Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
h2o i hylstre
#1
Jeg er begyndt at måle h2o i mine hylstre men får lidt overraskende tal.

7x66 fra Horneber, var gns. af 10 afskudte hylstre på 97.7 grains - det burde være 92 grains.

Mine Norma 338WM holdte i gns. 91.5 grains mod normal-værdi på 86

Jeg var meget omhyggelig med målinger og at der ikke var overfladespændning mv.

Kan det skyldes meget kalk i vandet?
Skal jeg bruge demineraliseret vand?


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#2
Hav/Saltvand har en massefylde på ca. 1.03 g/cc.

Når du så snakker om ferskvand med endnu mindre kalk og andre sporkoncentrationer af salte opløst i sig, så vil jeg mene at du er så langt ude i decimalerne, at det ikke vil spille en rolle her. Jeg har aldrig læst om folk der opfordrer til at bruge demineraliseret vand til denne proces.

Er forskellen ikke blot, at den norm-satte volumen er et fullsizet hylster, og du måler et afskudt hylster, som er udvidet til netop din kammerstørrelse ??

Eller har du fuldpresset og på en eller anden måde lukket tændkanalen, så de kan "holde på vandet" ?? I det tilfælde kan det afspejle "resultatet" af dit specifikke sæt af hylsterholder og die.

Du har ca 8% ekstravolumen (udvidelse?) i 338WM og ca 6% i 7x66 SE Von Hofe.

Jeg går lige ned og måler på et par af mine hylstre og ser om jeg har lignende tal for almindelig udvidelse af afskudte hylstre.....

I affyrede 6,5x55 hylstre har jeg 2-3% mervolumen ift norm.

I 243win fik jeg mindre volumen ift norm, så der ved jeg ikke lige hvad der sker.

Mvh
Peter

Mvh Pete
Svar
#3
Hej Pete, tak for input - har lige rettet det efter måling på 20 afskudte hylstre i hver.
Det er målt med afskudt hætte siddende i.
Det er afvigelse på 6,2 og 6,4%

indtastet i QL har det rigtig stor betydning (+-4/5 grains til max) - men QL passer bedre med de tryktegn der er på de aktuelle hylstre efter måling af H2O.


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#4
Hvem siger hvad der er "rigtigt"?
Det rigtige er vel hvad de i virkeligheden indeholder når de er afskudte i dit kammer. Det giver dig det rigtigste volumen for forbrændingen af krudtet og i sidste ende trykket.

Et lille tip er en dråbe sulfo i vandet det nedsætter overfladespændingen. Sk!d hul i kalken det er alligevel max. 100mg eller 0,1gram per liter.
Svar
#5
QL er rigtig god til at give et kvalificeret gæt men det er ikke en erstatning for en endelig ladningstest.
Pibediameter (intern), fænghætter, krudtvariation LOT til LOT, dybden af riflingen, kappetykkelse af projektilet, længden af bærefladen og andet har indflydelse på det endelige tryk. Alt dette er ting som QL ikke tager højde for, så brug det med omhu!
Svar
#6
Kaffegrums..
Her på Fyn er der så meget kalk i vandet at hvis vi tager for varmt bad så støver det i stedet for at det damper.. :-D

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#7
Når nu jeg alligevel er faret ud af en tangent så er her et lille råd til "reducerede" ladninger: Hvis du kommer under ca. 86-88% af den krudt der fylder hylsteret 100% uden at generere overtryk så er det på tide at vælge den krudt der er nummeret hurtigere og arbejde derfra. Der kan opstå et fænomen kaldet SEE (Secondary Explosion). I korthed sker der det at fænghætten tænder krudtet og opbygger tryk til projektilet begynder at flytte sig frem. Nu falder trykket pludselig og dermed nedsættes eller stopper forbrændingen kortvarigt. Med andre ord "gløder" krudtet til trykket igen begynder at vokse. Problemet er bare at det der forbrænder først er den flammehæmmende overfladebehandling på krudtkornene, og pludselig er der tale om et hylster fuld af pistolkrudt der futter af.
Svar
#8
Jep det er korrekt Kaffe - tak for det Smile

Og ja der er sindsygt meget kalk i vandet her - prøver lige med demin vand - bare for at se om der er noget om det.

Er total novice med QL og støtter mig til fabrikkernes data der er trykprøvet IRL, men starter 5-10% under.

QL er dog rimelig god til at give guidelines til min 7x66 hvor der nærmest ikke findes ladedata.

Til en 160 grains Accubond og 97.4 grains H2O, skulle jeg få de bedste resultater med meget langsomt brændende typer - Norma 217/Retumbo og MRP2


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#9
I dette hylster (7x66) vil S.E.E. været potentielt med fx 70 grains MRP...
og 83.8% filling [:0]
Når vi er oppe i disse volumenmængder skal man åbentbart så tæt på 100% filling eller hur?


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#10
Tja, jeg har også fået god præcision med 85% fyldningsgrad. Men er mere og mere gået over til at sigte efter fuld fyldning og gerne let komprimeret, så krudtet ligger ens fra gang til gang. Omkring 105-110% fyldningsgrad i QL, så er den der[Smile]

Mvh Pete
Svar
#11
Jep - har lige læst lidt op på SEE fænomenet og det tyder på at 2 patroner er "kendt" for dette - 243W og 7mmRM med for lidt langsomt brændende krudt - kan godt blive en anelse betænkelig for den 7x66'er i denne henseende og meget langsomt brændende krudttyper - må der ikke være for lidt af i hylstret.


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#12
Sakset fra WildUndHund forum:

vom Hofe
Viel Spaß.
Nur versuch nicht, reduzierte Ladungen zu produzieren, die v.Hofe haben durch SEE (Secondary explosion effekt) auf sich aufmerksam gemacht.
P.[xx(]


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#13
Mht SEE.
Jeg sagde ikke det var dagens prædiken!
Jeg sagde at det var en god guide og at der er grund til at overveje det.
Nogle krudtsorter er mere følsomme over for dette fænomen end andre så derfor er der krudttyper som vil falde udenfor men der er så sandelig også nogle som kan vise selvadskilte rifler som bevis.
Tag nu den Svejtsisk fremstillede (Alliant) Rel17, det er krudtkorn som er 100% imprægnerede med flammehæmmer og derfor 100% ufølsomme overfor SEE fænomenet. Vihtavuori derimod er kendt for at decideret overfladebehandle krudtet og de vil have en stor sandsynlighed for SEE hvis "planeterne" ikke står i skyttens tegn!

Så "tommelfinger regel" er nøjagtig hvad jeg mener, Tag højde for "problemet" og så er du mere end godt dækket ind.
Svar
#14
Tak for disse guidelines - vil gerne udelukke sandsynlighederne for dette fænomen så godt som muligt.
Jeg havde tænkt at benytte 140 og 160 grains kugler i den, men behøver hjælp til at vælge krudttyper der ikke har tendens til dette fænomen, grundet historikken med kalibret.
Det jeg har pløjet igennem indtil videre er der registreret SEE med MRP i 243 - så Norma MRP er vel på den "grå" liste? - jeg kan ikke få ret meget mere end 85-87% MRP i det meget volumniøse 7x66 hylstre med 140/160 grains accubond uden overtryk.

Hvad skal jeg gå efter? - 100% fyldning af hylster og endnu langsommere krudt eller lidt mindre (80% filling) og hurtigere krudt?


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar
#15
Der hersker en del uenighed omkring SEE fænomenet, specielt omkring selve den "mekanisme" der "forvandler" det langsomm krudt til mere hurtigtbrændende .. Der har været gjort nogle forsøg i USA (husker desværre ikke lige kilden til den info) hvor noget tyder på at der ud over "afbrændingen af inhibitor-coating" (grafit o.a. i VV krudt)også sker en "knusning" af krudtkornene, som derved findeles og får en større overflade (= hurtigere brændhastighed )
Tilsyneladende spiller også hylstrets facon en rolle, så meget lange hylstre er mere tilbøjelige til SEE.

Hvis det var mig der stod med en så relative lang magnum, som 7mm SEVH, ville jeg helt sikkert prøve på at få tag i noget passende langsomt krudt, der giver en god fyldning.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Tak for input Dravis - har I nogle forslag til langsom krudt der ikke er har den coating?
MRP-2 giver 100% fyldning med 80 grains
Norma 217 giver 106% ved 84 grains
Viht N170 giver 104% ved 82,7 grains

Fra QL med hylstervolumen 97.7 grains H2O:
[Image: powder.jpg]


** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 270W 7x64 og 9,3x62 **

** Købes: Lakelander 389Lux/Kongsberg 393Lux i cal. 300WM **
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)