Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Test af 165gr TSX Polytip
#1
Test af Barnes 165 gr TSX Poly Tip.

Sidste år prøvede jeg at bruge 250gr Barnes TSX uden plastspids i min 9,3er nu da vi skulle skifte til blyfri i Tyskland.
På 2 jagter skød jeg 1 svin, 1 råvildt og 4 stykker dåvildt. Jeg kunne konstatere at kuglerne virkede fint, og virkningen i vildtet var nøjagtig den samme som de ”gamle” blyholdige kugler.

Nu var tiden kommet til at prøve cal. 30 kugler, og denne gang ville jeg prøve med plastspids, for at undgå at hullet bliver fyldt med mudder. Det betyder sikkert ikke noget at det der lille hul bliver fyldt med mudder, men jeg bryder mig bare ikke om det.
50 stk. Barnes TSX 165gr med blå plastspids blev ladet, og taget med på 2 dages drivjagt i Tyskland.

På dag et, kom der først en kronkalv forbi mit tårn i god trav. Afstanden var 40-50 meter og da den var vinkleret for, sendte jeg en bladkugle i den. Dyret reagerede overhovedet ikke, men løb nu ind i noget ret tæt krat. Jeg fulgte den i riffelkikkerten, da det jo er ret normalt at kronvildt ikke reagere på, selv gode kugler. Da kalven havde løbet Ca. 100-120 meter standsede den, og jeg ville lige give den et skud i nakken, for at afslutte sagen. Det blev dog ikke nødvendigt da den lige dinglede et par sekunder, hvorefter den faldt om.
Næste stykke vildt var en rå der kom springene med fuld fart. Den standsede dog lige 30 meter fra mit tårn for lige at orienter sig, hvilket bevirkede at jeg kunne sætte en kugle lige midt på bladet af den. Dyret blev tydeligt ramt som den skulle, men jeg skal love for at den kunne løbe, og den væltede først efter 80-100 meters flugt.
Jeg var på dette tidspunkt ikke påvirket på hverken den ene eller anden måde, da det jo også jævnligt sker at dyr har lange flugtstrækninger med ”gammeldags” kugler.
Næste chance var en gammel kronhind der kom listende og konstant stoppede for at orientere sig. Da den stoppede omkring 100 meters penge fra tårnet fik jeg kikkerten på den. Jeg havde ikke lyst til at den skulle løbe, så jeg besluttede mig for at give den skuddet på halsen. Her fungerede det som normalt, og dyret gik ned i knaldet.

Således sluttede drevet, og jeg gik ned for at brække mine dyr. Den gamle hind var først for, og jeg skal lige love for at der kom blod ud da jeg skar halsen op. Det viste sig at hele kødet på halsen var blevet smadret totalt, og der var meget voldsomme blodudtrædninger. Heldigvis var der ikke skader længere nede på dyret.
Kalven blev derefter brækket, og en tysk skovmand var nu kommet og hjalp med at holde benene. Det første vi bemærkede, allerede inden brækningen begyndte, var at der var et knytnæve stort hul i maven, samt et meget mindre hul med kraftig blødning fra hals/krop. Da brækningen begyndte kunne vi hurtigt konstatere at kuglen havde ramt midt på bladet, hvor den tydeligvis var begyndt at tumble. En flig var gået af kuglen og gået ud igennem halsen, hvor den havde lavet et lille hul som man knapt kunne på en lillefinger igennem. Hoveddelen af kuglen så ud til at have tumblet skråt igennem dyret og gået ud mellem maven og ryggen. Heldigvis var selve ryggen ikke ødelagt, men det siger sig selv at det var en forfærdelig gang svineri med maveindhold over alt i bughulen.

Så blev det råens tur, og da den lå med udgangshullet op kunne det jo ikke undgås at lægge mærke til det 10-12 Cm, store udgangshul midt på bladet. Man lagde også med det samme mærke til den ”boble” af grønt maveindhold som befandt sig midt på vommen.
Da jeg tog fat i dyrets forben føltes det som benene sad på en sæk grød. Hele frontpartiet på råen var smadret, så den tyske skovmand godt selv ville brække det. Igen kunne vi konstatere at en lille flig var gået af kuglen og perforeret mavesækken, imens hoveddelen af kuglen var gået fint lige igennem, bare med massive ødelæggelser til følge.

Der måtte virkeligt skæres meget af dyret for at få lavet det til en ordentlig fødevare, og skovmanden mente at jeg kunne blive præsenteret for er regning på det ødelagte kød. Da vi kom tilbage og skovfogeden så det, skulle jeg ikke betale, men han ville råde mig til at finde en anden kugle, da jeg ikke var den første der havde problemer med den der 165gr.

Dag 2 fik jeg en god post i en lille ”dal” med tæt krat på skrænterne, og sumpet område i dalen. En sådan post give naturligvis et meget lille skudfelt, da der kun er få rimeligt smalle steder man kan skyde for krattet, men det er jo gerne sådanne steder svinene kommer.

Riflen har 4 skud i magasinet og naturligvis en i kammeret, så men en 5 skuds salve en man jo rimeligt klar til at tage fra, hvis der skulle komme en rotte svin.
Der kom da også en rotte da jeg havde sat lidt. De kom ned igennem krattet med en gevaldig fart, og jeg gjorde klar til at skyde da de ville passere bunden af dalen, hvor der ikke var krat. Jeg fik sving i riflen, men da svinene kom til åbningen standsede de, med det resultat at mit første skud gik i jorden lige foran en uberlaufer.
Svinene blev totalt forvirrede, og satte turbo til i alle retninger. Sådan en rotte der bliver spredt er naturligvis et ønskemål. Det havde regnet og da svinene var drivvåde, kunne kugleslagene fint ses på dem. Det undrede mig derfor at det første svin ikke faldt for den bladkugle som den fik. Da jeg holdt til den igen og skulle til at give den en til, klappede den dog sammen inden mit skud gik. De næste 2 svin faldt i knaldene, hvorimod det sidste løb uanfægtet videre op ad skrænten den var kommet fra, på trods af en god kugle. Jeg fægtede med at få en frisk patron op af lommen, men nåede det ikke. Heldigvis hørte jeg noget knasen i krattet, og jeg kunne skimte svinet som kom rullende ned ad skrænten, og så hvor det blev liggende.

Efter et stykke tid kom der igen en rotte løbene med stor fart ned ad skrænten. Igen var jeg klar og blev forbavset over at første svin ikke faldt med den kugle den fik. Jeg regnede dog med at den var dødeligt ramt, så jeg holdt til neste svin i rækken. Til min tilfredshed kunne jeg konstatere at det nye mål slog en kolbøtte ved træfferen den fik. Ud af øjenkrogen havde jeg fulgt den første svin jeg havde beskudt, og viste derfor at det stadig ikke var faldet. Jeg lod de sidste svin i rotten passere, og koncentrerede mig om den der stadig løb med en kugle i sig. Jeg så den i glimt imellem krattet, og da der var en lille åbning lykkedes det at sætte en ny kugle i den, hvilket da også fik den til at rulle.

Da der var en times til tilbage af drevet, kom der igen svin. Jeg kunne ikke se dem, men hørte dem igennem regn og blæst i krattet, så jeg var klar over at noget kom. Efter soen kom første uberlaufer, som jeg skød på. Denne gang var jeg usikker på om jeg havde ramt, den fortsatte da også upåvirket så jeg fulgte den, og da chancen bød sig skød jeg igen, hvilket fik den til at kollapse. Jeg kunne lige nå at skyde et 3. skud på det sidste svin i rækken. Jeg var sikker på at den fik en god træffer så jeg var egentlig ikke bekymret da den forsvandt ind i krattet.

Helt i slutningen af drevet kom en rudel kronvildt og stillede sig på det åbne sumpområde midt i dalen, 35-40 meter fra mig. Rudlen stod stille, og selv om jeg havde krydset oppe på halsen af en kalv, besluttede jeg at stoppe. Der var jo allerede 8 svin som skulle brækkes, og jeg var egentlig også mættet for i dag med jagtoplevelser.

Ved opbrækningen kunne jeg konstatere at der var mere ødelæggelser i svinene end jeg ville have forventet, hvis jeg havde brugt mine ”gamle” blyholdige kugler. Samtlige 8 svin var ramt på bladet, og i 2 af dem var der dobbelte bladkugler. Det var ved et par af svinene tydeligt at kuglen var tumblet og havde ændret retning, hvilket jo heller ikke er godt for kødet.

Min konklusion er således at disse Barnes TSX plastspids, ved flere lejligheder har ”forsinket” reaktion, hvilket jeg ikke er vandt til fra mine ”gamle” kugler. Denne forsinkede reaktion kostede mig i dette tilfælde, flere gange, nogle kostbare sekunder, og dermed chancen for at skyde flere svin af rotte 2. og 3. rotte som kom forbi. Dette bevirkede jo at ud af mine 11 skud, var 2 skud placeret i allerede dødeligt ramte svin, hvor de naturligvis skulle have været brugt på ”friske” mål, den forbier jag startede med kan kuglerne naturligvis ikke gøre for.

De 11 stykker vildt fra denne jagt, er i dette tilfælde nok til at jeg kan sige disse kugler ikke længere bliver brugt af mig til jagt. Kombinationen af forsinket virkning sammen med lige rigelig kødødelæggelse er ikke noget jeg bryder mig om. Jeg vil nu se efter et nyt blyfri projektil i Kal. 30, og overvejer i den forbindelse at prøve 150gr TSX uden plastspids, da Tyskerne siger den er betydelig bedre, og jeg jo ikke har haft bøvl med dem i 9,3ern.

Sonny
Svar
#2
Hej Sonny.
Snakker vi 308 eller 30.06?

Grunden til at jeg spørger er at jeg plejer at lade 30.06 med 165 TSX til en jagtkammerat. Sidste gang fik han 165 TTSX, vist samme kugle som den du taler om her.
Han er p.t. i Tjekkiet, så jeg mangler at høre om han har nye erfaringer med TTSX. Den tidligere anvendte TSX har han rost til skyerne for effektiv virkning.
Efter hvad Barnes oplyser, så skulle TTSX være hurtigere ekspanderende end TSX og derfor undrer det mig at du både oplever smadret vildt og længere flugtstrækning eller forsinket virkning som du selv beskriver det. Der er noget her der ikke hænger sammen og jeg kunne mistænke en fejl i kuglerne.
Jeg har selv anvendt 225 TSX cal.35 i 6-7 år og været mere end tilfreds med dem. Jeg har hjemkøbt TTSX til næste produktion og din historie bekymrer mig lidt.
Jeg afventer lige meldinger fra min kammerat og så må tiden vise om TTSX fungerer i cal.35

Nu vil jeg dog lige ønske dig tillykke med dit jagtheld [Big Grin] og jeg ved jo at du ikke lader en chance være forspildt. Desuden har du haft heldet med dig og er jo ingen ulempe.
Super beretning (som sædvanligt fra din hånd) og til sidst vil jeg lige tilføje at det kan godt være at en 150 grs fungerer bedre i en 308, mens en 165 grs passer godt til en 30.06

PS: hvor pokker opbevarer du dine patroner, siden du frygter mudder i hullet på spidsen af TSX ???

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
@M@X
Med tanke på en andet tråd, så kunne det måske tænkes at bobo havdet været på besøg her under jagten.
http://m.youtube.com/watch?v=8rd_OsTfhjE

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]
AT GÅ PÅ JAGT ER AT LEVE.
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#4
Fin Beretning Bobo.

men må da nok sige at jeg bliver da en lille smule bekymret af din læsning... Jeg har lige ladet 50 stk op og tager dem med til Sverige på fredag til at prøve af på Gris i 30.06.

Jeg har været umådeligt godt tilfreds med min 260rem med 120gr TTSX i de rådyr jeg har skudt med dem. De har alle lagt sig lige på stedet og med ingen kødødelæggelse af nævneværdig karakter.
Derfor mente jeg at 165gr ville være perfekt til min 30.06
Men jeg er da godt nok meget spændt på resultatet efter hvad du skriver.

Jeg skød en gris tidligere på sæsonen med en 180gr TSX og den fandt jeg også i grisen foran køllen med bagenden af kuglen ud af pelsen og den svampet op til perfekt.

Kuglen havde også smidt 2 fliger af, men den var eller svampet op som den skulle. og en restvægt på 165.2gr
[Image: DSC00912.jpg]

[Image: DSC00913.jpg]

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Mudder er ingen problemer så længe jeg holder mig til driv eller anstandsjagt.

Når jeg derimod dyrker en af mine favoritjagtformer, nemlig pursch på åbne marker, hvor udfordringen er at komme tæt på, ja så er det en anden sag.
På åbne marker har jeg kun riffel, kikkert og en håndfuld patroner i lommen med. Jeg koncentrere mig om at holde jord ude af riffelmunding og væk fra kikkertlinser, derudover er ALT, normalt vis smurt ind i jord/mudder. Dette skidt er også grunden til at jeg er gået tilbage til den gamle BSA riffel i 308, da min fine nye Sauer ikke fungere ret godt når den får jord i lås/aftræk.
Lige på denne jagt kan det naturligvis være ligegyldigt, da der jo ikke er jord oppe i en drivjagtstand, men jeg foretrækker nu engang den her gamle riffel frem for min nye.

Som sagt er er det kaliber 308, jeg bruger og ladningen er 41,5 gr Norma 202.

Hvis der skulle være en fejl i kuglerne, vil andre danske jægere nok opleve det samme, da kuglerne er købt ved Rex her i foråret, og der jo nok er andre der har købt resten af partiet.
Ifølge tyskerne er der 2 blyfrie projektiler de har mindre gode erfaringer med, og det er denne 165gr barnes X med plastspids, samt Hornadys 9,3 GMX. Ifølge den tyske forster jeg talte med er der positive tilbagemeldinger på langt de fleste blyfri kugler, han brugte selv almindelige hulspids Barnes TSX, med gode resultater i sin 8X57.

Da jeg jo i min 9,3er har gode erfaringer, med de "almindelige" Barnes TSX uden plastspids, prøver jeg dem i 150gr, næste gang der skal jages med 308.
Det der slog mig ved denne jagt var at flere projektiler med tydelighed havde tumblet inde i dyrene, hvilket jo uvægerligt fører til voldsomme ødelæggelser. Det er således mit håb at de kortere 150gr, ikke vil tumble.
Så må jeg sku leve med mudder i hullet en gang imellem, det passer jo med at det en gang imellem kommer på sindet. :-)

Sonny
Svar
#6
Det lyder til at være et problem med at kobberet i de 165 grainere er for "sprødt" (ikke udglødet nok)

Det at de "tumbler" i vildtet skyldes næsten med sikkerhed at de mister en eller flere af "fligene"

Det fænomen har jeg set flere gange ved prøveskydning på våde telefonbøger/aviser/vand i mælkekartoner)

TTSX 120 i 6,5xkedelig har så høj hastighed at den mistede flere flige, eller endog alle fire, ved skud på telefonbøgerne på 50 m ..
(V0 = 910 m/s)
ude over 100 m var der ingen problemer.

Når kuglen tabte en, to eller tre flige tumblede den hver gang.

Hvis den smed alle 4, fortsatte "stumpen" ret gennem alle telefonbøgerne ... flere af dem fandt jeg ikke, men fligene var der i telefonbøgerne.

Der var ingen af disse problemer med 120 TSX kuglen . Perfekt "åbning" hver gang ... Men dem havde jeg også ladet til en lidt lavere V(0), nemlig ca 870 m/s

(TTSX'erne var ladet specifikt til lange hold i New Zealand.)

mudder i hulspidsen på TSX'erne betyder ikke en sk.. [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
[Image: IMG_0752_zps3055ea0d.jpg]
[Image: IMG_0723_zpsbb821c75.jpg]
[Image: IMG_0721_zps38527188.jpg]

Øverste projektil har jeg fundet i jorden efter det har været igennem et vildsvin (50-60 kg)

Det nederste projektil (to billeder) har jeg fundet i en kronkalv jeg skød på langs, derfor var der nok ikke gennemskud.

Synes ikke de er ekspanderet ret meget. Det er 150gr TTSX i kal. 308 Win afskudt med 810 m isek.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Jeg tror ikke at der er nogen tvivl om Dravis har ret, det er når en flig ryger af, at kuglen tumbler.
Der var også tydelige små udgangshuller efter disse flige.

For mig ser det ud til at det samme er sket for Hessleager, hvilket jo nok er grunden til at projektilet ikke er gået igennem svinet

I mit tilfælde må jeg dog sige at der var gennemskud på alt hvad jeg skød.
Hesselager, jeg ved ikke om du lagde mærke til om der var mere ødelæggelser i dit svin end du havde forventet.

Kuglerne Boryx har billeder af ser ud til at have holdt stabiliteten igennem vildtet. Det ser jo, som du siger, ikke ud til at kuglerne er ekspanderet ret meget, men det behøver jo ikke nødvendigvis at være skidt. Jeg kan ikke forestille mig at der har været nævneværdige ødelæggelser i det vildt der er nedlagt med dem.

Så er der jo det med den forsinkede reaktion på vildtet, hvilket jeg ikke kan forklare, men hører dog at andre ikke har samme problem, så det forsvinder forhåbentlig vis når jeg går over på 150gr.

Sonny
Svar
#9
Her i efteråret var jeg på to dages trykjagt nord for Berlin,
her var meldingen at antallet af eftersøgninger var steget en faktor 3, efter at man er skiftet til blyfri.

Selv skød jeg 2 grise og en ræv med min 308'er og 150gr. TSX.
Den ene gris var ramt så elendigt, at den uanset kuglemodel, var nødt til at løbe forbi nabo skytten for at blive aflivet.
Ræven blev ramt på bladet med knald fald effekt og et 2cm udgangshul.
Grisen en 70kg. überlaufer skød jeg højt på bladet, den lagde sig på stedet, ligeledes 2cm udgangshul.
Til 2 makkere der var med på turen havde jeg ladt 165gr. TSX i 300WM, de skød 9 grise, alle med et fint resultat.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#10
Jeg har hjulpet en jagtkammerat med nogle TTSX 165gr til hans 30-06.
han skød et stk råvildt pænt på bladet , dyret gik fra skudstedet , det væltede 2 gange men kom på benene igen , og forsvandt i noget krat . det blev fundet senere .
Jeg har set et billede af udskudshullet , et KÆMPE kratere , jeg var meget sikker i min sag da jeg sagde ; det kan ikke være det dyr du har skudt med en TTSX , de laver ikke så store huller .
men det kan de måske ?
der er et billede på vej

Mojn LWL
Svar
#11
Var forige weekend 2 dage på tykjagt i tyskland
300 win mag 168 grains ttsx
1 stk hjort flugt max 10m
8 grise flugtmellem 0 og 15 m
2 stk Råvildt 0-5m
Jeg syntes den virker rigtig godt
Svar
#12
[Image: BennysdyrTTSX_zpsecc344d4.jpg]

Har jeg ret i at det er et stort hul fra en 165 gr TTSX ?

det er i hvert fald ikke hvad jeg havde forventet [Big Grin]

Mojn LWL
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by bobo

Jeg tror ikke at der er nogen tvivl om Dravis har ret, det er når en flig ryger af, at kuglen tumbler.
Der var også tydelige små udgangshuller efter disse flige.

For mig ser det ud til at det samme er sket for Hessleager, hvilket jo nok er grunden til at projektilet ikke er gået igennem svinet

I mit tilfælde må jeg dog sige at der var gennemskud på alt hvad jeg skød.
Hesselager, jeg ved ikke om du lagde mærke til om der var mere ødelæggelser i dit svin end du havde forventet.

Jeg vil sige med de oplevelser jeg har med TSX og TTSX på råvildt i andre kalibre så blev jeg MEGET overrasket over hvor meget jeg måtte skære væk pga blodudtrækninger. Det er bestemt ikke noget jeg har oplevet med det råvildt jeg har skudt.
Jeg lægger lige et par billeder ind af det når jeg får billederne smidt op på skyen

Men nu får de en chance i weekenden til at vise de gør et godt job, ellers bliver de rykket fra hinanden og så prøver vi at hælde nogle 168gr Nosler E-tip på i stedet for. Dem har en vist en god håndfuld liggende af.

Kuglerne Boryx har billeder af ser ud til at have holdt stabiliteten igennem vildtet. Det ser jo, som du siger, ikke ud til at kuglerne er ekspanderet ret meget, men det behøver jo ikke nødvendigvis at være skidt. Jeg kan ikke forestille mig at der har været nævneværdige ødelæggelser i det vildt der er nedlagt med dem.

Så er der jo det med den forsinkede reaktion på vildtet, hvilket jeg ikke kan forklare, men hører dog at andre ikke har samme problem, så det forsvinder forhåbentlig vis når jeg går over på 150gr.

Sonny



[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#14
Hej
bobo super beretning.
Til en 308W ville jeg også vælge en 150gr kugle, mine erfaringer viser at Barnes kugler skal have høj fart for at man får Knald/fald, jeg mener det er trykket i dyret der er med til at få Knald/fald og det får man ved høj fart.
Jeg har skudt med Barnes TSX 165gr i 3006 i flere år og er yderst tilfreds, men er også hoppet på vognen med TTSX, det vildt jeg har skudt indtil nu med de 165gr TTSX, der har ikke været nogen forandring på dem, men det er også kun en kronhind og en dåkalv. til råvildt har jeg de sidste 2 år brugt 130gr TTSX og TSX i 3006, har aldrig brugt nogle kugler beder til råvildt, jeg kan ikke se nogen forskel, men de laver et super stykke arbejde.
Har en god ven som skyder med 150gr TTSX i 270W, han har skudt 9 grise og 3 stykker dåvildt på 2 jagter hvor jeg har været med og det har været til UG+, super flot arbejde med udgangshuller på størrelse med en 5 krone.
Men efter bobo beretning vil jeg nok holde mig til TSX frem for TTSX da de aldrig har svigtet.

Jeg lader Hornady GMX 165gr til 2 venner, de kommer aldrig til at skyde med andet i deres 3006 rifler, hastigheden er målt til 850m/s, det er en kugle jeg selv vil have testet da vi i Nordjylland har nemmere ved at få fat i den kugle.

Mvh. Ole

Sako 75 6,5x55
HEYM/SR 20 N. 270W
Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Mauser M03 308W
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA MEOSTAR R2 2,5–15X56 RD
MEOPTA 3-12x56

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)