Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308 win - hvor langt?
#1
Jeg har været lidt på trykjagt her i starten af sæsonen, det har efterladt mig med muligheden for at tænke på fremtidige eksperimenter.

Jeg har samlet min våbengarderobe og kogt den ind til en basisfond. Den består af en riffel med vekselsystem (Bl*****[:I][:o)]) og dertil en 22mm pibe i kal. 308 win.

Den har indtil videre kun skudt med Lapua Scenar 167 gr. og 150 gr. Barnes TTSX - begge med rigtig god præcision.

For noget tid siden så jeg en topic omhandlende et arrangement i Norge med noget langdistance-skydning, det så rigtigt sjovt, spændende og lærerigt ud. De skød hvis helt ud til 1500 meter..

Så tænkte jeg på min post forleden - "hvor langt kan jeg komme ud med mit nuværende set-up"?

Jeg er helt klar over at en 6.5x55 (evt. AI) ville være bedre eller endnu bedre en .300 WM, men jeg vil ikke bruge penge på en pibe ekstra når det alligevel er min 308 der kommer til at sidde på 98% af tiden.

Så nu vi jeg gerne høre hvad i har af erfaringer, hvor langt og hvordan kan jeg komme med mit nuværende udstyr?

Det skal nok nævnes at piben er kun 48 cm lang og twistraten kender jeg ikke - men vil tro den er standard for en 308 Bl***** matchpibe.

Jeg har kun cronograferet med 150 gr. TTSXére de går 800ms.

Byd ind[Smile]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#2
http://www.ballisticstudies.com/Knowledg...+NATO.html

Skip all det historisk og gå ned til performance, læs så derfra (god fornøjelse).

Hvis han selv har gennemprøvet alt hvad der står , så er det blevet til mange skud.

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#3
Du kan se Magpuls video om langdistance skynding. De når en mile med en 18 tommer 308 halvautomat. M110.

Helt sikkert andre bedre egnede kalibre, men det kan lade sig gøre.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Hvis du spørger en af vore formænd som er lidt en hjemmegjort metalsnitter som ikke altid er lige let og få fat på (GT), så ved jeg han bruger sin 308 til forholdsvis lange distancer. Men det er han nok bedre til at forklare så jeg ikke for sagt noget der ikke holder.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Jeg har prøvet på 1000 meter med min AI og 167gr. Scenar.
Der kunne jeg ikke ramme på 1000 meter.
Indtil 800 meter, kunne jeg lægge faldmålet ned, hver gang.
Men på 1000 lykkedes det ikke en eneste gang, og jeg prøvede mange gange - tænkte, det skal SA.... kunne lykkedes.
Jeg holdt lige på, lidt over, meget over, til siden - ja lige før jeg prøvede at holde lidt under.
Det er muligt andre kan få konsistens ud det - jeg gider ikke spilde flere kræfter på det med det set-up. Skal jeg prøve igen, bliver det med Lock-Base.
Jeg vil gerne prøve langdistance - også gerne Norge, men det bliver med et set-up, hvor jeg ved det er mig og ikke heldet eller udstyret det kommer an på, alt andet synes jeg er spild af alt muligt.

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
Som der bliver nævnt tjek magpuls dvd, jeg har den, hvis det har interesse, så send en pb.
Det er også derfra jeg er blevet inspireret, og den mile som de rammer i dvd'en er jo 1600m Smile Så det er min inspiration og mål en gang i fremtiden med en 308...

Når vi er så langt ude, så er har alle de mindre faktorer pludseligt en stor effekt!!! ALT hvad du foretager dig betyder meget mere, så det bliver vigtigt at være klar over de mindste detaljer og at man gør tingene ens fra gang til gang. Men det ved du sikkert Smile
Hvis du vil gøre noget seriøst ud af det så tjek desuden Bryan Litz's bøger, de er letlæselige og kommer ind på mange konkrete ting.

Af praktisk erfaring har jeg været heldig at vælte saab mål på 1000m med en 308 i 168grains Speer Target Match.
Jeg var ikke forberedt lige så godt som kammeraten jeg var afsted med, og det havde heller ikke lykkedes uden ham som spotter... Men det jeg egentlig vil ind på er, at de to største fejlkilder er V0 og at BC er for optimistisk fra fabrikken. I mit tilfælde var det især den for optimistiske BC fra fabrikken som var årsag til hovedpine på 800-1000m. Efter spotter og korrektion viste det sig at jeg var hele 5 moa for lav på 1000m.
Kammeraten kunne ramme 1000m i første skud, det var så en 308 med 178grains A-max i 20" pibe... V0 var målt i den samme kronograf for os begge to...

Forskellen på os to var at den hornady kugle han brugte var blevet undersøgt af Litz og han har lavet fodarbejdet med at finde ud af hvordan de opfører sig på de længere distancer og hvad deres reelle bc og kuglebane er...

Det jeg egentlig vil frem til ad omveje (bær over med mig), dit udstyr skal nok kunne klare skuddene, men især kuglevalget er vigtigt og at tingene bliver nemmere hvis du måler din V0 omhyggeligt og præcist....

Ps. I Norge har de helt op til 1800m Wink

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#7
Uden spotter er det vel nærmest umuligt på de afstande. Hvis du ikke ser dine træf ved du ikke hvor meget du skal korrigere og træf i første hug over 1.000 må høre til sjældenhederne i bare moderat vind..

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
Jeg læser og læser - interessant...

Det jeg fisker lidt efter er også om der er nogle "genveje"? Hvis det var en 6,5 træls kunne man bore kammeret op til AI osv.
Det giver ikke rigtigt det helt vilde for mig i 308. okay jeg får stejlere skuldre og kan derved undgå materialevandring, men bruger kun hylstrene en gang så problemet er begrænset.
Kunne jeg måske købe et 30.06 magasin indsats og derved få en længere col og dermed plads til mere krudt?

Altså små fif til at pimpe rækkevidden, kuglevægt, krudt, kugletype etc....

Jeg er med på betydningen af V0 og riflens præcision, det er med i baghovedet.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Hvis du er begrænset af magasinets længde, kan du jo blot lade enkektvis ovenfra. Skal du skyde langdistance, har du jo næppe brug for "rapid-fire", dvs. muligheden for at lade fra magasin.
Svar
#10
Høj udgangshastighed og BC på projektilet er vel det du er ude efter for at mindske effekten af at du gætter forkert mht vind drift.

Jeg ville minimum gå op i de 178 Amax og gerne nogle helt tunge VLD projektiler og så ladt op til alt hvad du kan vride ud af den. Du skal også tænke på at du er så langt ude at du sandsynligvis ikke har klik nok til rådighed selv med en 45 MOA base. Så du skal have en kikkert hvor det er muligt at lave hold over - dvs nogen dots du kan sigte med som ligger lavere end center i kikkerten.

Og så er du næsten ude i at det er billigere at købe en kaliber som er bedre egnet til de afstande. F.eks. en 6,5x55 matchpibe med noget længde på og så måske et AI kammern. Eller gå helt op i en 300WM - tror dog ikke der er meget ekstra at hente ud over en 6,5AI på kuglebanen.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#11
Til info, jeg har kikkerten til det = den skal nok række.

Jeg ved ikke om piben kan stabilisere 178 gr. A-max, jeg kan ikke umiddelbart finde twistrate på blasers hjemmeside... hmm..

Men jeg kan da købe nogle og teste dem på 600 meter...

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Her er 3 links der peger på at din pibe er 11" hvilket er fint til 178 grains...

http://blaserpro.com/twist-rates/
http://www.eurooptic.com/blaser-r8-semi-...8-win.aspx
http://www.mialls.com.au/products.html?p...ory_id=549

Jeg har lige kørt stabilitets testen og det ser fint ud(comfortable stability):
http://www.bergerbullets.com/twist-rate-calculator/
Input: G1 bc 0,495, længde 1.318", 800m/s
http://www.jbmballistics.com/ballistics/...gths.shtml
Kilde for længde: http://www.jbmballistics.com/ballistics/...gths.shtml

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#13
Har haft Blaser R93 i 308 - mener bestemt også det er 1:11 twist

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#14
Med Hornady fabriksammo, 308 WIN 178 GR BTHP SUPERFORMANCE® MATCH™
Så holder den sig supersonisk ud til godt 1150 meter.
http://www.hornady.com/store/308-Win-178...nce-Match/

178 Grains BTHP Match har en BC på .530
http://www.hornady.com/store/30-Cal-.308...THP-Match/

Mod 178 A-Max, der er på .495
http://www.hornady.com/store/30-Cal-.308-178-gr-A-MAX/

Hvis du vil holde hastigheder højere end Transsonic (zonen fra mach 0,8-1,2) så skal den over 408 m/s eller 1338 fps

Hvis du lægger tallene ind i Hornady's egen beregner, så er Superperfomance hurtigere end transsonisk, indtil lige over 1000 yard (914 meter)
Samme tal, med en A-Max kugle er 950 yards (868 meter)

Du vil ofte se nedgang i præcision, når kuglen ryger ind i transsoniske hastigheder.

Der er så en del diskussioner, om det er ved hastigheder faldende til mach 1,23, mach 1,2 eller først ved Mach 1 der er problemer.
Men uanset kugle og ladning, så bliver det nærmest umuligt, at få en .308 Win til at holde sig supersonisk, ud til 1500 meter.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
En 300 win mag med Hornady Superperformance og 195 grains BTHP match(2950fps) holder sig over lydens hastighed, ud til lidt over 1300 meter.

Så du skal op i kaliber og op i BC, for at holde supersoniske hastigheder, på 1500 meter

Hvis du kan sende en 230 grains Berger VLD(BC .743) afsted med 2800 fps, så kan den holdes supersonisk, til ca. 1500 meter.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#16
hej Boryx!

Lapuas 170gr Lockbase (B476) er skræddersyet til kort pibe og 1000m. Den er designet til semiautovåben med det mål at kunne nå de 1000m...

Hvis du istedet for at kronografere, kontrollerer dine klik på mellem 6-700 meter (feks et stålmål på Ø30), og derefter smider dataene ind i bulletflight eller shooter under "calculate velocity" så får du din "true muzzlevelocity". Derefter kan du lave en tabel der virker ud til 1000-1200 meter...udfordringen bliver så vinden, men det er til at finde ud af hvis højden er ok :-)

J.
Svar
#17
Hej Jamo

Lockbase - selvfølgelig.. har kigget lidt på deres data og læst lidt om dem.

Tror jeg bestiller et par kasser og prøver dem af på 600 meter i første omgang. Så ser vi hvad riflen siger til dem..

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#18
Boryx jeg kan principielt godt lide din holdning til at sige: Jeg har 308 - hvordan får jeg mest muligt ud af den?

Og derfor har jeg det egentligt heller ikke godt med at henvise til omtalte Bryan Litz.
Prøv at google hans artikel "What’s Wrong With .30 Caliber?"
En spændende, kort og letlæselig artikel. Den har været diskuteret herinde, men jeg kan ikke lige finde tråden.
Svar
#19
Og check Salazars svar på Litz' artikel [Smile]

http://riflemansjournal.blogspot.dk/2009/05/30-caliber-riflemen.html

Mvh Pete
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)