Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barnes TSX 50 gr. til 22-250 ?
#1
Hej
har nogen af Jer testet 50gr tsx i 22-250 og evt i råvildt.
Skal forsøge nogle ladninger til min lille ny kongsberg 22-250 med stigning 1:14


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#2
Jeg testede Barnes-x for en del år siden, og opgav dem, da de ikke kunne holde bare nogenlunde fornuftige grupper (10 -20 cm på 100m [xx(])

Det var med den originale 22-250 pibe , som ellers holdt 1,5 - 3 cm med de fleste kugler op til 62 grains Norma.

Nu om dage er riflen kamret til 22-250AI og piben har 1:9 stignig, men jeg har endnu ikke fået testet TSX kugler i den.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Tak for svar Dravis [Smile]

Meget overraskende, kan den med en stigning 1:14 faktisk styre en 60gr Nosler partition nogenlunde - det blev jeg meget overrasket over - for det burde den ikke være i stand til [:0]

[Image: 22-250-np60grp.jpg]


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#4
Jeg tillader mig at gå ud fra at det er en 3-skuds gruppe ? [Smile]

Jeg synes jeg kan ane en tendens til lidt "aflange" huller ?

Det kunne godt give problemer på lidt længere hold, og også nogle "interessante" skud-virkninger ..[xx(]

Hvad var din V(0) på den ladning?
Nogen gange er det hastigheden som 22-250'erne kan lave der hjælper lidt med at stabilisere de lidt længere kugler.

Min 22-250 "standard" kunne ikke lave pæne grupper med 60 grains Partition, de lå mellem 5 og 7-8 cm, og lavede tydeligt aflange huller i skiven på 100 m.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Jep dravis det er en 3-skuds gruppe - lavede en mere magen til.
Jeg kan godt se hvad du mener med aflange huller - vil prøve gruppering på 200m næste gang. Jep hastigheden spiller en rolle lige som højdemeter. Har en bekendt i USA der ikke kan bruge sin ved havoverfladen, men fungerer fint i 1000 meters højde.

Den er ikke specielt pumpet - 29.5 grains 203B og COL på 59mm - vil tro den ligger på 960-980 MS
Min chrono dur ikke i mørke.


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#6
Jeg har testet den i min og jeg kunne ikke få TSX til at skyde tæt. Oryx gav ok resultater, gameking bedre men intet kunne slå TBBC. De er dog udgået - men jeg har et lager... Det er et af de mest kræsne kalibre jeg har lavet patroner til.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Jeps ...

TBBC (Speer Trophy Bonded Bear Claw) var også "toppen" af "hårde kugler" i min 22-250, da den stadig havde original Win70 piben med 1:14

Jeg har flere test grupper under 1,5 cm, på højde med den absolutte "vinder" i den pibe, nemlig 55 grains Ballistic Tip

På tæt hold (u. 50 m)var skudvirkningen dog lidt uforudsigelig, sikkert på grund af meget høj V(0) ( over 980 m/s såvidt jeg husker )

På lidt længere hold fungerede den nærmest perfekt, med god "knald og fald" effekt og meget begrænsede blodudtrædninger for den kaliber [:I]
Jeg husker kun et enkelt tilfælde hvor der ikke var gennemskud, her sad kuglen, perfekt opsvampet lige under skindet forrest på boven på en pæn stor svensk buk. Det skud var ret "diagonalt" ingang bag mellemgulvet og udgang foran boven.
(Jeg har også stadig et lille "lager" af TBBC og Rhino's "kopi" med moly [8D])
TBBC'en fungerede også fremragende i min brors .222W

I dens "nye" kaliber og stigning er den meget mindre kræsen, den skyder 1 - 2 cm grupper med stort set alt hvad jeg har prøvet, og varierer ikke meget i grupperne selv med ret store variationer i V(0)
(= bedre pibe, helt sikkert [:p])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)