Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trimlængde
#1
Som ny genlader har jeg fået fat i nogle forskellige ladedata,men jeg kan ikke rigtigt finde nogle steder hvor man kan læse om trimlængde.Jeg har prøvet search,men har ikke fundet hvad jeg søgte.Hvor kan man finde en oversigt over trimlængde? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Som ny genlader har jeg fået fat i nogle forskellige ladedata,men jeg kan ikke rigtigt finde nogle steder hvor man kan læse om trimlængde.Jeg har prøvet search,men har ikke fundet hvad jeg søgte.Hvor kan man finde en oversigt over trimlængde? Hilsen Ulrik



Normalt vil det fremgår af ladetabellen.
Hvilken kaliber drejer det sig om?

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Alle Ladebøger og Lapua/Vitavuori's ladetabeller på nettet har trimlængden! som regel skrevet ned øverst på siden.

Trim to lenght: 2.345" f.eks.

Max. trim lenght: 2.348 ..o.s.v.

Har du en lidt "sær" kaliber, så send en PM, jeg har en lille "database" med hylstertegninger og trimlængder..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
[B)]Det første man bliver blind på er øjnene.....[:I] Tak for hjælpen,jeg så ikke det rigtige sted i ladedaterne!Det er helt almindelige standart kalibre jeg skal lade,så de er til at finde(når man ser det rigtige sted)Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Ja,så er den altså gal igen! Efter jeg jo har lært(!) at finde trimlængder i ladedata'erne,er der et nyt problem.Jeg kan ikke finde max længde! I Vitavuori's data for 357 Mag,er trimlængden angivet til 32,60 MM,men ingen max længde.Nu er jeg ved at kalibrere 500 hylstre,og de er ALLE 32,90-33,00 MM.lange,og så ville det jo være rart at slippe for at trimme dem-men hvad er max længde for dette kaliber? Hilsen Ulrik
(ps,skrue-maskinen er sat til opladning.......)
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Der er et godt udvalg her:
http://www.robsoft.nu/databaser_se/maxtr...p?MainID=4

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Ja,så er den altså gal igen! Efter jeg jo har lært(!) at finde trimlængder i ladedata'erne,er der et nyt problem.Jeg kan ikke finde max længde! I Vitavuori's data for 357 Mag,er trimlængden angivet til 32,60 MM,men ingen max længde.Nu er jeg ved at kalibrere 500 hylstre,og de er ALLE 32,90-33,00 MM.lange,og så ville det jo være rart at slippe for at trimme dem-men hvad er max længde for dette kaliber? Hilsen Ulrik
(ps,skrue-maskinen er sat til opladning.......)



i følge vv er maxlængde sat til 32,77... efter kalibrering...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Hej BB.Tak for linket.....Jeg trimmer.... Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Hej!

Jeg har lige et lille input når vi snakker hylsterlængder.
Der kan være forskel på de hylsterlængder som er opgivet i tabellerne, og de længder som er de reelle længder i forskellige rifler. For at jeg kan trimme mine hylstre således at de passer i mine rifler, måler jeg kammerlængden/dybden i den enkelte riffel.
Til dette for mål har jeg konstrueret et specielt ”målehylster”. Hylstret har en afkortet hals, (ca. 3mm.). Derefter har jeg drejet et stempel, som lige nøjagtig går lidt stramt inden i den kalibrerede hylsterhals. De yderste 2 mm. Af stemplet er lig med den udvendige diameter på hylsterhalsen. Ved opmålingen trækkes stemplet ud, målehylstret sættes i riflens kammer, og bundstykket lukkes. Stemplet trykkes ind i hylstret, og man kan efter ”afladning” måle den nøjagtige trimmelængde som svarer til riflen. Jeg plejer at fratrække 0,1 mm. på målet. [Wink]

Swift

[Image: hylsterlaengde001.jpg]
Svar
#10
Hej Swift,hvor meget varierer den trimlængde du kan måle typisk fra de trimlængder der står i div.ladedata? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
@ Swift

Se det var en genialitet [Smile]

Har du set mindre tegn på hylsterstrækning ved den metode[?]

Jeg ved godt det ikke er der den spacer, men giver metoden en forskel?

Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår" for os alle ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Hylsterlængder iht. ”SPEER´s tabel
Cal. 6,5 x 55 - 55,0 mm
Cal. .264 win. mag. - 63,5 mm
Cal. .220 Swift - 56,0 mm

Mine rifler måler.
55,2 mm
63,9 mm
56,5 mm

Hylsterstrækning kan ikke forhindres. Bemærk især for min ”Swift´s” vedkommende er forskellen 0,5 mm. Det betyder at jeg skal afskyde mine nye hylstre 4 – 5 gange inden de reelt passer til længden af mit kammer. Fordelen med ret tilpassede hylstre er at kuglen bliver styret af hylsterhalsen, og at overgangen til piben er uden spillerum.
Om det betyder noget I praksis? Tja! det er næppe i sig selv målbart, men sammen med en række andre små genladningsfif kan det have en effekt i den evige jagt efter den bedste præcision.
Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)