Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Browning versus Beretta
#1
Dette klassiske spørgsmål har sikkert tit været oppe her.

Men nu har jeg set at Beretta ingen underliggende låseknast eller tværgående bolt har (de er flyttet op på siden af piberne. Dermed har den en langt lavere baskule end Browning. Når Jeg lægger min Beretta Ultralight oven på min S/S har Berettaen faktisk kun en højde på sølle 5 mm mere end S/S'en.

Berettaen blev angiveligt til da en Beretta-tekniker så den dengang nye Browning og erklærede at det var da et klodset og alt for højt design!

På den måde skulle Berettaen have noget nær det slankeste og smalleste design der kan laves!

Er der nogen der har andre erfaringer?

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Nøjagtigt dette faktum, at Berettaen er ( i mine øjne) uendeligt meget mere elegant end feks Brownings og langt de flest moderne O/U's har lige ført til at jeg har købt mig sådan een. Jeg har i forvejen enkelte O/U's i samlingen, men ellers er jeg S/S mand, og havde faktis troet at det skulle fortsætte sådan. Men så fik jeg for nyligt et tilbud på sådan en gammel Beretta, som gjorde at jeg nu skyder med O/U på jagt...!! Berettaen ER virkelig lav og "smækker" og når kanonen er skildt ad i hoveddelene liger bascule-delen stort set en S/S. Dog er den nok ikke den smalleste haglbøsse der findes, pga låseknasterne på siden af kamrene.

Kanonen er en model SO2 fra 1940, dvs en håndbygget sidelås bøsse med H&H's låsepatent. Da jeg overtog den var den "uaffyrret" og fuldstændig som ny. Eneste problem med den er at skæftet skal forlænges, men det bliver det når sæsonen ar afsluttet. Denne bøsse har sgu åbnet mine øjne for at ikke alle O/U's er klodsede[Big Grin][Big Grin]
I øvrigt vejer kanonen 3045 gram.[:p]

[Image: 5a1dbe1f-e63d-43f3-8923-e132af268bce_zps9eefbada.jpg]

[Image: 7a6980e9-9031-4960-8169-3b57f1358a20_zps0958da99.jpg]

[Image: cdde023c-0e3d-4125-9d45-5e8765c4e786_zpscf0d779a.jpg]

[Image: 4045bd74-1ac2-4c78-9aa2-60b6cbf05279_zps3dacc876.jpg]

Billederne yder den ikke helt retfærdighed syntes jeg, det er måske fordi skæftet er så kort, at den måske virker lidt klodset, det er den virkelig ikke. Iøvrigt skal jeg også lige have befriet den for rembøjlerne[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Jeg bryder mig ikke specielt om Beretta. Sikringen med løbsvælger i midten er noget skrammel! Jeg prøvede en næsten ny Ultra-light, men gik glip af flere chancer, fordi sikringen gik alt for stramt. Så prøvede jeg en godt brugt 686 (ca. 30 år gammel). Løbsvælgeren satte sig i midten og så kan man ikke afsikre. Med 35 grams ladninger fik rekylen sikringen til at gå tilbage i sikret, så man skulle afsikre for andet skud. Jeg skød ellers rigtig godt med geværet. Men en bøsse der kan slides op på jagt på 30 år er for dårligt bygget efter min mening.

Nu bruger jeg mest en SKB o/u med 66 cm løb. Den er rimelig let (3,1 kg) og det eneste den har fejlet har været en dårligt ejektor, men den skulle bare renses for grannåle og jord[:I] Den virker ikke brugt rent mekanisk, men bruneringen og skæftet vidner om at den nok har været med på jagt et par gange[Wink]
Jeg er så glad for geværet at jeg vil have et par stykker mere[Big Grin]
Svar
#4
Efter lidt yderligere research, kan jeg oplyse at de to bedste o/u-designs anses for at være hhv. Thomas Boss' og Woodwards fra hhv. 1909 og 1913. De fremstilles stadigvæk begge to uden nævneværdige ændringer. Og begge brillierer ved netop at have akslen og låseknasterne flyttet ud på siderne, så de ikke bliver "gumpetunge" ligesom Browning m. fl. med de underliggende låseknaster.

Hurra for min slanke Beretta, og Browning er hermed degraderet til "en Baikal med graveringer", altså stærk, men tung og klodset i mine øjne!

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#5
Har en af hvert mærke
Synes der er mere gevær i Browningen - den virker simpelthen mere gedigent/solidt udført man føler den er uopslidelig.
Skyder lige godt/skidt med begge

Har også en Baikal MP153 som er i en helt anden liga [:o)] men den er driftsikker.

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#6
Købte nyt sportsgevær for et par år siden, og kiggede ikke på andet end Browning.
Har prøvet lidt af hvert på skydebaner igennem 20 år, og især Beretta føles som en lige pind/kosteskaft i mine hænder.
Efter min mening lidt fesen ala en Fiat :-)

Har en skydekammerat, som prøvede at skifte fra Beretta til Browning. Han skiftede tilbage igen efter en enkelt sæson.
Han kunne ikke få Browningen til at træffe. Og han skyder meget fint med sin nye Beretta.

Så vi er vist bare forskellige.
Men ingen tvivl om, at begge mærker laver ypperlig kvalitet.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#7
Det er nu en "tankevækkende" kritik Thedarkside kommer med.
Her tænker jeg på kritikken af løbsvælgeren - hvor meget bruger I denne ?
Jeg skyder altid med 1/2 - 1/2 i begge mine løb, både på jagt og på skydebanen, og bruger derfor aldrig løbsvælgeren ???
God jul når i rammer den [Smile]
cgj
Svar
#8
Jeg synes i har fat i de rigtige mærker og dEt er altid sjovt at diskutere et nærmest religiøst emne, jeg synes dog jeres argumentation mangler en vinkel - prisen.

Der er ingen mening i at sammenligne en SO2 med en standard japaner browning og man kan ikke tale om browning uden at nævne B25'eren fra Belgien.

Jeg tænker ikke på det man betaler for graveringer, men i den håndlavede tilpasning af alle dele og den balance der er i de dyrere udgaver. Jeg bruger en B25 med 71 cm løb til jagt. Når jeg står med den i hænderne er der mange ting der falder mig ind, men klodset er ikke en af dem.
Jeg har ikke prøvet hverken Boss eller Woodward, men B25eren har en bedre balance end nogen andre geværer jeg har prøvet.

Til lerduer har jeg i 10 år brugt en Beretta DT 10, den er bygget på samme låsesystem som SO2eren og den har også en fin balance der er håndtilpasset, men den er bare tungere og mere solidt bygget fordi det er et decideret sportsgevær, låsen giver et indtryk af ikke at kunne slides op - men selvfølgelig kan den det.

Mit sammenligningsgrundlag over årene i o/u er winchester pigen grade, super grade, diamond grade, mod 101, 99, 96, miroku 800, 3800, 6000, browning 325, 425 B25 jagt-trap-sport modeller, Beretta 686, 687, DT10 og en enkelt piotti.

I min optik er beretta's svage punkt på 686 og 687 de to låsetappe der sidder oppe i bunden af basculen og som skyder frem i kammerdelen når toplukkeren går på plads, de bliver slidte og skal svejses op for at undgå slør, det kræver håndarbejde. Plus at den lavere bascule giver et indtryk af højskud i geværet.
Browningens svage punkt er lukke-riglen der sidder under løbet, når den har skudt 15- 20.000 skud så begynder toplukkeren at slå til siden når man skyder, der kræver håndarbejde for at undgå slør. Glem alt om fine ord som uopslidelig, ypperligt osv. Alt kan slides op især hvis man ingen olie bruger.

Jeg kommer altid tilbage til B25 og DT10, der er noget over dem som bare er bedre end de andre.
Svar
#9
Selv DT10 er ikke perfekt.
Min måtte videre grundet dobbeltskud, nu bruger jeg en DT11.
cgj
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)