Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overraskende resultater i prædationsprojektet
#1
Overraskende resultater i prædationsprojektet

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar
#2
Hvori består overraskelsen.

Jeg kan ikke lige få øje på noget i artiklen der er en overraskelse for, hverken mig eller de jægere/bønder, jeg normalt omgås.

I perioder kan hønsene bevæge sig langt omkring er ret normal viden.
At der kommer betydeligt flere høns når man fjerne rovdyrene er der da heller ikke noget nyt i.
At katte nok er de værste, når det gælder agerhøns og harekillinger, anser jeg heller ikke for hverken overraskende eller nyheder.
At hønsene nu, i modsætning til for 27 år siden da jeg tog jagttegn, laver reder på marken i stedet for diger/hegn, er der da vist heller ikke mange som har kunne undgå at lægge mærke til. Det hænger jo nok også i nogen grad sammen med at der (desværre) ikke er så mange diger/hegn længere.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#3
ENIG...SKYD KATTENE OG VI FÅR AGERHØNSENE TILBAGE.
Svar
#4
Det er jo slet ikke lovligt John Wayne. Og heller ikke særlig konstruktivt. Kattene kommer ikke på jagtloven igen, og det skal de heller ikke.

...men der synes da at være grundlag for en oplysningskampagne med sigte på at få katteejerne til i højere grad at holde deres katte hjemme. Om ikke andet så i den periode hvor agerhønsene har helt små kyllinger.

Det var da meget værre hvis det var rovfuglene der tog flest, de er jo helt ude af menneskehænder.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Lad os få en obligatorisk mærkningsordning for katte og så nogle hæftige bøde til dem der ikke kan holde katten på egen matrikel. Vildkatte (ikke mærkede katte) skal optages med henblik på overdragelse til en ansvarlig ejer alternativt aflivning. En moderne, human og ganske sikkert effektiv løsning på kattenes hærgen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Fang kattene, mårene og minkene i fælde. Afliv husmår og mink. Katte køre på internat. Skyd rævene året rundt, undtagen marts, april og maj. Grævlingerne burde vi næsten få jagttid på igen også efter solnedgang. Der jo alle vegne. Jeg kan i hvert fald ikke finde en kvart tønde land uden et grævlingetoilet de steder jeg har jagtretten.
Svar
#7
Hvis rovfuglen tager kyllingerne er det natur, hvis katten tager dem, er det kultur. Deri forskellen.
At dele med rovfuglene er hvad man kan forvente i gamet, men at nogen fodrer deres kæle-skadedyr med vild natur og andres udsatte dyr, hører ingen steder hjemme. Katte burde vitterligt kunne reguleres - men det ville næppe gavne os i meningsmålingerne.

//C-X
//C-X
Svar
#8
Jeg er helt med på at det er ulovligt at skyde katte og gør det derfor heller ikke, men med den store skade de gør i naturen kunne man godt forvente sig en større ansvarsbevisthed fra ejernes side. Katte er jo i realiteten en "invasiv art" og bør vel som sådan kunne reguleres..?
Og hvem bestemmer værdien af de forskellige dyr og fugle i naturen og sætter værdien af en invasiv kat højere en en fugl som hører hjemme i den danske fauna, ja jeg spørger bare, for mig er der ingen tvilv om hvad der BURDE gøres, selvfølgelig med en lovændring, det er bare mærkeligt at dyrevenner og ornitologer ikker råber højt om dette, og helt rigtigt det kan ikke komme fra os de SLEMME jægere, som i realitetet udfører mere naturpleje end nogen anden enkelt gruppe.
Svar
#9
Marion har helt klart fat i noget af det rigtige her.
Svar
#10
Har luftet ideen for flere kattejere om at holde dyret indenfor/på egen matrikel. Alle katteejere, jeg har snakket med, siger at "det kan man ikke"... og "den skal jo ud"... "Det ligger i deres natur"... osv. Når jeg foreslår at de kan gå tur med den i snor er svaret bare "Det kan man ikke"...

Med udsigten til at kattejerne ikke er lydhøre overhovedet - tror jeg bare man skal sætte en mårfælde ud med kattemad i... og når der lander en kat i den... såehh.... ja - afgør det selv... Undecided

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Jeg opfordre ikke til ulovligheder, men er der ikke noget der hedder en Mårkat[Big Grin]
Svar
#12
Tag missen med til et internat, i nabokommunen, 5 minutter i lukketid og aflever den i levende live dér. Vedkommende der henter den der, hvis overhovedet, bliver præsenteret for en regning. Sker det for ejeren mere end een gang, tror jeg de begynder at lade misser blive hjemme.
Højest sandsynligt er katten ikke mærket med halsbånd, der jo har det med at falde af, eller chip/øretattoo. Så kan kommunen/kattenes værn/dyrenes venner mm. få lov at betale regningen for misser.

//C-X
//C-X
Svar
#13
Mr.Morrison

Nu skal du passe på ikke at blive for opfindsom, jeg kunne finde på at pudse min lille fikse 7 kilos hankat på dig[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#14
Jeg har 2 katte og de har med garanti aldrig gjort skade på noget levende udenfor huset. De får ikke lov at strejfe eller rende frit rundt som det passer dem. De er indekatte og har altid været det. Det virker fint og vi har søde kælne katte. De er ikke psykotiske eller kæmper for at komme ud eller noget. Er sikker på kattene synes deres liv er glimrende som det er og at de ikke savner noget. Så det kan sagtens lade sig gøre at holde dem hjemme. Kender også nogen som har hegnet haven så kattene kan være der uden at strejfe i hele nabolaget. Det kan Sagtens lade sig gøre hvis man vil. Katteejere har vel også et ansvar for at deres kat ikke risikerer at blive kørt ned eller taget af ræven... At de så tilmed bryder loven ved at lade dem strejfe er endnu værre. Har hørt om nogen i byen som er blevet truet med bøde af politiet hvis de ikke holdt katten på egen grund. Så fang misser. Tjek for chip, halsbånd eller øretatovering og meld det så til politiet.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#15
Der er derfor der er behov for et obligatorisk katteregister på samme måde som med hunde. Så vil ejere der lader deres kat strejfe findes og præsenteres for regningen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Der er derfor der er behov for et obligatorisk katteregister på samme måde som med hunde. Så vil ejere der lader deres kat strejfe findes og præsenteres for regningen.

Mvh.

Yeti



De er nemlig lige de skal til en lov om at chippe katten ,et register.
Og så bøder i gentagene tilfælde misse bliver fanget. De ville uden tvivle rydde noget op i de blød potede strejfer. Ellers overdrag kattene til et internat og så må de tage stilling til hvad de stiller op med dem. Sikke en ramaskrig der ville blive når dette køres konsekvent. Ejerne af kattene tænkte sig nok om næste gange før de lukkede deres katte ud...

Lille
De ville drukne i katte.

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Jeg er helt med på at det er ulovligt at skyde katte og gør det derfor heller ikke, men med den store skade de gør i naturen kunne man godt forvente sig en større ansvarsbevisthed fra ejernes side. Katte er jo i realiteten en "invasiv art" og bør vel som sådan kunne reguleres..?
Og hvem bestemmer værdien af de forskellige dyr og fugle i naturen og sætter værdien af en invasiv kat højere en en fugl som hører hjemme i den danske fauna, ja jeg spørger bare, for mig er der ingen tvilv om hvad der BURDE gøres, selvfølgelig med en lovændring, det er bare mærkeligt at dyrevenner og ornitologer ikker råber højt om dette, og helt rigtigt det kan ikke komme fra os de SLEMME jægere, som i realitetet udfører mere naturpleje end nogen anden enkelt gruppe.


Så at katten tager fugle er ikke i orden men at du plaffer dem er helt i orden?
Hvem er nu den invasive art?
Svar
#18
@Kaffegrums, som det er nu er der i praktikken ingen agerhöns at skyde så det er jo ikke et problem, mener du virkeligt at det er iorden at katte äder agerhöns og andet i den danske fauna, som feks, harekillinger. Det gör jeg ikke, jeg kan faktisk godt lide både katte og hunde men mener bare at de er husdyr og at de ikke skal springe frit i naturen og terrorisere vildtet!
Svar
#19
@Kaffegrums
Ja! Det er fuldt ud lovligt at gå på jagt i Danmark hvorimod det er ulovligt at lade ens kat strejfe udenfor egen matrikel. Men katteejere føler sig bedre end andre borgere og føler derfor ikke at de behøver at overholde gældende lov. Faktisk står det så grelt til at de føler sig krænkede hvis man beder dem om at overholde loven.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#20
*Host* det var mennesket der domsticerede de katte der render rundt i dag OG tog dem med sig rundt...

Kald os bare en invasiv art, men vi mennesker jagede i dette land nogle tusind år inden tamkatten kom hertil.

- Ja, jeg nyder også katte - enten inden døre eller omkring produktionsbygninger, hvor de bekæmper skadedyr såsom rotter.

//C-X
//C-X
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)