Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
222 REM
#1
hej
jeg er lige blevet ejer af en Winchester 70XTR kal. 222rem , er ny begynder med hensyn 222rem, mit spørgsmål er derfor, hvilken kugle
skal jeg vælge? , jeg skal bruge den til ræv og måske et lam en gang i mellem.
jeg er ikke hjemmelader , så det skal være købe ammuniton.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#2
Argh... Var det dig der fik den inde på Lauritz.com...

Jeg nåede ikk og få budt til den pga det forB..... Arbejde..
Go fornøjelse med den.

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Norma 4 grams SP ....

Den er præcis og kan klare det hele .. og fungerer i 1:14 stigning.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Har skudt to stykker råvildt med Sako Gamehead 3,6 gram. Udgangshuller som en 2-krone. Ikke noget statistisk grundlag, men en god start...
Svar
#5
Sako Gamehead bliver også solgt en del heroppe, og benyttet flittigt til rensdyr.

Har ikke umiddelbart hørt noget negativt om den, og skal nok lige indskyde, at jeg har ikke jagterfaring med .222Rem/GameHead selv.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Jeg bruger 55gr Hornady SP til det hele, dog foretrækker jeg fuldkappet til gæs.
Har skudt et par hundrede stykker råvildt med den, og rigtig mange ræve, kan kun sige jeg er rigtig godt tilfreds.

Den kan dog godt være lidt hård ved gæssene, men da 3,2 gram Norma jagtmach fabriksladet, har samme træfpunkt i min riffel på 150meter ser jeg det ikke som nogen problem.

Ved dog ikke om man stadig kan få dem fabriksladet.
Ellers har jeg skudt en del råvildt med 3,2gram Seller og Bellot, hvor jag aldrig har haft grund til at klage.
Inden en eller anden begynder at fortælle om at de små blødnæsede ikke går igennem, skal du vide at jeg med mine ret mange stykker råvildt med .222, kun ved en enkelt lejlighed har oplevet at kuglen ikke er gået igennem. Jeg har ingen skrupler med at skyde på 200meter, og her går selv Seller og Bellot kuglerne kuglerne stadig problemløst igennem råvildtet. Dog må du ikke forvente at der ligger spandevis af sweiss efter en .222, hvis du skulle være så uheldig at lave en anskydning.

Sonny
Svar
#7
Da jeg skød med 223 rem brugte jeg også 55gr hornady, med samme gode resultater som bobo
Svar
#8
hej
jeg takker for svarene, jeg prøver nok hornady til en start.

til Hesselager:
ja det er en inde fra Lauritz[Big Grin]

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#9
Jeg har til min Tikka M55 i nogle år brugt Lapua SP 55 gr. og den er ikke på udskiftningsbænken, den laver grupper på 1,5 - 2 cm, og det er jeg helt godt tilpas med#128516;.
Jeg har været omkring tungere og homogene kugler, men med std. stigningen på 1:14 kan min Tikka ikke stabilisere 50 gr. homogene, og lettere kugler er no-go. Af tungere konventionelle kugler prøvede jeg bl.a. Norma 4 g./62 gr., men kunne ikke få præcision med den. Kontrollerede faktisk med en æske fabrikslavede. Spredte +15 cm. Helt uacceptabelt for et kaliber med supetpræsicions potentiale#128077;.

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Husqvarna 46A: 9,3X57, det er den rigtige kartoffelkaster ;-)
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#10
lidt gammel tråd, men
Hornady 50 Gr. Vmax. Vil køre rigtig godt i den, men endnu bedre hvis du fik en til at lave fx 100 styk til dig, efter I lige har fundet den optimale sætte dybde på projektilet. Det har vist sig i de to 222 jeg har ladet til, at have alt, at sige i forhold til præcisionen. Mængden af krudt, var ikke noget der rykkede ret meget ved grupperne.
Ham jeg har hjulpet med en Vmax ladning, har rost den meget, efter at have nedlagt to stykker råvildt med den.

Jeg har lige rettet overstånede tekst. Det er en 50 gr Vmax der er sat i.
Riflen er en Rem788 med 1:14 twist
Svar
#11
V-max ekspanderer til minimum 2 gange diameteren. Den faktor ganger du kuglevægten med, så en 40 grs V-max svarer til en 80 grs spidsskarp [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Ved godt at jeg er lidt uden for tråden, da der spørges til 222Rem.med 1:14 stigning, men jeg vover et øje:
Jeg har en Steyr Ultralight 223R. med 1:9 stigning, og vil gerne vide hvilke af disse patroner som jeg allerede har liggende, der er bedst egnede til råvildt.

SAKO Gamehead 55grs./3,56g. SP. (synes at udgangshullerne er rigeligt store, men dyret bliver liggende)

Federal Classic HI-SHOK soft point 55grs. (Har ikke selv prøvet dem endnu)

Winchester 53grs. Hollow point. (er i tvivl om den er forsvarlig til råvildt, er vistnok en varmintkugle, men forh. sagde at den var ok.)
Vil det mon være en fordel at bruge tungere kugler end 55grs.?? (stigning 1:9)

PS: På fabrikkens indskydningsskive som fulgte med riflen står der HP-Sierra 55grs.
mvh. Stær
Svar
#13
Med 1:9 stigning kan du gå op til 70-75 grains kugler.

Jeg har en 22-250AI med 1:9 stigning, og den skyder fortræffeligt med de meget lange 75 grains Berger VLD .. og med Barnes TSX 63 grains.

Jeg har ladet 70 grains VLD til 223Rem til brug i en riffel med 1:9 stigning, og den skød super-præcist med den ladning.

Jeg ville nok alliere mig med en genlader og prøve med nogle Barnes TSX, der kan du gå op på 63 grains og få en V(0) omkring 900 m/s vil jeg tro. Det burde være en rigtig god kugle til råvildtet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Hvis jeg var dig, ville jeg forsøge mig med et homogen kugle omkring 50 grain. Hvis du kan få god præcision med denne ville jeg helt sikkert vælge denne.

Min faders Vixen kal. 222 æder trophy bonded Bear claw 55 grain - og de er fremragende til råvildt - ihverfald i følge ham[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh.

Lars
Svar
#15
Tak for de svar som jeg har fået,- men det som jeg primært var ude efter har jeg ikke fået svar på, - endnu.
Først og fremmest, - Er det forsvarligt, i en 223R med 1:9 stigning, at anvende Winchesters 53grs. Hollowpoint til råvildt???, det er vel egentlig en varmintkugle,- og sluttelig :hvad med de to andre nævnte kugler? Alle de velmente gode råd mht. anvendelse af div.specialkugler/ladninger kan jeg desværre ikke bruge til noget da jeg ikke er hjemmeruller, og mit forbrug af ammunition er så lille at jeg holder mig til fabriksammo.

mvh. Stær
Svar
#16
Hvad er " rigelig store"??mht gamehead 55 grain. Hvis den fungerer og du har gennemskud, hvorfor så ikke bare blive ved den?
Svar
#17
Lars.

Jo'e ,- det kan du såmænd ha' ret i, men der er jo så det med at jeg også har de andre kugler, og vil gerne have dem brugt ,- men det skal jo være forsvarligt. Det kan nok gå med Federal HI-SHOK 55 grs. - men hvad med Win.Hollowpoint 53grs. Er de acceptable til råvildt??

mvh.Stær.
Svar
#18
Med den høje hastighed, og det faktum at 53 grains hollowpoints er "Varmint-kugler" kan du risikere manglende dybdevirkning på råvildtet.

Jeg har set tilfælde hvor "varmint-kugler" i .223 og 22-250 blot har lavet et hul som en knyttet næve i siden på et stykke råvildt, uden at andet end splinter fra projektilet var trængt ind til vitale dele.

"Varmint" kuglerne virket oftest fint på råvildt når de træffer 100% korrekt, lige bag bladet, vinkelret på, men skud situationerne er sjældelt så idéelle ..

Gem de 53 grains til ræve og krager o.s.v.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Med den høje hastighed, og det faktum at 53 grains hollowpoints er "Varmint-kugler" kan du risikere manglende dybdevirkning på råvildtet.

Jeg har set tilfælde hvor "varmint-kugler" i .223 og 22-250 blot har lavet et hul som en knyttet næve i siden på et stykke råvildt, uden at andet end splinter fra projektilet var trængt ind til vitale dele.

"Varmint" kuglerne virket oftest fint på råvildt når de træffer 100% korrekt, lige bag bladet, vinkelret på, men skud situationerne er sjældelt så idéelle ..

Gem de 53 grains til ræve og krager o.s.v.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Jeg kan kun tilslutte mig.

Den tungeste riflen skyder godt med.

Har man 9" stigning vil min anbefaling være 75 grains Scirocco.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#20
Dravis og BC.

Tak, - det var faktisk de svar som jeg havde forventet, og jeg vil følge Jeres råd. Endnu en gang TAK:

Stær.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)