Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
barnes tsx massiv blodudtrækning
#1
hej
syntes der er rigtig mange der varmt anbefaler barnes tsx -ttsx

har nu I 2 forskellige cal arbejdet med barnes kugler
og må sige de aldrig kommer med på jagt I mine riffeler
med mindre der kun må bruges massive kugler eller kødet ikke skal bruges

har haft kæmpe blodudtrækninger ved brug af den selvom de er ramt bag forbenet så meget at begge forbov er kasseret

kan ikke forstå at de får så meget ros

efter at have skudt 2 rådyr med cal 300wsm og 3 I cal 243
blir de aldrig brugt mere herhjemme

mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#2
Hej prm
Nu er jeg jo rimelig ny på feltet, men kan det ikke have noget med hastigheden at gøre.. ??
Det er jo et par hurtige kalibre du skyder med..
Svar
#3
Svinedrengen har fat i noget af det rigtige. Det er nok mere hastigheden end kuglens navn der er skyld i blodudtrækninger. Og en anden ting, flugtstrækningen. Hvis dyret løber et stykke, kan der pumpes blod ud mellem hinderne.

Jeg bruger selv TSX i 2 kalibre. En 225 grs i min 35 Whelen og den går ud med ca.800 meter. Og en 70grs i min 223. Hastigheden husker jeg ikke lige, men den er moderat på grund af at det er en tung kugle for kaliberen.

TSX bliver skældt ud for 2 ting. Den ene er fouling og den anden er blodudtrækninger.

Jeg har skudt med den kugle de sidste 6-7 år og jeg har vel nedlagt i omegnen af 80+ stykker vildt. Jeg kan ikke genkende nogen af de 2 klagepunkter.
Med hensyn til fouling, kan det skyldes at der hænger noget ved fra før der kom riller i Barnes kugler. De gamle X-kugler, de foulede. Også selv om Barnes lagde en belægning på (blå kugler). Men efter at rillerne kom, så renser jeg mine rifler 1 gang om året og der er ikke nævneværdigt belægninger i dem.

Men hensyn til blodudtrækninger, så har jeg ikke selv set mere end normalt og heller ikke min Tyske jagtvært har klaget. Jeg har skudt masser af råvildt med den 225grs kugle, selvom det er overkill til råvildt, men på drivjagt må man vælge kaliber efter det største vildt der kan forekomme.

Til trådstarter vil jeg sige at 5 stykker vildt er for lille et statistisk materiale til at bedømme noget ud fra. Og hvis du skal igennem alle kugler på makedet for at finde den bedste, så skal du vist ud og købe flere piber, da de bliver slidt op inden. Jeg er ikke i tvivl om at hastigheden i dine 2 kalibre er hovedårsagen til problemet, men helt ærligt, hvor mange gram kød har du måttet kassere? Det er en lille pris for at skyde med en kugle der aldrig havarerer (men kan tabe vinger) og sikrer gennemskud på stort set alt.

Jeg er glad for at kuglen er pålidelig, præcis og lovlig i Tyskland. Flere lande vil sikkert følge kravet om blyfri kugler i fremtiden. Så jeg ser mig aldrig tilbage.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
hej [Smile]
hmm det syntes jeg nu ikke det har
da jeg ikke har de samme blod udtrækninger fra ikke massive kugler
har skudt med
nosler ballistic tip ,
nosler partition ,
nosler accubond
sierra gameking
norma oryx
Remington corelokt
berger vld
berger classic hunting

ingen af dem har lavet så massive blodudtrækninger
det sidste år er der blevet skudt med sierra gameking den gør jobbet hver gang til ug
ang flugt strækning med tsx var længste 3 skridt [Big Grin]

meget muligt 5 er for lidt grundlag men de skal ikke ødelægge mere af det kød jeg skal spise [Smile]

fouling har jeg heller ikke oplevet som et problem

takker for svarerne[Big Grin]
mvh paul

god jul til alle

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#5
Hej prm.
Lige en ting. Gik du ned i kuglevægt da du prøvede (T)TSX ?

og dermed op i hastighed ?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Hej prm.
Lige en ting. Gik du ned i kuglevægt da du prøvede (T)TSX ?

og dermed op i hastighed ?

hej max
skød I 243 med 87 grain inden jeg prøvede barnes tsx 85grain

I 300wsm var det samme vægt 180 grain

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#7
@ M@x: Jeg kan godt huske en gang jeg havde de der blå kugler. Men siden jeg er begyndt at bruge lange uldne underbukser er det ikke længere et problem.[:I]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Hej
Jeg har skudt over 200 dyr i alle størrelser med Barnes TSX og TTSX i mange forskellige kalibre og jeg kan på ingen måde genkende de oplevelser som prm har oplevet.
Der hvor jeg kommer i Polen, der må vi ikke skyde med nosler ballistic tip pga. de smadre alt, men de vil tømme vores lommer, når vi tager hjem, når vi skyder med Barnes TSX og TTSX pga. det flotte arbejde.
Normalt har jeg skudt råvildt med Barnes TSX 85gr hastighed 929m/s kaliber 243W, men de sidste 2 år har jeg skudt råvildt med kaliber 3006 Barnes TTSX og TSX i 130gr., hastighed over 950m/s, det med flugtstrækninger oplever jeg næsten aldrig.
Jeg forstår nok ikke hvorfor prm skifter kugle, hvis alt det andet er meget bedre.
alt hvad MAX skriver er jeg enig i.
Grunden til mine høje hastigheder er, at vi sommetider skyder på lange hold i Polen hvor jeg kommer, men har ikke oplevet kød skader.

Mvh. Ole

Tikka 695. 6,5x55
Blaser R8: 243W. 30-06. 8x68S. 375H&H
Mauser M03 308W
Schmidt&Bender PMII 4-16x50
Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 m. lys
Leupold VX6 1-6x24 m. lys
Leupold LPS 3,5-14x50
MEOPTA MEOSTAR R2 2,5–15X56 RD

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#9
mabula
jo man er vel genlader for at prøve lidt nyt og når så mange snakker godt om et projektil skal det vel prøves [Smile]
vel også derfor jeg har prøvet lidt forskelligt
men også derfor man skifter tilbage til noget der virker

rigtig god jul [Big Grin]

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#10
Jeg ligger på 50+ med TSX eller t-tsx og har fortsat til godt at opleve problemer som de her beskrevne. På elg har jeg to gange oplevet at alle flige bukkede til samme side. Det gav meget begrænset ekspansion men knald og fald effekt. Det sidste tilskriver jeg at projektilet er tumblet igennem dyret. Det to af tre projektiler jeg har fundet i dyret. Det sidste var fra et fangstskud på en elgkalv. Første skud var gået igennem et træ og havde derefter lavet gennemskud på kalven - i lungerne. Den løb derefter direkte væk fra mig og jeg skød et andet skud direkte bagfra. Det traf højt på skinken og havde derefter klippet de fleste riben halvt igennem på indersiden. Kuglen blev fundet fremme i boven.

Mit værste skud har været med 180 grs Oryx sendt afsted fra en 308w. Afstanden var 112 meter til en mindre buk. Indgangshullet sad ca 10 cm foran bugvæggen, men der var uanset 'salat' i indgangshullet. Udgangshullet sag også ca 10 cm foran bugvæggen og var på størrelse med en knytnæve. Det er sidste gang jeg skød med 'brisant' og jeg holder mig til homogene hvor de er præcise og til TBBC i min 22-250rem for den bliver ikke gode venner med de homogene.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by prm

kan ikke forstå at de får så meget ros

efter at have skudt 2 rådyr med cal 300wsm og 3 I cal 243
blir de aldrig brugt mere herhjemme


Jeg har selv skudt en del rådyr med 243w m 85 grs TSX og 300vm m 180 grs TSX og kan heller ikke genkende problemet

Jo der kan være blodudtræk ved udgangshul lige under skindet/hinderne, men det skraber man da bare af uden spild af kød?

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#12
Skød et bukke lam i dag, med min 308W og 150gr TSX skud afstand 200m. flugt 0m. Lungerne var skudt i stykker ellers var alle organer fine, ingen mos. Blod udtrækninger var også minimalt, så jeg er super godt tilfreds. Den tog skulderbladet på vej ud, så det gav selvfølgeligt lidt mere hul.

Indgang
[Image: c6a46768-f6ff-43aa-99c6-94debff957e2_zpsebbb358e.jpg]

Udgang
[Image: IMG_1118_zps2018723c.jpg]

Indgang
[Image: IMG_1122_zps052b980f.jpg]

Udgang
[Image: 63fca2f4-c812-4978-8970-f9d23c954b4f_zpsae6e2c63.jpg]

Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)