Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dæmpere
#1
Hej Krudtkammarater.
Nu har lyddæmperen jo været på markedet et stykke tid, så ville jeg lige høre jeres erfaringer, hvilken tror i er den bedste på markedet
lige nu... ??
Det er jo billigere at undgå dumheder. [Big Grin]
Svar
#2
Prøv søgefunktionen her på siden eller hvis det skal være lidt vildt, Google[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Det er svært at slå Sonic dæmperne på pris vs kvalitet. Og en bonus er at på Fyn eller i Jylland er der gratis gevind med i prisen. Jeg har en Sonic 55 - den er ret stor, men dæmpningen på min 308 er så 3 lam bare blev stående da jeg skød et fjerde.

Ase Utra SL5 er umiddelbart en af de mest kompakte på markedet og dæmpningen er på niveau med en noget større Sonic 45. Derudover er det en solid ståldæmper. Har endnu tilgode at høre noget dårligt om dem og overvejer kraftigt at gå den vej til min 300 Whisper.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Jeg har en Ase Utra Z-Jet Compact. Det er en mindre og gråsort sag i stål.
Den rigtig virker fint - og så er jeg egentlig bare lidt mere tryg ved at have en ståldæmper frem for en alu-dæmper. Det er sikkert irrationelt - men for mig har det en betydning. Til gengæld måtte jeg også til lommerne. Den kostede godt 32-3400,- + gevind.
Så vidt jeg ved bruger magthaverne også Ase Utra...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at skal man have en dæmper der holder resten af riflens levetid, så skal man over i ASE-UTRA eller lignende stål-dæmpere.

Skyder man med subsonisk (f.eks. .300Whisper eller 300Blackout) så har man reelt kun brug for en ret lille dæmper, da mængden af gas og mundingstrykket er ret lavt.

Man behøver bestemt ikke en ståldæmper til subsonisk skydning.

Skal man skyde mange skud hurtigt efter hinanden, så er man reelt henvist til stål-dæmpere eller alu med stål/"eksotiske metaller" i baflerne.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg har to Sonic lyddæmpere. En Sonic 45 på baneriflen og en Sonic 35 på jagtriflen. De er af aluminium der hvor det er en god idé og af stål der hvor de skal være af stål, så jeg er ikke i tvivl om, at de nok skal holde til det jeg udsætter dem for.

Jeg overvejer at skifte til en ståldæmper på baneriflen, for den er længere om at blive så varm så miragen slører udsynet gennem kikkerten. men til jagtdæmper vil jeg altid foretrække aluminium. Der skyder man ikke mange skud, men det er vigtigt den er let.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jeg har prøvet SAI, S&L, Sonic, MAE, SAK, DGT og Ase Utra.

Flere af dem ejer jeg endnu, men toppen af poppen, og den som altid følger mig ud af døren, er min Ase Utra SL5.

Den er lettere, mindre, stærkere og mere effektiv, end de fleste aludæmpere. Den koster så lidt mere, men det er helt klart pengene værd.
Svar
#8
Kanon..
Mange tak de Herre... :-)
Svar
#9
Jeg har ligesom Ran en ASE utra jet - z compact. Den er super god, god dæmpning relativt lille så den ikke er en kæmpe klods på riflen og heller ikke et sejl i sidevind ved stående skydning.

Den får min varmeste anbefaling også prisen taget i betragtning.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Ase Utra kort og lavet af stål. Lidt dyrere men vi køber jo heller ikke billige kikkerter til vore rifler [Wink]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]
Svar
#11
Data på Jet-z kompakt Jfr. producentens hjemmeside.
Ø 40
Stål
Totallængde 180mm
forlængelse af våben 155mm.
Støttepunkt inde på piben 25mm eller udelukkende støttet i selve gevindet?
Vægt 490-515 gram
Max kaliber .30 ikke magnum
Pris 3000-3500 + montering 500-1000. (Priser i DK) (priser i Findland ca 50%)
Anslået vægtcenter 70mm foran munding
Garanti 2 år
Max skud pr serie (repeter) ubegrænset?
Produktionsland Findland

Data på Sonic 45 Producentens angivelser

Alu med stålindsatser
Ø45mm
Totallængde 260mm
Forlængelse af våben std opsæt 120mm
Støttepunkt inde på piben 140mm
Vægt 450-470g
Max kaliber .375 incl. magnum
Pris 1500 incl montering(priser i DK)(priser på de fleste andre markeder 2500-3500 incl montering)
Vægtcenter 5mm bag munding.
Garanti 5 år
Max skud pr serie (repeter) Ubegrænset
Produktionsland Danmark

brudstyrkeforhold mellem rustfrit stål og Højstyrkealu, som de anvendte.
Styrke i forhold til dimension Stål ca 40% stærkere end alu
Styrke i forhold til vægt Alu ca dobbelt så stærkt pr gram i forhold til stål
Alu midster dog mere styrke ved ekstrem varmskydning, end stål.
Alu bliver hurtigere moderat varmt end stål.
Alu bliver hurtigere kold igen end stål
Ved lange og hurtige serier vil stål opnå totalt højere temperatur end alu, på grund af dårligere evne til at køle,

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Ase Utra kort og lavet af stål. Lidt dyrere men vi køber jo heller ikke billige kikkerter til vore rifler.



Lige præcis den tanke, har jeg tænkt flere gange...
Svar
#13
Hvor mange Sonic dæmpere er egentlig sprunget i luften nu da alu er sådan et forfærdeligt materiale??
Med alle de metallurger iblandt deltagerne så ville det klæde med lidt fakta og ikke jagtfrokostteori[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by n a

Data på Jet-z kompakt Jfr. producentens hjemmeside.
Ø 40
Stål
Totallængde 180mm
forlængelse af våben 155mm.
Støttepunkt inde på piben 25mm eller udelukkende støttet i selve gevindet?
Vægt 490-515 gram
Max kaliber .30 ikke magnum
Pris 3000-3500 + montering 500-1000. (Priser i DK) (priser i Findland ca 50%)
Anslået vægtcenter 70mm foran munding
Garanti 2 år
Max skud pr serie (repeter) ubegrænset?
Produktionsland Findland

Data på Sonic 45 Producentens angivelser

Alu med stålindsatser
E
Ø45mm
Totallængde 260mm
Forlængelse af våben std opsæt 120mm
Støttepunkt inde på piben 140mm
Vægt 450-470g
Max kaliber .375 incl. magnum
Pris 1500 incl montering(priser i DK)(priser på de fleste andre markeder 2500-3500 incl montering)
Vægtcenter 5mm bag munding.
Garanti 5 år
Max skud pr serie (repeter) Ubegrænset
Produktionsland Danmark

brudstyrkeforhold mellem rustfrit stål og Højstyrkealu, som de anvendte.
Styrke i forhold til dimension Stål ca 40% stærkere end alu
Styrke i forhold til vægt Alu ca dobbelt så stærkt pr gram i forhold til stål
Alu midster dog mere styrke ved ekstrem varmskydning, end stål.
Alu bliver hurtigere moderat varmt end stål.
Alu bliver hurtigere kold igen end stål
Ved lange og hurtige serier vil stål opnå totalt højere temperatur end alu, på grund af dårligere evne til at køle,

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed



Kommentar vedr. j-z compact
Korrekt at den kun støtter i gevindet.
Mht. Kaliber begrænsning så er jeg blevet oplyst efter en mail til fabrikken at den godt kan skyde .300 wm
Så skriver du monteringspris, det er ej helt fair i sammenligningen. Min riffel havde originalt gevind så her var det gratis. Ligesom hvis man i forvejen har gevind fra rekylbremse eller lign.

Balancepunktet kan jo også reguleres jf pibelængde - altså riflens balancepunkt.

Men ASE utra kommer ALDRIG i nærheden af så god en garanti som hos Sonic!
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Rixen

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Ase Utra kort og lavet af stål. Lidt dyrere men vi køber jo heller ikke billige kikkerter til vore rifler.



Lige præcis den tanke, har jeg tænkt flere gange...



Det argument holder ikke.
Kikkerten har direkte indflydelse på jagtens udfald. En god og lysstærk (læs dyr) kikkert gør at man kan se et mål man ikke kan se i en billig kikkert. Og man kan nu engang ikke skyde noget man ikke kan se. Kikkertentens kvalitet er altså ret essentiel for succes på jagten.
Det samme kan man ikke sige om en lyddæmper. Om den dæmper 23 eller 25 db eller om den er lavet af stål eller alu, betyder intet for succes påjagten. Hovedsagen er at der er en lyddæmper på våbnet.

Så udsagnet med at bruge flere penge på en dyrere lyddæmper er opfundet for at retfærdiggøre over for en selv at man har brugt dobbelt eller 3 dobbelt så mange penge på noget der (måske) er tungere og (måske) dæmper en db eller 2 mere.

Jeg vægter højere en god garanti og et godt ydelse/pris forhold. Og så er der penge til overs til at købe en dæmper til hver riffel i stedet for "deledæmperen".

Ud fra det kriterie ser jeg kun Sonic og til en vis grad S&L. Den sidste giver blot en del mere spænding på jagten[xx(]

Men bevares. Hvis man har penge nok eller er uvenner med sine penge, alternativt har et behov for at vise hvor "rig" man er, så køb da hellere en af de helt dyre dæmpere. Jeg holder mig til en billig Finsk og et par billige Danske. Eneste anke er mangel på afgratning af de hakker der er til at skille dæmperen ad. Men det er nok bare mine følsomme kontorfingre der er for sarte [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
GT, nu findes der jo flere aludæmpere, end bare Sonic. Og det sker jo fra tid til anden, at de går "high", men det ved jeg at du ved.

Monteringen behøver nu ikke koste ekstra, bare fordi det ikke er en Sonic. Jeg fik lavet gevindet til min SL5 hos HG, og det kostede ikke andet end køreturen til fyensland.
Iøvrigt en knippelfin service og god kvalitet.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Citat:quote:

Originally posted by Rixen

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Ase Utra kort og lavet af stål. Lidt dyrere men vi køber jo heller ikke billige kikkerter til vore rifler.



Lige præcis den tanke, har jeg tænkt flere gange...



Det argument holder ikke.
Kikkerten har direkte indflydelse på jagtens udfald. En god og lysstærk (læs dyr) kikkert gør at man kan se et mål man ikke kan se i en billig kikkert. Og man kan nu engang ikke skyde noget man ikke kan se. Kikkertentens kvalitet er altså ret essentiel for succes på jagten.
Det samme kan man ikke sige om en lyddæmper. Om den dæmper 23 eller 25 db eller om den er lavet af stål eller alu, betyder intet for succes påjagten. Hovedsagen er at der er en lyddæmper på våbnet.

Så udsagnet med at bruge flere penge på en dyrere lyddæmper er opfundet for at retfærdiggøre over for en selv at man har brugt dobbelt eller 3 dobbelt så mange penge på noget der (måske) er tungere og (måske) dæmper en db eller 2 mere.

Jeg vægter højere en god garanti og et godt ydelse/pris forhold. Og så er der penge til overs til at købe en dæmper til hver riffel i stedet for "deledæmperen".

Ud fra det kriterie ser jeg kun Sonic og til en vis grad S&L. Den sidste giver blot en del mere spænding på jagten[xx(]

Men bevares. Hvis man har penge nok eller er uvenner med sine penge, alternativt har et behov for at vise hvor "rig" man er, så køb da hellere en af de helt dyre dæmpere. Jeg holder mig til en billig Finsk og et par billige Danske. Eneste anke er mangel på afgratning af de hakker der er til at skille dæmperen ad. Men det er nok bare mine følsomme kontorfingre der er for sarte [Wink]



Jeg er uenig.

F.eks. Sonic, SAI (Evo) og S&L er ikke interessante på mine våben. De er ganske enkelt for fysisk store, og tunge. Og er en konstant gene når jeg er på pürsch.

Så jeg betaler glædeligt de par hundrede ekstra, for at få en mindre, og lettere dæmper. Der så tilfældigvis er mere effektiv og stærkere samtidig.

Og så er der også lige det med den lidt mangelfulde finish, på de billige danske. Skarpe kanter, uens overflade finish fra komponent til komponent, rust i de rustfri dele osv.
- Nej, behold du din billige dæmper, så beholder jeg min, åbenbart, himmelråbende dyre potte [^]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Boryx
[]



Kommentar vedr. j-z compact
Korrekt at den kun støtter i gevindet.
Mht. Kaliber begrænsning så er jeg blevet oplyst efter en mail til fabrikken at den godt kan skyde .300 wm Jeg videregiver kun de oplysninger som skrives på deres hjemmeside. Men jeg er helt sikker på at den er superstærk, og at deres angivelser, er for at være 150/ sikker på at der ikke sker noget

Så skriver du monteringspris, det er ej helt fair i sammenligningen. Min riffel havde originalt gevind så her var det gratis. Ligesom hvis man i forvejen har gevind fra rekylbremse eller lign.
Jeg skrev helt bevidst monteringsprisen for sig selv på Jet-Z da den kan vælges til og fra efter behov. Derimod var Sonicprisen incl montering, da det koster det samme uanset om der skal laves rynker eller ej

Balancepunktet kan jo også reguleres jf pibelængde - altså riflens balancepunkt.
Den eneste reelle måde at angive vægtcenter er vel den jeg bruger. Hvis man vil korte piben for at opnå en given balance, må man vel korte piben mellem 5-7 cm mere ved Jet-Z for at opnå samme balancepunkt for riflen i forhold til en lettere dæmper med et vægtcenter 7cm længere tilbage eller er min opfattelse helt ude i hampen [Wink]Hvis man derimod ønsker en MERE næsetung riffel, og totalt længere riffel, må man krybe til foret, og købe ekstra moduler til Sonicen, for at opnå samme fronttunge balance som hvis man har en Jet-Z monteret[B)][Wink]

Men ASE utra kommer ALDRIG i nærheden af så god en garanti som hos Sonic!
Min umiddelbare opfattelse er at forskellen i garanti på de 2 nævnte er relativt uinteressante, da begge er kendt for bare at virke
[/quote]

Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hvor mange Sonic dæmpere er egentlig sprunget i luften nu da alu er sådan et forfærdeligt materiale??
Med alle de metallurger iblandt deltagerne så ville det klæde med lidt fakta og ikke jagtfrokostteori[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Hvor står der i tråden, noget som helst om at alu er et forfærdeligt materiale ?
Er det fordi du ved, at alu er et forfærdeligt materiale til dæmpere eller ser du syner?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#20
Citat:quote:

GT, nu findes der jo flere aludæmpere, end bare Sonic. Og det sker jo fra tid til anden, at de går "high", men det ved jeg at du ved.


Det ved jeg godt Christian[Wink],

det jeg er så træt af at høre på er de udokumenterde subjektive vurderinger uden noget hold i teknik eller holdbarhed.
At Slut med Larsen går i luften er ikke alu´ens skyld men derimod en ståldel der har været konstrueret for spinkelt.

Iøvrig modsvarer brudstyrken i det "tarveligste" alu stort set stål 37 i dag. At Youngs modul så er ringere har kun noget med udbøjning at gøre, men det er en anden sag. Vigtigst er at holde sig under flydegrænsen.

Har selv rundet omkring 1000 skud i min egen Sonic af blandet 308win og 300 win mag. intet problem.
I SL5´eren er jeg nok ikke over 500 skud.
Når man forhandler begge fabrikater så er man jo nødt til at have begge for at kunne vurdere.....[^]
Prøvede iøvrigt 10 lynhurtige skud med Sonic´en med en 300RUM.
Lad mig sige det sådan, jeg tror faktisk piben var den der tog skade, fuck den blev varm.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)