Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hulspids projektiler
#1
Hej Alle
Så lige engang til for mig..[:o)] Vil det sige at alle hulspids projektiler er ekspenderende og i teorien er lovlige til jagt [?]
Det syntes jeg er lidt foruroligende [xx(]
Svar
#2
Lovgiver m.v. har i et anfald af sund fornuft fastsat nogle hovedregler, nemlig den vigtigste i Lov om jagt og vildtforvaltning:

§ 22. Ingen må jage på en måde, der
1) udsætter vildtet for unødige lidelser,

og så en detailregulering, der fastsætter at til visse vildtarter skal anvendes ekspanderende projektiler og så i øvrigt projektilvægt/E0/E100/diameter.

Inden for disse rammer, er det op til den enkelte jæger at forvalte det ansvar, der er pålagt ham/hende for at anvende et projektil, der er velegnet til situationen. Det er umuligt i lov og bekendtgørelse at regulere i detaljer hvilket projektil der skal anvendes i præcist hvilke situationer, og reglerne vil altid halte bagefter den tekniske udvikling.

Inden for de givne rammer er der altså ingen facitliste, hvor du kan læse at "alle hulspids projektiler er lovlige til jagt" og heller ikke det modsatte. Det er dit ansvar at vurdere om et givet projektil er det rigtige at anvende til en given jagtsituation/vildtart og det er dig der må tage skraldet hvis du vælger et projektil der ikke "gør arbejdet" på en ordentlig måde.

Der er altså ikke noget problem hvis alle opfører sig ansvarligt som lovgivningen pålægger os og idioterne virker lovgivning sædvanligvis ikke på alligevel. Men det da sagtens være at en af paphattene inde på Christiansborg laver sin egen sag ud af det og skaffer os noget ubrugelig lovgivning på halsen.

9,3*57
9,3*57
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Svinedrengen

Hej Alle
Så lige engang til for mig..[:o)] Vil det sige at alle hulspids projektiler er ekspenderende og i teorien er lovlige til jagt [?]
Det syntes jeg er lidt foruroligende [xx(]



Hvorfor er det foruroligende ?
I masser af situationer er de særdeles velegnede og meget effektive.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Enig med BC, prøv for eksempel at se Bergers VLD hunting, der er et par klip på YouTube der illustrerer deres evne til en hurtig og effektiv aflivning.
Svar
#5
Stort set alle former for riffelkalibre til effektivt jagtbrug ekspanderer. Dette giver bedre trauma samt hydrostatisk chock effekt. Hvorfor tager chancer og lade byttet do langsommere eller lide mere ?

Dermed ikke sagt at ovrige projektiltyper kan anvendes. Bukke og vildsvin kan jages med f.eks. slugs eller 44,45 SWC. 240/310 gr. i hastigheder pa ca. 1.100 til 1.300 f/s, som laver 2 huller hver gang uden problemer.

En af mine naboer plaffede f.eks. en whitetail med en 45 ACP 230 HDY-XTP som lobe 20 meter og faldt om.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)