Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5x55 Ackley Improved pibelængde?
#1
Jeg overvejer at få en 6,5x55 pibe på 60 cm konverteret til en 6,5x55 ackley improved.
Jeg har tidligere haft en 6,5AI pibe på 65 cm - den kombination fungerede rimeligt... men hvordan mon med de kortere piber?

Erfaringer efterlyses!
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Hurricane

Jeg overvejer at få en 6,5x55 pibe på 60 cm konverteret til en 6,5x55 ackley improved.
Jeg har tidligere haft en 6,5AI pibe på 65 cm - den kombination fungerede rimeligt... men hvordan mon med de kortere piber?

Erfaringer efterlyses!



Hej

Jeg har 2 af den slags og har haft 2 eller 3 tidligere afhængigt af opgørelsesmetoden. Så erfaring har jeg med dem.

Den ene af dem jeg har nu er den korteste jeg har haft og den løfter stadig hastigheden klart over en købe patron i 6,5x55.

Men når man sammenligner bør det være på fair grundlag altså til samme tryk. Så hvis man sammen ligner en Lapua fabriks patron med 139 scenar, med en til grænsen ladet 139 i AI vil hastigheden være markant højere, men det vil den også hvis du lader et alm 6,5x55 hylster til fx samme tryk som en anden moderne patron har.

AI´eren er selvfølgelig pga. den større volumen og det mere krudt mere afhængig af pibelængden. Men de 5 cm betyder ikke det store.

Når jeg kommer hjem kan jeg lige måle mine piber og give lidt ekstra om hastigheder med samme ladning i de 2 piber.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Hej Søren,

Tak for responsen - ser frem til yderligere informationer[Smile]
Svar
#4
Udvalgte data
Den korte pibe er fra hylsterbund 60 cm
Den lange er 69 cm
Kammeret i den lange er bevist skåret tæt på max så hylstre fra den korte altid kan gå i det. Samme rival. Derfor påvirkes hastigheden også af kammer forskellene.

Men fakta er

140 grains sierra GK 885 vs 896
139 scenar. 915 vs 929. Begge hotte
Fabrik
Norma felt elite. 838 vs 848
Scenar 7 gram. 900 vs 912

Som det fremgår vinder længden ganske lidt på hastigheden, og det havde sikkert være 5-10 m/s mere hvis kammeret havde været mere identisk.

Alle målinger er fra 6 august 2014 og ved 22 celsius, og gennemsnit af 5 skud i min Kurtz zeit.

Ganske jævne hastigheder inden for 5 m/s for hjemmerullede.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)