Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olieskud
#1
hej jeg har set et klip fra våbensmeden på Youtube fra Jærgernes Magasin , hvor han anbefaler at inden man går på jagt, tørlægger man løbet og skyder et skud for at få de sidste rester af olien ud af løbet, jeg tørlægget løbet med filtproper men skyder ikke et skud inden jagten, hvad gør i andre ???
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
Putter ikke olie i piben... renser piben med børste et par gange om året...
Og hvis den er "storeslem" med megen tombakbelægning får den omgang kobberrens og efterfølgende en børste. Til sidst gennemhældes den med en stor kande kogende vand og piben stilles lodret på en måde, så luft kan trække op gennem piben. Den varme pibe vil opvarme luften som stiger til vejrs og trækker ny "tør" luft op gennem piben, som hurtigt tørrer.

Hvis en riffel ikke skal bruges meget længe, kan jeg godt finde på at trække en olieprop igennem. Men trækker straks derefter en tør prop igennem igen. Det fjerne ikke hele olien - der sidder stadig en meget tynd film tilbage. Hver sæsonstart kontrolleres indskydningen (før bukkejagt, før efterårsjagt og på evt. rejse) ... det i sig selv udgør "olieskud"... ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by ran

Putter generelt ikke olie i piben... renser piben med børste et par gange om året...
Og hvis den er "storeslem" med megen tombakbelægning får den omgang kobberrens og efterfølgende en børste. Til sidst gennemhældes den med en stor kande kogende vand og piben stilles lodret på en måde, så luft kan trække op gennem piben. Den varme pibe vil opvarme luften som stiger til vejrs og trækker ny "tør" luft op gennem piben, som hurtigt tørrer.

Hvis en riffel ikke skal bruges meget længe, kan jeg dog godt finde på at trække en olieprop igennem. Men trækker straks derefter en tør prop igennem igen. Det fjerne ikke hele olien - der sidder stadig en meget tynd film tilbage. Hver sæsonstart kontrolleres indskydningen (før bukkejagt, før efterårsjagt og på evt. rejse) ... det i sig selv udgør "olieskud"... ;-)

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
De værste "olieskud" fås hvis der er olie i kammeret...

Jeg har faktisk testet min 6,5x55 for "cold bore hit" over flere år ..

Hvis den er ren og tør, altså trukket igennem med et par filtpropper og tørret grundigt i kammeret, rammer den indenfor 1,5 cm fra sidste indskydning. Det rækker så rigeligt til mine jagtformer med riffel...

Hvis jeg har være ude og skyde på bane, så er de sidste skud altid "indskydning" med min foretrukne jagtammo .. første skud på banen er et "cold-bore" skud på den samme skive, som jeg altid slæber med rundt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Klart der skal olie i løbet efter brug.
Man kører jo heller ikke med bilmotoren uden olie.....

Bronzebørste gennem løbet, begge veje, indtil det ikke støver mere og derefter en oliepind.
Når kanonen skal bruges igen smider jeg en "cloth pad" gennem og fjerner overskydende olie.

Den med olie i kammeret er som Dravis rigtigt skriver langt mere "farlig" for præcisionen.
Prøv at smøre en patron i en af de gamle Slut med Larsen fra "Den gamle fabrik"[xx(] Der er stor risiko for ikke at ramme det A4 ark man har skudt ind på.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Eller en ældre Steyr Mannlicher.

Altid tørt kammer på dem.

På grund af bagligt liggende lukkeknaster, vil et smurt hylster/kammer flytte flere kræfter over i den svage del af låsestolen, som derved bøjer forskelligt afhængigt af hvor kræfterne bliver optaget.

--
FKF

ANNA
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)