Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaring med Oryx til Giraf
#1
Er der nogen i forum der har praktisk erfaring med 300gr Norma Oryx i 375 HH til Giraf?

Go weekend
Svar
#2
Det tager jeg som et nej ;-)
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Jimmy

Er der nogen i forum der har praktisk erfaring med 300gr Norma Oryx i 375 HH til Giraf?

Go weekend



På grund af den håbløse balistik burde den være OK til halsskud på giraf, da en ½ meter højdeforskel i træfpunktet, ikke har den store betydning, når man snakker halsskud på giraf[B)][B)][Wink]

Ellers ed der næppe seriøse indsigelser mod dit valg.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#4
Jeg har ikke - og kommer heller ikke til det - skudt Giraf.

Har dog set et par gode tyre, og det jeg husker af PH'sens fortællinger, var at sweet spot ikke var halsen. At man man ved mindre kalibre, og bløde projektiler, havde haft store problemer med at finde dyret efterfølgende. Det blev også beskrevet at skindet var
overraskende tykt.

Så hvis jeg, skulle gætte, ville en 300 grs barnes kunne gøre jobbet - er bange for, at Oryx ekspanderet for tidligt, og ikke går dybt nok.

mvh
mvh
Svar
#5
Kommer heller ikke til at skyde sådan en fætter, men her er Google så en god hjælp...

The giraffe has thick, tough skin and will require the same bullet selection as the elephant. While the faster 7mm’s are legal, the 9.3mm and .375 H&H with good quality solids are the best medicine for any body shot. The 40 calibers will be even more effective, with good quality soft-points being more effective for the brain or spinal shot. Shot placement can be tricky hunting giraffe; the heart lies in the center of the chest, far forward and above the shoulder joints.

Så måske TSX har ret.
Svar
#6
Selvfølgelig har TSX ret - det er derfor han ikke forsøgte med sin 300 Winmag [:I] trods
det, jeg fik en favorabel pris på stedet.

Har nu en 375HH - men kommer stadig ikke til at skyde en Giraf .

375'eren skal bruges til at vælte en Eland i 2016 [:I]

mvh
mvh
Svar
#7
Jeg har ladet 375H&H til en "aaaaafrika" jæger .. Han har skudt giraf med den, med 300 grains TSX ... Der var ikke gennemskud på kroppen, giraf-tyren fik 4 skud, alle rimeligt velplacerede, to af TSX'erne sad rigtigt, men nåede ikke hjertet. to efterfølgende 300 grains Solids gik gennem ... Langhalsen lagde sig ned, og PH'en affangede med et skud på halsen med 458Lott ..

I anden ombæring skød han med 350 grains TSX, det virkede perfekt. To skud på kroppen, hvoraf et ramte højt på hjertet, et skud lige bag .. Giraffen gik ned på skud nr to.. Hvilket skud der var 1 og 2, vides ikke.

Så hans konklusion er Solids eller 350 grains TSX i 375H&H ...

300 grains Oryx er nok for blød, og helt sikkert for hurtigt expanderende i fabriksammoen (Høj V(0))

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Tak for input.... Var selv i tvivl og manglede reelle erfaringer omkring kuglevalget.
Har været mere end glad for min oryx flere gange tidligere i Afrika men det har også bare været til almindeligt vildt op til kudu... Ville helst undgå flere forskellige projektiler og er ikke skarp nok i det med kugler til at vide helt nok om solids til de almindelige antiloper :-)
Svar
#9
Skal du ud og skyde "de store" så må du se at få lært om "Solids" og få fundet nogen der går rimeligt sammen med dine blødnæsede/expanderende

Det kan godt give udfordringer (også på pengepungen) hvis man ikke kan lade selv [:I]

Jeg har ladet 350 grains til ovennævnte jæger... 350 TSX og 350 Banded Solids fra Barnes.
Ved at lade TSX med 2 grains mindre krudt, fås en kuglebane i hans riffel, der gør at både Solids og TSX'ern næsten har samme træfpunkt ud forbi 150 m ... længere ude bruger "man" ikke rundnæsede solids på "de store" ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Netop derfor jeg spørger "de kloge" ;-)
Svar
#11
Prøv: Barnes-X Tripple i 300 grain, m. Rhino 15 70 grain. Federales Magnum primer, Remmington hylster, sat til 91 mm og krympet. Dito på Barnes Solid. I min sad de 1" højere på 100 meter.

Og skyd den i hovedet[Smile][:o)]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#12
og: et giraf-skind kan IKKE være i en almindelig stue, heller ikke hvis noget af det ligger på gulvet og resten op ad væggen ...[8D]

Trust me! Jeg kender en der har forsøgt sig ...[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Den skal da fuldmonteres [Big Grin]
Eller... planlægger at få den skuldermonteret... har 3,5 meter til loftet i min jagtstue og tænker nok at den kan passes ind der ..

Jeg er holdt op med at lade selv men finder lige en at alliere mig med

Tak for svarene
Svar
#14
Man kan skuldermontere og anbringe på en lille vogn.

Hørte en historie fortalt af en PH om en familie i det nordlige Sjælland, der har sådan en bandit stående.

Der var så ikke plads til juletræet, hvorfor man pyntede giraffen [:I]

Ikke sikkert historien er sand, men det kunne jo være.

mvh
mvh
Svar
#15
Hvor bor du?
Jeg har håndladede Barnes TSX og Solids i overskud = til salg[Smile]
Jeg kan nok også godt hjælpe med at lave flere, hvis du har behov for mere en 60-70 patroner.

Kai

Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#16
Bor nær Roskilde
Svar
#17
På Gøl nord for fjorden var der en der fik pillet en gavel ud for at få sådan et koteletdyr ind... En del dyrere en safarituren

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Prøv: Barnes-X Tripple i 300 grain, m. Rhino 15 70 grain. Federales Magnum primer, Remmington hylster, sat til 91 mm og krympet. Dito på Barnes Solid. I min sad de 1" højere på 100 meter.

mvh Thorlak



Ville denne kombination virke på en fuldvoksen hvalros[?]

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#19
Nej, det preller af på den...

Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#20
Fuldvoksen hvalros, det har jeg ikke prøvet - kan ikke lide at skyde med kolde fingre[:o)]

mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)