Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
NKT subsonisk
#1
Affødt af en anden tråd, vil jeg lege lidt med en subsonisk ladning til min 9,3x62.
For at holde klasse 2 skal jeg ikke under 18,5 g i kuglevægt.
Spørgsmålet er så hvilken kugle der ekspanderer bedst? V100 vil være ca 300 m/s så fuld opsvampning er ikke noget jeg regner med men lidt har jo også ret.

Jeg tænker noget i retning af Norma Alaska, lapua mega eller PRVI blyspids.

Kom gerne med indput, jeg er stadig i den tidlige planlægningsfase.

Mvh

Morten

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#2
Jeg tror at de kappeklædte vil give meget ringe ekspansion, og stort set opføre sig som fuldkappede. Da jeg skød med 30-06 brugte jeg en Lapua Mega på 750 m/sec V0. Den røg nærmest lige igennem rådyrene med samme størrelse på udgangshul og indganghul.

Hvad med at udforske støbning af blyprojektiler ?

Ved de hastigheder tror jeg, at et projektil i bly, evt. med gascheck, vil kunne arbejde bedre end kappeklædte. Så kan du eksperimentere med, hvor hårdt blyet skal være for at få den virkning du er ude efter. Det er noget med at tilsætte tin eller antimon, men her ophører min viden, så det må du søge andre steder.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Støbning af kugler har jeg ikke tid/overskud til at sætte mig ind i, så det skal være købekugler. Det der tiltaler med Alaska er, at den har en ret stump front. Det må alt andet lige give noget mere energiafsætning selvom den ikke ekspanderer.
En 9,3 giver vel tæt på samme sårkanal som en .222 der er ekspanderet?

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#4
Gå dog hele vejen og anskaf en 458 socom der kan lades Sub-sonic og fortsat holde klasse 1

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Kan den det? Sidst jeg checkede skulle man i en kaliber 50 for at have 2000 joule på 100 meter når de starter subsonisk.?

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
En .458 SOCOM bliver lidt dyr i anskaffelse, så jeg leger lige lidt med klasse 2 grænsen til at starte med.

For at klare klasse 1 skal man op i 600 grains kugle. De er ikke nemme at finde men det går.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by chrstn_olsen

Kan den det? Sidst jeg checkede skulle man i en kaliber 50 for at have 2000 joule på 100 meter når de starter subsonisk.?

Stort knald = stort smil :-D



Der er flere der har sådan en som klasse 1 i Sverige. En af dem har opgivet 405grs V0 520 hvilket vil give en V100 på ca 2200

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Med den fart er man ikke subsonisk Yeti. Man bør ikke starte hurtigere end 340 m/s da temperaturen så spiller ind på om man for knaldet fra lydmuren eller ej.
En 500 grains med 340 m/s holdet E0 på 1850 joule, en 600 grains holder 2250

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#9
Kunne være sjovt, men sådan en 750 grains .50 amax er ski for dyr i anskaffelse til at det er sjovt i længden Wink

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#10
Desværre er der nok ret langt mellem kugler i 9,3 der vil expandere villigt ved subsoniske hastigheder.

Kommer man op i .375 eller .458 er der langt bedre muligheder.

Jeg vil dog tro at man kan "modificere" f.eks. en 9,3 Alaska eller Mega med lidt hulspids, så den ihvertfald expanderer en smule.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Nu skal jeg lige have lydpotten over grænsen inden jeg begynder at lege. Må nok hellere investere i QL så jeg kan regne lidt på fyldningsgrad og krudtmængde. Vil være trist at lave en fejl og ende med en kugle der sidder fast i piben.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#12
Jeg har en tang der støber en 285grains kugle i .368" og støbt i bly med 3% tin vil de svampe fint op selv ved lave hastigheder.
http://accuratemolds.com/bullet_detail.p...280A-D.png
Er du interesseret støber jeg gerne for dig!
Med den kugle er et godt udgangspunkt 12-13grains Vv N32C
Svar
#13
hornady roundnose er måske også en mulighed..

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#14
Hey kaffegrums

Det tilbud holder jeg dig op på. Lad os kikke nærmere på det i det nye år. Har nok først tid efter januar da arbejdet er en anelse hektisk.

Er gascheck noget der skal tænkes på i den forbindelse?

Og hvad siger fyldningsgraden med den mængde n32c? Hylstret skal jo ikke være al for tomt.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Prezzy

Hey kaffegrums

Det tilbud holder jeg dig op på. Lad os kikke nærmere på det i det nye år. Har nok først tid efter januar da arbejdet er en anelse hektisk.



Hvad er nu den af - er du blevet tvunget på normal tid??? Eller er det skuret der trækker her i juletiden...
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Vi har survey 8 januar af hele vores kvalitetssystem, og så ryger der lige nogle fridage på lidt undervisning på Københavns Universitet. Det er hårdt at være kvalitetsansvarlig og undervisningsassistent på samme tid.
Skuret passer sig selv da der jo er fyldt op med salami og juleskinke til naboen.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#17
Vi har survey 8 januar af hele vores kvalitetssystem, og så ryger der lige nogle fridage på lidt undervisning på Københavns Universitet. Det er hårdt at være kvalitetsansvarlig og undervisningsassistent på samme tid.
Skuret passer sig selv da der jo er fyldt op med salami og juleskinke til naboen.

It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog
It's not the size of the dog in the fight - it's the size of the fight in the dog

Svar
#18
Bare brug nogle kugler til 9,3x72r de er beregnet til langsom fart...

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)