de er ikke gratis....

Mvh.
Jørgen

PS husk man må aldrig gå ned på udstyr [Wink]
Svar
#10
Det er tæt på en nødvendighed til schweisshundearbejde. Har efterhånden prøvet nogle gange at lade en hund både søge og hetze i tæt nåleskov. En klokke er fin så længe hunden er inden for hørevidde. Men har hunden hetzet og trukket et stykke vildt ned 800 meter inde i tæt skov, så ville det mildt sagt være en større opgave at finde hunden.
GPS er også genialt til sneppejagt med stående hunde. Det er nemt at finde hunden, når den pludselig er væk og har stand.
Svar
#11
Hej,

Hvis hunden trækker et stykke vildt ned inde i tæt skov, så virker GPS sandsynligvis ikke, jeg har endnu tilgode at se en GPS der kan finde satelit signalet i fx tæt bøgeskov.

Hilsen Stoffer
Svar
#12
Ovenståndende beskrivelse fra min side er en del i tæt gl. Bøgeskov. Der var ikke antydningen af problemer med gps'en, hverken på hunden eller på modtageren.
Der må være nogle schweisshundeførerer der kan byde ind med erfáringer....
Mvh.
Jørgen
Svar
#13
Godt at høre det virker, min skepsis skyldes at jeg tidligere erhversmæssigt har foretaget mange GPS opmålinger. Det var med meget dyrt udstyr, af bedste kvalitet fra blandt andet Trimble.
Jeg tænker når en GPS til omkring 100.000 kr. ikke kan finde signal i tæt bevoksning, kan en simpel Garmin nok heller ikke.

Stoffer
Svar
#14
hmm det virker mærkeligt. Har set pejl på gravjagt, hvor hunden er gået 27 meter ind i en skrænt med 5-10 meter jordlag ovenover tunnellen.... og der kunne signalet grænge igennem fra hals ånd til pejl.
men det er nok en anden teknologi end alm gps ??

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Inden jeg startede med at bruge hundepejl for 25 år siden , tilbragte jeg mange lørdag og søndag aftener i skoven ventende på at gravhundene skulle vende hjem . oftest opgav jeg, og stillede hundekassen , for så at hente dem næste dag. Men det var inden jeg havde noget jeg ikke kunne slippe ud af i løbet af et kvarter[:X]så vandfyldte grøfter , veje og løse klitgrave var hundenes eget problem.
I dag kunne jeg ikke drømme om at komme hjem til kone og unger uden hundene. Enkelte gange døde, men de kommer stadig med hjem. Noget der ikke altid har kunnet lade sig gøre uden pejl.
Har både et gammelt svensk Hundra pejl (rent nostalgi) en garmin astro 220 samt en garmin astro 320 .
Bruger dem på gravhundene, men også på setterne , da de er nemmere at finde når de har stand i skov eller krat og mose. har iøvrigt også bjælle i gpshalsbåndet , så man slipper for at kigge på displayet så ofte.
Vi har også en teori om at der er dage hvor snepperne ikke holder til den høje lyd som (bibberen)udsender når hunden har stand , derfor bruger vi idag kun gpsèr når vi er på sneppejagt.
Vi bruger ofte kombinationen jagtradio og gps . Dette gør at vi hurtigt kan omdirigerer skytter i tilfælde af, at hunden driver mod feks. en trafikeret vej og kan komme mellem drevdyret og hunden.
Kortet i en gps er så detaljeret at grøfter også er med , så du hurtigt kan få den skytte som er tættere på, til at fiske hunden op af grøften inden det er for sent.En gravhund holder under et kvarter inden den er død i tilfælde af stejle kanter og meget vand i en afvandings grøft.
Er lige kommet hjem fra tre dages elgjagt . Min gps gjorde at jeg kunne følge hvad i hvor mine svenske jagtkammeraters jamthunde befandt sig , hvilket gjorde at jagten blev mere spændene.
Svar
#16
Godt indlæg, Støver. Man kunne næsten "føle" jagten.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#17
Hej,

Vi skal skelne mellem et pejl med GPS og den type der bruges til gravjagt, sidst nævnte er ikke en GPS. Jeg har fornyeligt erhvervet et pejl til gravgående hund, den virker fint både over og under jorden, men kun på kort afstand.
En almmindelig GPS som bruges i fx. bilen har også problemer med at finde satelitter hvis den bruges i en kælder (hvis man kunne finde på det)

Stoffer

PS det her er en meget spændende tråd[Smile]
Svar
#18
Hvis jeg idag skulle købe en gps til brug i Danmark, ville jeg uden tøven købe en Garmin astro 220 af ældre dato. Den bedre rækkevide den nyere model 320 har er marginal. Hvis du køber en skovantenne og måske en bilantenne til 220eren pejler du som regel hunden indenfor en radius for 5km.
Stoffer. Jeg synes aldrig løv og trækroner ovenfor har været noget problem . Kuperet terræn derimod kan begrænse rækkeviden meget. Dog kan det at du flytter dig få meter op på en bakke gøre underværker.
Der er lige kommet en ny model frem som markedsføres meget i Sverige lige pt. Dette gør at der formentlig findes meget billige 220ere til salg på det svenske marked.
Grunden til jeg vælger 220eren frem for 320eren, er at 320eren virker skrøbelig og ofte går i stykker og skal dermed sendes ind.Servicen fra garmin er dog fin , og du modtager den hurtigt igen. Det er dog stadig træls når skiddet går i stykker midt i okt.Og så måske igen i dec.
Vi har vel ti 320er i min omgangskreds, og det er ikke bare mig der har fået en mandagsmodel. Det gælder de fleste.
Svar
#19
Har mistet 2 drivende gravhunde selv med det gamle radiopejl(Edén)
Fik Garmin Astro 220, da det kom frem, og det har betydet et kvantespring mht hundens sikkerhed, især hvis man har vidtløftige hunde, og vildt der vil ud over stepperne, når rejst eg kronvildt.
Kan varmt anbefales!!! Sørg for at købe en blød forlængerantenne(jakto.se) til modtagerenheden, samt rygvest med lomme til pejl så dækkes den første 1-1,5 km fint ind
Svar
#20
En jagtkammerat mistede i weekenden hans Ruhår. Lørdag eftermiddag gik hunden efter et stykke (meget lille) råvildt, og kom ikke tilbage.
Mange deltog resten af lørdagen i eftersøgning, hunden blev set ca. 3 km derfra, men vedkommende kunne ikke få fat i hunden.
Kl. 23 blev hundekassen stillet i området.
Ved daggry blev eftersøgningen genoptaget. Lige i udkanten af Mattrup Skov og umiddelbart overfor den mark hvor hunden var blevet set, fandt ejeren lidt "vragrester" fra en bil i vejkanten - han gav et enkelt stød i fløjten og modtog straks et hyl fra skovkanten.
Hunden kunne ikke bevæge sig og skreg af smerte ved den mindste berøring. En dyrlægen konstaterede straks at ryggen, ben og andre dele var brækket - hunden blev omgående aflivet.

Ovenstående giver mig nye tanker til tråden - en GPS ville jo sikkert have fundet hunden kort efter den var gået efter råvildtet.

Har tænkt lidt på alternative ideer til en decideret hunde GPS.
Der findes en lille "tracker" der hedder "Black Box".
Ikke større end den kan gå ind i en ølflaske hvis bunden lige er skåret op (jeg ved det positivt - hvis du stjæler flere af mine bajere, finder jeg dig[Wink])
Den udsender ikke et spor på et kort, men ved at sende en sms får man en tilbagemelding med nuværende position.

En anden tanke: vil man ikke kunne bruge "Find My Iphone" ???
Ved hjælp af "find My Iphone" kan man få vist ruten på et kort på enhver anden telefon
En Iphone 4 fra DBA til et par hundrede - et SIM kort til ganske få kr. pr. måned og så i et af de vandtætte hylstre kondiløbere og andre sportsfolk har deres telefon spændt rundt om armen i.
Fordelen herved ville jo også være at man lige kunne ringe hunden op og brøle "DÆK - FOR SATAN" lige ind i hundens øre (hvis den altså tog telefonen[Big Grin])
Ved at lade telefonen være med vibration, kunne hunden måske også bringes til lydhør, især hvis den kender vibration fra....nå, lad det nu ligge[:I](og nej - ikke det du måske tænker på, det er jo lovligt[Wink])

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)