Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rhino 150 grains & Woodleigh 160 grains søges!
#1
Jeg søger ovennævnte 6,5mm/.264 projektiler og hører gerne om folks erfaringer med disse projektiler.
Svar
#2
Jeg har testet woodleigh 160 i min 6,5x55 .. De er efter min mening alt for hårde til de hastigheder man kan opnå i den kaliber..

Jeg fik kun begrænset opsvampning i våde telefonbøger på 75 m afstand.

Til gengæld var der gennemskud i to tilfælde gennem 60 cm våde telefonbøger + 50 cm vand i mælkekartoner ....[:0]

Det er muligt at de vil fungere bedre i 6,5-284 eller .264 win Mag.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
@dravis - tak for responsen... praktiske erfaringer/test er altid spændende!

Woodleigh angiver selv "ekspansionsvinduet" til at være 580-915 m/s, så ved en V0 på 800 m/s skulle projektilet altså ekspandere på +400 meters afstand... men nogle gange holder teorierne jo ikke i praksis!

Må man spørge hvor du har købt projektilerne?
Svar
#4
Hej her er en test på 160 gr Woodleigh
Staffans vapen.se fører dem
mvh gep
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=120623
Svar
#5
telefonbogs-testen fra robsoft forummet tvivler jeg lidt på ...

ihvertfald første test er tvivlsom, 1 time i vand er langt fra nok til at blødgøre telefonbøgerne tilstrækkeligt, og det betyder at han har skudt i et for hårdt medie = større expansion end i et levende dyr.

2. test ser mere rigtig ud, men igen kan man se et forholdsvist begrænset udgangshul og ikke meget "expansions" hulrum inde i bøgerne .

Jeg forudser en særdeles god gennemskuds-evne, men begrænset "knald og fald" virkning ... [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by gep

Hej her er en test på 160 gr Woodleigh
Staffans vapen.se fører dem
mvh gep
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=120623



Tak for inspirationen[Smile]

Nu har jeg læst lidt rundt om vedrørende Woodleigh projektilerne og de fleste har tilsyneladende ganske positive oplevelser med dem - ikke mindst ved større vildtet i forhold til kaliberet.
Svar
#7
Omkring Woodleigh projetilernes ekspansion citeres Briel Jackson, redaktør på Guns & Game magazine:

"I have never used a Weldcore on game or in test medium and not have it expand, nor have I ever used one in either case and had it fail to penetrate adequately. It is recommended that they should not be used when an impact velocity greater than 2900 fps is likely, this would be akin to shooting an animal at 50 yards with a 300 Magnum. I haven't tried it, but at this velocity I imagine they would expand back to nothing. It is recommended that impact velocity be kept above 1900 fps, though as stated, in my experience, Woodleighs will open up nicely at impact velocities less than this, especially if they hit something solid."

Noget tyder altså på at Woodleigh projektilerne ekspanderer ganske pålideligt (nogle vil muligvis tolke udtalelsen om ekspansion som påfaldende og utroværdig).
En .264/160 grains version kommer i 6,5x55eren med mig på efterårsjagterne. Mon ikke der bliver mindre kødspild og en ganske tilfredstillende dræbende-effekten på vildtet... time will show.
Svar
#8
Prøv evt. også hornadys 160grs. RN. Den har jeg rigtig gode erfaringer med i min 6,5er!
Det er en blødere konstruktion end woodleighs, og den ekspanderer mere ved lavere hastigheder.
Jeg lader den til 720 m/s, og det fungerer rigtig godt til det meste...(rå og då).
Den kan godt tåle lidt mere gas(ca760 m/s) men med 720 giver den et lille udgangshul og god effekt i vildtet. Desuden er den forholdsvis billig ift. woodleigh, ca. 250kr/100stk.

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)