Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oryx eller mega
#1
Hej alle

Hvad virker bedst:

Oryx eller mega i 6,5x55
Svar
#2
Det er næsten som at spørge en mand om han kan lide blondiner eller brunetter..[8D] de er begge dejlige.
Svar
#3
Hej
jeg har skudt en del råvildt med mega kuglen og med gode resultater, så den kan jeg godt anbefale.

hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
hilsen koelj
Sigt højt og de går ned
Svar
#4
Tjah, jeg skød 7-8 stykker råvildt med en 13 grams Mega/30.06.

De var både brækket og parteret og min jagtvært forbød mig at bruge den.
Nu bruger jeg Oryx, som er bonded og det går fint. Har skudt ca. 50 stykker vildt med den, uden klager.

--
FKF

ANNA
Svar
#5
FKF har ret.
Mega er blød og splatter, hvis der er for meget fart på.
Men den slår godt ihjel.
Har skudt et par bukke med den i 308W, men er også gået over til bondede projektiler.
Især, hvis råvildtet er tæt på, så bliver skaderne knapt så drastiske.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#6
Jeg har skudt med Oryx - dejlig kugle. Megaen har jeg kun hørt godt om (hvis den ikke lades hårdt). Megaen er Lapuas udgave af Normas Vulkan. Vulkan har jeg skudt en del med også - fremragende kugle.
Oryx'en fik jeg ladet, Vulkan var fabriksladet.

Alt i 6,5x55.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by bobby

Hvad virker bedst:

Oryx eller mega i 6,5x55



Den du træffer bedst med [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
Fordelen ved den bondede Oryx er især at den ikke afsætter masser af små blypartikler i kødet!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#9
Jeg ville vælge en anden bonded kugle da jeg synes at oryxen er for blød. Den splatter ud til en flad femmer og selvom den holder en høj restvægt mister den sin gennemtrængningsevne hvis den rammer med høj hastighed. Selv foretrækker jeg homogene, men skulle jeg vælge en bonded ville jeg kigge på InterBond eller Scirocco II. Skulle jeg vælge en konventionel kugle blev det Mega, men det skal jeg ikke...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Jeg lavede gennemskud på en rå med en 165 grains Interbond, godt nok fra min 308w (Sako med 48 cm pibe og lydpotte).
På den lange led.... Skudt direkte ind forfra, der var et pænt nyt udgangshul, ved siden af det udgangshul, som altid havde været der, bagerst på dyret....
Så der er ingen tvivl om, at bondede kugler giver en god dybdevirkning. Råen var død inden den nåede jorden, dvs. 0 meter flugtstrækning.
Tak til SSG04 for invitationen forøvrigt [Smile]
Svar
#11
Jeg er rigtig glad for oryx'en i 6,5*55, det gør ikke noget den er lidt blød, da den er rigtig lang i 6,5'eren.

Jeg er til gengæld ikke så glad for den i 9,3*62, der har jeg oplevet manglende gennemskud på 2 stk elg. Derefter opgav jeg den i 9,3'eren

Mvh.
Jørgen
Svar
#12
Jeg har brugt Mega i 156gr i 6,5x55 i mange år, både på kronvildt og vildsvin. Prøvede Barnes TSX i år, men ikke overbevist. Gik tilbage til Mega igen, virker effektivt, hver gang Smile
Svar
#13
Er glad for Mega (10,1gr.) i 6,5x55 men i min 243w. (6,5gr.) er der for megen kødødelæggelse, - på råvildt, - nogle forslag til anden kugle i 243w? Er ikke hjemmelader.

mvh Stær
Svar
#14
Tilsyneladende er der flere, der har dårlige erfaringer med Mega'en, ved for høje hastigheder.
Hvilken hastighed er passende?
Svar
#15
Skød i mange år med Mega, dengang jeg havde 6,5x55 og der var aldrig været noget at klage over.

Ladede til en hastighed på 790-800 mtr/s. Ligesom de fabriksladede.

Har prøvet 9.7 gram i 30-06. Bedste nøjagtighed, hvis jeg husker rigtigt[^] var ved 975 ms. Nøøøj hvor råvildtet døde. Der var to køller og en halv ryg til fryseren[xx(]

Schönauer

Bevar de jyske ulve.

Send dem til en konservator!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Tilsyneladende er der flere, der har dårlige erfaringer med Mega'en, ved for høje hastigheder.
Hvilken hastighed er passende?



Jeg har skudt en del råvildt med Mega. De tætteste på omkring 50 meter og det giver en anslagshastighed på ca. 690 m/s (ved en mundingshastighed på 720 m/s). Udgangshul på ca. 4-5 cm alt efter hvor meget knogle man træffer. Har fundet løse blyfragmenter i et eller to dyr ved den afstand. Så der er der en del ekspansion vil jeg tro.
På 100 meter er udgangshullerne mest omkring 2-4 cm. Hastigheden er der ca. 650 m/s. Ingen umiddelbar tegn på at kuglen taber bly, pæne, rene huller i rådyr.
Fra 30-120 meter laver kuglen normalt ca. 7-10 cm udgangshul på ræv. Har skudt to rævehvalpe på omkring 180 meter og der var udgangshullerne ca. 2 cm. Der er kuglen så nede på omkring 580 m/s.

Mit bud ville være at kuglen skal ramme med ca. 650 m/s for moderat ekspansion.
Svar
#17
Ud fra de frokost teorier jeg hører, er der da MINDST lige så mange der har dårlige erfaringer med Oryx.
Er der ikke noget med der findes et Norsk site, der kun omhandler Oryx's dårlig domme ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#18
Skyder selv med 180grains Oryx i 308win, Jeg synes den laver lige lovlig store huller på råvildt, selv på afstande ude omkring 150-225meter.
Jeg synes ikke altid den opfører sig som en bonded kugle. Og så er dens BC ikke verdens bedste. Når jeg har skudt mit Oryx lot op, så skifter jeg til noget andet...
Svar
#19
Hvis dine Oryx er af ældre dato, så er BC forbedret siden.

Norma har gjort den spidsere for højere BC. Før var den 0,288 men nu er den oppe på 0,354

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#20
Lapua Mega i caliber .30 er også ændret på et tidspunkt for en halv snes år siden eller deromkring.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)