Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22 Hornet
#1
Hvor kraftig er denne kaliber i forhold til 22 mag og 222 Rem?
(Har brugt søgefunktion - men blot fundet ud af at den ligger imellem de 2 nævnte. Vil gerne have lidt mere detaljeret info... udgangshastighed, energi, kuglevæft, ammo-priser osv...hvis nogen ligger inde med info desangående..[Smile])

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
I følge Sierras 3rd manual gi´r en max ladning på 11,0 grs af 2400 (amerikansk krudtsort) en hastighed 2800fps og energi på 696ft.lbs.dette for Hornet med 40 grs kugle.
En .222 med samme 40 grs kugle gi´r en hastighed på 3400fps og energi på 1027ft.lbs. med max ladning af 21,5 grs. af IMR-4198 så kan du jo omregne og selv bedømme ???
MVH.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
.22 Hårnet[Big Grin] er en dejlig lille kaliber til skadevildt.. Den larmer meget mindre end en .222 eller .223

Rifler i .22Hornet er ofte meget præcist skydende og man har faktisk en slags .22magnum som man selv kan lade patroner til..

(jeg har desværre solgt min for længe siden, en lille engelsk enkeltskuds knækriffel (Rook-rifle!))

Her er et par af mine favoritladninger:

(min riffel havde heldigvis .224 diameter pibe, så den kunne bruges med alle de lette .224 kugler)
Anskaffer man sig en ældre .22Hårnet skal man få checkket pibens diameter.. der er mange af de gamle der skal have .223 kugler...
(De fås fra bl.a. Hornady)

45 grains Hornady "hornet" + 10,5 grains Hercules 2400, cci Small Pistol magnum fænghætte. (Small pistol mag fænghætten gav bedre "tænding" da de er lidt blødere end Small Rifle)
V(nul) var ca. 2450 fps = ca. 740 M/s energi = ca. 800 Joule
V(100) Var ca. 600 m/s hvilket giver ca. 500 joule energi

En anden favorit til Krager, Råger og Skader:

40 grains Vmax, + 10,4 grains VV N110 = lige omkring 780 M/s
Denne ladning var ikke så præcis men skød noget fladere og gav mere "effekt" på krager og skader

Alt i alt mere end rigeligt til en rævehvalp eller nogen kragefugle og den slags "skadevildt"

Jeg fandt senere ud af at mine ladninger nok var lidt vel "varme" til den lille knæklås, men der var aldrig problemer med den[^]

Jeg brygger nu på en lidt opgraderet "Hårnet" nemlig en lille knæklås dobbletriffel i 22Jet Magnum[:p] Baseret på en ældre haglbøsse i f.eks 410 eller kaliber 36
Den burde kunne skubbe en 40 grainer op på ca. 900 M/s uden at få tryk der er for høje til en knæklås...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)