Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opråb til metalarbejdere og ingeniører
#1
Jeg har en riffelpibe jeg gerne vil have overfladebehandlet inden den har skudt for meget. 17Remington.

Jeg tænkte på en Titanium Nitrid behandling og kontaktede Unimerco.
Njet kammerat! De siger at belægningsdybden typisk ikke er bedre end 1 x diameter og det rækker jo hult i en 60cm pibe. Så meldte de også at de var nervøs ved at opvarme en riffelpibe til ca. 500 garder og så garantere at den stadig er snorlige når den er kold igen.
Så ymtede jeg noget med kemisk overfladebehandling (hårdkrom) og der meldte de bare nej.

Så er der nogen der ved hvad og hvem der kan noget med en slid overflade i en riffelpibe?
Svar
#2
QPQ kontakt Haustrup Bodycote Google er din ven [Big Grin]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#3
Nu vil jeg ikke ødelægge "romantikken" omkring det at belægge en riffelpibe med forskellige eksotiske belægninger.
Men det er vist en dødssejler, det er uholdbart dyrt i forhold til hvad en ny pibe koster.
Og har du ikke 100% styr på hvad din pibe er lavet af (kemisk sammensætning) så hæfter og holder de forskellige belægninger ikke.
Desuden udvider en riffelpibe sig når krudtet brænder og kuglen blir moset igennem riflingen, det kan piben sagtens holde til fordi den er blød/fleksibel. Men det kan en belægning ikke, den er meget hård, og arbejder ikke "sammen" med pibestålet.

Mit råd er... Spar pengene og køb en ny pibe når den gamle er skudt ud [Smile]

Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#4
Du kunne jo vælge at få dit løb plasmanitrerede.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Lani

QPQ kontakt Haustrup Bodycote Google er din ven [Big Grin]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!



Jeg har hørt en jysk bøssemager pibe om at qpq ikke
Dur til små kaliber kva en ru overflade beskaffenhed
Som belægninge efterlader.
Jeg har en qpq behandlet lås og den køre sq heller ikke
Helt som hans i Grethe i nu.
Men den er blevet bedre efter brug.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by mosse6

Nu vil jeg ikke ødelægge "romantikken" omkring det at belægge en riffelpibe med forskellige eksotiske belægninger.
Men det er vist en dødssejler, det er uholdbart dyrt i forhold til hvad en ny pibe koster.
Og har du ikke 100% styr på hvad din pibe er lavet af (kemisk sammensætning) så hæfter og holder de forskellige belægninger ikke.
Desuden udvider en riffelpibe sig når krudtet brænder og kuglen blir moset igennem riflingen, det kan piben sagtens holde til fordi den er blød/fleksibel. Men det kan en belægning ikke, den er meget hård, og arbejder ikke "sammen" med pibestålet.

Mit råd er... Spar pengene og køb en ny pibe når den gamle er skudt ud [Smile]

Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.



Tja og sådan kan vi jo se så forskelligt på tingene!

Jeg har for ganske nylig forsøgt at ryste et projekt sammen og kan sige følgende: Den eneste der gad at give en pris ville have 2500,- for at slå rynker på en pibe og kamre den (og det forudsat at jeg selv kom med pibe og kammerrival), alt andet arbejde koster ekstra. Læg dertil prisen på en ny pibe og jeg er i nærheden af hvad en helt ny riffel kan købes for.

Så hvis jeg nu kan fordoble holdbarheden på den pibe der sidder på for lad os sige 1500kr så er det så vidt jeg kan regne væsentligt billigere end en ny pibe. Men hvis du ved hvem der skifter en pibe for de penge så sig endelig til. Med de priser er det nok nødvendigt at jeg booker tid nu hvor riflen ikke har skudt, for han må da have travlt.

Nu findes der dog data som peger i retning af at det kan holde og virker helt fint.

[Image: wssm_22250s.gif]
http://www.browning.com/support/files/im...22250s.gif

http://www.browning.com/library/infonews....asp?id=79
Svar
#7
QPQ laves ikke mere i DK. Haustrup har udfaset deres saltbaserede anlæg, og køre i dag kun en proces baseret på luftbåren behandling. Denne behandling trækker ikke ind i lange tynde huller. Det gør den proces Blaser anvender i dag, heller ikke. Den findes kun på udvendige flader.
Plasma belægninger, er også luftbårne, og har samme begrænsninger.
Hårdcrom indvendig kan gøres, men der er ikke mange som behersker den fornødne teknik. Da der normalt vil forekomme "Drivedannelser" i begyndelsen af huller. Og begrænset eller ingen lagtykkelse langt inde i hullerne. Jeg har hørt rygter om processer, hvor man arbejder med "pulserende strøm" så man hele tiden får fyldt ny "vand med indhold" ind i hullerne uden strøm, for derefter at give en kortvarig strøm, som udfælder cromen..

Den jyske bøssemager som mener at vide noget om ru overflader fra QPQ snakker formodentligt bare for at undgå en opgave han ikke helt har styr på. Det var dog ingen hemmelighed, at en QPQ krævede en klart mere færdig overflade end en almindelig overflade. Formodentligt på grund af bearbejdningsspor som blev så slidfaste, at man ikke kunne slippe af med dem. Typisk var der problemer med overgangskonussen, hvis rivalen var sløv, eller skæreteknikken var begrænset.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#8
Citat:quote:

QPQ laves ikke mere i DK. Haustrup har udfaset deres saltbaserede anlæg, og køre i dag kun en proces baseret på luftbåren behandling. Denne behandling trækker ikke ind i lange tynde huller. Det gør den proces Blaser anvender i dag, heller ikke. Den findes kun på udvendige flader.


Det var ærgerligt, jeg havde ellers lige regnet med at skulle have QPQ behandlet nogle forrør til en mc [Sad]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI



Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

QPQ laves ikke mere i DK. Haustrup har udfaset deres saltbaserede anlæg, og køre i dag kun en proces baseret på luftbåren behandling. Denne behandling trækker ikke ind i lange tynde huller. Det gør den proces Blaser anvender i dag, heller ikke. Den findes kun på udvendige flader.


Det var ærgerligt, jeg havde ellers lige regnet med at skulle have QPQ behandlet nogle forrør til en mc [Sad]

Mvh.LANI

Ulven tilbage til fyn!


Hvis du kun er interesseret i en udvendig behandling, vil deres Corridur J vær lige så god


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#10
Jørgen,

du er et gammelt vrøvlehoved!!!

Bodycote i Ejby kører QPQ behandling i deres eget anlæg 2 gange i ugen og vil gøre det fortsat.
Det udføres stadig i et saltbad og ved samme metode som altid.

Der kan også vælges nitrocarborering i "gas".

Det der er lukket ned for er hærdning i saltbad IKKE QPQ!!!

Fik det bekræftet endnu en gang fra hestens mule.

Skulle hilse fra dem i Ejby og sige du skulle ringe og få korrigeret/opdateret din viden[Big Grin][Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

[i]
Den jyske bøssemager som mener at vide noget om ru overflader fra QPQ snakker formodentligt bare for at undgå en opgave han ikke helt har styr på. Det var dog ingen hemmelighed, at en QPQ krævede en klart mere færdig overflade end en almindelig overflade. Formodentligt på grund af bearbejdningsspor som blev så slidfaste, at man ikke kunne slippe af med dem. Typisk var der problemer med overgangskonussen, hvis rivalen var sløv, eller skæreteknikken var begrænset.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Nej hvad jeg lige ved af var det hans egen 223rem pibe det var forsøgt med.
men jeg kender ikke til de nærmere omstændigheder.

[Image: asgaard.gif]
Svar
#12
Altså ... lige et indspark...

Den fine "grafik" med 223WSSM of 22-250 sammenligner æbler med pærer..

22-250 i en bruneret ikke rusttræg pibe, sammenlignes med 223WSSM i en hårdforchromet pibe...

med andre ord... det kan ikke rigtigt bruges til ret meget...

Alle der er noget ved musikken ved at en hård-chromet pibe holder meget længere end en almindelig af kulstofstål, uanset hvad man skyder gennem den...

Jeg har direkte set resultatet af en QPQ belagt pibe, der måske var for "ru" indvendig ... det resulterede i meget store variationer i trykket of V(0)

Personligt tror jeg mere på at sørge for at piben er så velpoleret som muligt indeni, og lavet af et godt stål, og der tæller de rusttræge altså med uanset hvad diverse ignoranter mener... [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)