Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp til valg af montage
#1
Hej,

Søger lidt input til, hvilken montage jeg skal vælge...

Riflen er en Steyr Elite med Weaver/Picatinney rail i hele skæftelængden. Kikkerten har 30 mm rør og og udvendigt målt 56 mm objektiv (Z6i 3-18x50). Dvs. at byggehøjden fra overkant weaverskinne til underkant rør skal være minimum 13 mm.

Følgende krav skal montagen tilgodese:
Må ikke lave mærker i kikkerten som f.eks. EAW er kendt for.
Skal have kantet rekylstop, så weaverskinnen i alu ikke bliver smadret.
Skal være aftagelig uden brug af værktøj.
Objektiv skal være så tæt på weaverrail som muligt.

En Leupold Qrw er desværre ikke høj nok... Optilock til weaver har ikke kantet rekylstop... Kan det evt. ændres?

Jeg har været nettet rundt nogle gange og kan ikke rigtigt finde noget der passer mig.. Any ideas?

.376 Steyr

En god gaveidé, børnebogen, "Andreas på bukkejagt"
Svar
#2
http://leupold.com/hunting-shooting/moun...ng-insert/

Var da også en mulighed?
Kan ikk se hvor høj den er over da jeg sidder på mobilen og vi er ikk så gode venner...

[Image: asgaard.gif]
Fordi jeg kan.
[Image: Fuchs.gif]
243Win,260Rem,308Win,30.06,375 H&H
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
Hej .376 Steyr.

Har du søgt på Warne Mount. De fåes også som QD. i 30mm.

Low = .250
Med. = .375
High = .525
Ext. High = .650
Ultra High = .850

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#4
Jeg har Warne Maxima på min .376Steyr "Scout" til den tunge 8x56 "natkikkert" og QRW til den lille 1-4 Leupold.

Det fungerer perfekt.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Den Leupold som hesselager linker til ser bestemt interessant ud. Jeg vidste slet ikke de lavede den. Derudover mener jeg du med fordel kan kigge på hvad Spuhr laver. Han har de høje montager der skal til, og hans montager kan så meget mere, så jeg mener ikke han tager munden for fuld når han kalder dem ISMS ( Ideal Scope Mount System).

Det betyder selvfølgelig at du må gå på kompromis et enkelt sted: du skal have en torx nøgle i lommen for at tage den af. Til gengæld skyder den klippefast samme sted gang efter gang ved af- og påmontering. Det er uden tvivl den bedste montage jeg har ejet.

http://spuhrwebshop.com/en/mounts-for-picatinny/

Du kan også få ekstension på, hvis du har brug for det: http://spuhrwebshop.com/en/mounts-for-cantilever/

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Der kommer Barrett Zero-Gap ringe på min Steyr Elite, når den lander i næste måned. Smile
Måske jeg smider en "Accessory rail" ring-overdel på også, så har SureFire X400 Laser/LED-lys'et et sted at sidde.

Har en S&B PMII til at ligge i Barrett Ex-Rings i 20MOA-indstilling.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Du kan også prøve at kigge på rechnagel taktiske montager
De er på højde med spuhr og koster det halve.

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#8
Host host, harke ralle. På højde med Spuhr ? Det tror jeg altså ikke. Nu har jeg ikke prøvet Rechnagel, men lad mig fremhæve et par ting ved Spuhrs, og sig til hvis rechnagel matcher dem :

1) En genial monteringsnøgle der let og elegant hjælper til at montere kikkerten absolut korrekt.

2) ringene er delt i en 45 grader vinkel, så de er smallest der hvor du skal kunne se indstillingen på kliktårnene.

3) Interfaces der tillader montering af ekstraudstyr både ovenpå, til siderne og i 45 grader vinkler som du har lyst til. Interfaces er selvcentrerende, så evt. ekstrasigtemidler holder indskydning.

4) Indbygget vaterpas

5) indeksering af skruerne til fastspænding, så de sidder med samme moment hver gang.

6)...og så kan den naturligvis holde kikkerten urokkeligt fast, men det tror jeg nu også alle de hidtil nævnte klarer.

Derudover bøjer jeg mig selvfølgelig for prisargumentet. Spuhr montager er uhyggeligt dyre, så hvis man udelukkende vil have kikkerten fastholdt på riflen og ikke andet, vil Rechnagel sikkert være et godt bud. Det ser også ud til, at de kan af- og påmonteres uden brug af værktøj, så de ser ud til at opfylde alle kriterierne som .376 Steyr har opstillet.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Host host, harke ralle. På højde med Spuhr ? Det tror jeg altså ikke. Nu har jeg ikke prøvet Rechnagel, men lad mig fremhæve et par ting ved Spuhrs, og sig til hvis rechnagel matcher dem :

1) En genial monteringsnøgle der let og elegant hjælper til at montere kikkerten absolut korrekt.
Ehhhh, det kan nu også klares med lidt omhyggelighed og omtanke, men jo, den éne gang man monterer en kikkert er det UNÆGTELIG et UUNDVÆRLIGT værktøj at have.

2) ringene er delt i en 45 grader vinkel, så de er smallest der hvor du skal kunne se indstillingen på kliktårnene.
Syntes ikke jeg har problemer med at se indstillingen af kliktårnene - overhovedet. Men det er måske fordi jeg benytter S&B PMII'ere med gode tydelige kliktårne.

3) Interfaces der tillader montering af ekstraudstyr både ovenpå, til siderne og i 45 grader vinkler som du har lyst til. Interfaces er selvcentrerende, så evt. ekstrasigtemidler holder indskydning.
Smart nok - det har jeg også i Barrett ringe og deres Accessory Rail der fås som tilbehør. Omend ikke i 45grader vinkel fra vandret, hvad man så end skal bruge dét til.

4) Indbygget vaterpas
Ehhhh... nåja, for dem er gerne vil have det er det da nok smart nok. Har dog kunnet klare mig uden indtil nu.

5) indeksering af skruerne til fastspænding, så de sidder med samme moment hver gang.
Skruerne kan vel ikke afmonteres helt.? Ellers skal man lige koordinere dem i det rigtige hul igen. Smart nok - jeg må nøjes med en lille moment-nøgle, men afmonterer i praksis aldrig.

6)...og så kan den naturligvis holde kikkerten urokkeligt fast, men det tror jeg nu også alle de hidtil nævnte klarer.
Tja, trods mine "kun" er aluminium, så magter de stadig at holde en 1.2kg kikkert under affyring med selv de kraftigste kalibre. De er ligesom skabt til .50BMG hakkeværket og skal holde til rekylen, og de kraftige slag som bundstykket giver når det farer frem og tilbage.



Nu kender jeg ikke lige Spuhr, og har kun minimal erfaring med Rechnagel også.
Kan nu ikke lige se at man ikke skulle kunne leve uden hovedparten af de punkter.

Det er måske bare mig.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Altså alt ekstraudstyr du skruer på peger direkte parallelt med piben, så der er ikke noget der peger nedad. Men det kan enten monteres lodret over kikkerten, vandret ved siden af kikkerten eller midt imellem. (Det giver de 45 grader).

Den lodrette mulighed har jeg brugt til montering af en aimpoint over kikkerten. Så kunne jeg lige rette LR kikkerten mod min egen skive, selvom kikkerten var skruet op på 25 gange forstørrelse. I en konkurrence mister man en del point hvis man skyder i naboens skive [xx(] Been there, done that.

Den vandrette foretrækker jeg ved montering af lygter.

Den midt imellem har jeg set brugt til f.eks. Eo-Tech eller andre rødpunktsigter, hvorved man kan udnytte en pludselig opstået skudchance på meget nært hold ved lige at tilte riflen 45 grader istedet for at fumle med at skrue ned for forstørrelsen på kikkerten. Nok en lidt tænkt situation, men alligevel.

Spuhr montagen er skam også af aluminium. Den ligner et skrummel, men den er ganske let.

Angående nivelleringsnøglen til montering, så kan man selvfølgelig undvære den, og f.eks lægge en stållineal mellem kikkert og rail til at line op efter, men nøglen gør at du kan parallelforskyde "vandret" helt op under kikkerten, så det er så meget nemmere at få de sidste tiendedele med. Det er ligegyldigt på jagtafstand, men klikker du ud på 1.000 meter så skal dette være i orden, ellers klikker du dig sidelæns ud af skiven.

...og igen, mange af faciliteterne er ikke nødvendige, men kjek å ha´.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Kvalitetsmæssigt er de ihvertfald iorden.
De er lavet af en massiv klods. ovenpå ringene er der mulighed for montering af extraudstyr.
Denne montage har jeg på min Dta Srs A1. Med s&b pm2 oven på.
Og det sidder fast.
Riflen har gennemgående rail ligesom din Steyr elite..

Born to HUNT forced to work
Born to HUNT forced to work
Svar
#12
Nu har jeg set lidt på de forskellige muligheder.

Jeg har i forvejen noget fra Recknagels Era-tac serie og er meget godt tilfreds. Jeg havde bare m ikke lige tænkt tanken med montager derfra.

Det tror jeg bliver løsningen, hvis jeg ikke skifter kikkerten istedet.. Men det er jo en væsentligt dyrere løsning.

Mange tak for alle inputs.

.376 Steyr

En god gaveidé, børnebogen, "Andreas på bukkejagt"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)