Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ja det er en anden kultur
#1
http://www.dr.dk/tv/se/horisont/horisont-107#!/

Knæk og bræk
Flemming
[Image: IMG_0758_zps33ca67aa.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#2
Ja. Nogen af dem er syge i roen..................lige så syge i roen som de forældre der tvinger deres børn til at gå til fodbold. Hvor de står på sidelinjen og skriger efter dommeren, hvis han dømmer deres børn guldklumper ude [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Der var dog en der sagde noget fornuftigt, " det er dem der skal have lyst"

Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Med venlig hilsen
Onkel J

Hold hovedet højt - specielt hvis du står i lort til halsen.
Svar
#4
I min optik er her bare endnu et eksempel på hvorfor vi ikke skal have amerikansk våbenlovgivning i DK.
3000 døde børn/unge om året pga. ulykker med våben.... det taler for sig selv...

Og så det faktum, at vi i DK ikke har samme plads (rent fysisk) til at alle, der har lyst, bare kan rende rundt og skyde i skoven... husene ligger simpelthen for tæt i gennemsnitsdanmark....

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
@ran

Darwin får såmænd ret. De ud rydder sig selv på sigt. Ham gutten på 9 år kommer aldrig til at formere sig. Tøsen på 4 er forhåbentlig så bange at hun aldrig gifter sig med en jæger.

Det værste ved at vise sådan en udsendelse er at nu tror typer som ran, at det er et billede af gennemsnitsamerikaneren. Nej, de har fundet en af de mest rabiate med det formål at skaffe seertal. Gennemsnitsanrikaneren er alt for kedelig til at vise i fjernsynet. Derfor viser de kun nogle få stykker med en så afvigende holdning at det kan forarge nogen.
Og jeg kan se at misionen er lykkedes [Wink]

--
FKF

ANNA
Svar
#6
Jeg synes egentlig ikke udsendelsen handler ret meget om våben. Krigsveteranen har en fuldkommen håbløs pædagogik, og det vil han også have når han skal lære datteren at køre på cykel, lave lektier eller en hvilken som helst anden ting.

Ulykken med drengen er bare en ulykke. Vi giver ikke bilerne skylden for trafikdrab, så hvorfor give våbnene skylden for våbenulykker ? Jeg kan selv huske mit første jagtbytte som jeg pavestolt fremviste for min far: en due jeg havde sneget mig ind på og skudt med en 9 mm glatløbet Anschutz. Jeg tror ikke jeg var mere end 9 år den gang, men jeg var heldig ikke at komme ud for en ulykke.

Så alt i alt har jeg kun et skuldertræk til overs for udsendelsen. Den er lavet af en journalist der ikke kunne finde på andet, den er lavet 100 gange før og vil blive lavet 100 gange mere.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
@ LasseScout

Jeg er enig med de fleste af jeres kommentarer men jeg er noget forundret over din kommentar :

Vi giver ikke bilerne skylden for trafikdrab, så hvorfor give våbnene skylden for våbenulykker ?

Syntes du det er helt OK at sælge "børnvåben" der er i så simpel en stand at et skud går ved et stød mod kolben ?

Vi er enige om at forældrene og onkelen er ikke ude ansvar , men det syntes jeg nu heller ikke våbenproducenten er .

Og at veteranen er en "klaphat" kan der næppe blive en støre diskussion ud af

Mojn LWL
Svar
#8
Nej, jeg formulerede mig uklart der. Den med salonriflen der går af ved et stød mod kolben er da helt gal, men der er meget vi ikke ved. Har faderen eller onklen eventuelt selv indstillet eller tunet aftrækket ?

Jeg mener blot, at det ikke er uhørt i min verden at lære børn at omgås skydevåben. Man skal selvfølgelig først og fremmest lære dem at overholde sikkerhedsreglerne, og det synes jeg også at fornemme at den 9 årige dreng der omkom havde lært.

Når der så sker en tragisk ulykke behøver man ikke nødvendigvis skrige "forbyd det, forbyd det". Man bør efter min mening undersøge nøje hvad der gik galt, og så forsøge at undgå den slags ulykker fremover.

Min personlige holdning er, at 9 år måske lige er ung nok til at gå alene på jagt, men det kommer jo meget an på hvor meget han har lært, og hvordan han almindeligvis behandler sin salonriffel. Jeg kunne godt forestille mig at sidde i et skydetårn sammen med min 11 årige dreng, og lade ham skyde en due eller en kanin med salonriffel hvis han har lyst (og det har han), men jeg ville ikke tillade, at han gik alene på jagt. Jeg synes ikke han har tilstrækkelig indsigt i, hvilke konsekvenser det kan have at begå fejl, men det skal jeg da ikke afvise at andre 11- årige kan have.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Den udsendelse havde da den skæveste "horisont" jeg længe har set [xx(]

Angående ulykken (vådeskudsulykke!!!)med drengen, så er den et resultat af flere forskellige faktorer.

Jeg kender godt den lille riffel, der var årsag til drengens død, den er meget primitiv, og eneste "sikring" er ikke at spænde slagstiften.
Går man med den spændt, går våbnet af hvis det tabes, det sker også med mange andre meget mere avancerede våben, hvis de ikke er sikrede.

Jeg fatter ganske enkelt ikke at man kan være så ligegyldig overfor noget så farligt (brugt forkert!!) som skydevåben, at de ikke har chekket funktionen af sådan et våben, inden de overlader det til en 9-årig "rask dreng"
Mange lever også i den misforståelse at en .22LR ikke er særligt farlig, men som Elmer Keith skrev: This innocent looking little cartridge is Lethal out of all proportion to its size" [^]

Man skal også lige huske at sætte tingene i proportion, og lave fakta-check ... 3000 børn OG UNGE.. altså alle under 18 år (i nogle stater under 21) = 3000 børn ... Så er dén vinklet ...
Der bor over 300 millioner i USA ... så hvis man overførte tallet til DK ville vi have 50 døde "børn" om året,[V] det kommer vi aldrig i nærheden af .. heldigvis [^]

Efter min mening er amerikanernes problem to ting, nemlig uvidenhed og frygt, den mest magtfulde kombination hvis man vil bilde folk noget ind...

Jeg tror ikke på at lovgivning omkring f.eks. en mindste-alder for at håndtere skydevåben vil have en effekt i USA, og slet ikke hvis det bliver "Federal Law" Det vil blive ignoreret/omgået af alle dem som en sådan lovgivning skulle påvirke.. De lever nemlig i en kulturkreds der ser med stor mistro på alt der er "federal" ...

Her i DK findes der kun lovgivning omkring f.eks. udøvelse af jagt, og besiddelse af skydevåben.. Dertil kommer så de regler som f.eks. skytteforeninger o.s.v. selv laver omkring brugen af skydevåben og baner.

Selv under 1:1 vejledning af en erfaren skytte kan det gå galt, hvis man ikke bruger sin sunde fornuft.. (f.eks. instruktøren der lader en pige skyde med en UZI på full-auto [xx(][V])

Så jo ... skydevåben dræber, det er de oftest konstrueret til, men det kræver altså stadig en medvirken fra et menneske ... uden den medvirken er et skydevåben en kompliceret klump "dødt" metal (og plastic)

Idiotisk omgang med skydevåben (og alle andre farlige genstande, f.eks. biler) vil føre til tragiske ulykker, men idioti kan man ikke begrænse med lovgivning... (ivertfald ikke en lovgivning der nu om dage opfattes som "politisk korrekt")

Jeg synes jo det er ydrst interessant at min nabo et par huse ned af gaden, og som er ca. samme alder som mig, har haft mindst 10 rimeligt alvorlige færdselsuheld og en dom for spritkørsel i de 13 år jeg har boet her, hvorimod jeg har haft 1 uheld der ikke bare var en "bilka-bule"- Han har stadig sit kørekort... og da han blev arbejdsløs for nogle år siden, betalte kommunen for et lastbil-kørekort til manden .. [:0] så nu kører han så lastbil ... og har allerede været involveret i 2 ulykker ... Var der nogen der sagde "sund fornuft" ???

Hvor mange af den slags "ulykker" accepterer vi i DK om året??
Hvor mange af de dræbte i trafikken kunne være undgået, ved at inddrage kørekort og køretøjer fra personer der helt klart ALDRIG bliver i stand til at færdes sikker i trafikken ...
Nej .. så er det meget nemmere at slå ned på de åbenlyse "skurke" som f.eks. "våben-tosserne" og de "fartgale motorcyklister" o.s.v.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Overført til DK-forhold: 50 døde børn og unge pga. fri adgang til våben er også alt for mange.
Der dør 170 om året i trafikken... så hvis man holder tallet op mod antal timer den samlede befolkning er i trafikken og holder de 50 op mod den samlede antal tid børnene er på jagt, så er der stadig STOR overrepræsentation i dødsstatistikken for våben... (under forudsætning af at der var samme tilgængelighed somi USA selvfølgelig (hvilket helsigvis ikke er tilfældet i DK)....

Det handler fx også om at børn bare ikke er så gode til at tænke sig om og vurdere konsekvensen af egne handlinger. Børn der bliver moppet eller drillet af deres kammerater eller søskende kunne i et øjeblik føle sig presset til at gøre ting, der involverer skydevåben. Den manglende evne til langsigtet konsekvensvurdering blandt børn og helt unge gør, at det ikke er forsvarligt at overlade skydevåben frit til dem. Der er en grund til at man skal være 18 for at køre bil og være 16 for at tage jagttegn og køre på knallert.... og den hedder såmænd sund fornuft.
Det kan godt være de kan indse, at de ikke skal skyde lillebror - men i en situatoin hvor der ikke er kuglefang og der står en kanin på græsplænen... så fristes børn nu en gang lettere til at lave ulykker med baggrund i manglende omtanke end end voksen normalt fungerende mand.

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
HOV HOV HOV, hvor er beviset på at der dræbes 3000 hvert år.

Jo, det blev nævnt i udsendelsen, men er der nogen der har tjekket det??? Det lyder vildt usandsynligt, i og med at der stort set ikke skrives om det på diverse fora i USA.

Jeg vil nok lige tage det med et GRAN salt [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Der ville vare enduflere dode born uden vaben !
Negative tal er mere underholdende for alle hjernerne, og medierne elsker at oppiske denne stemning. Det er sa uendeligt underholdningspraget, at kun se sagen fra en side.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#13
????? Kan du lige forklare dem paastand Jess.
H
Hogmeister
Svar
#14
Ikke sa meget at foklare, kan blot lade fakta tale for sig selv her. Og her menes alle de familier der kan forsvare sig selv som har born i hjemmet eller udenfor. Pa samme made som flere born transporteres dagligt i biler, end drabes af dem.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

Ikke sa meget at foklare, kan blot lade fakta tale for sig selv her. Og her menes alle de familier der kan forsvare sig selv som har born i hjemmet eller udenfor. Pa samme made som flere born transporteres dagligt i biler, end drabes af dem.

Jess Christensen
Master Pistolsmith



Din påstand holder ikke Jess - du kan jo ikke påstå at samtlige børn der befinder sig i et hjem med våben reddes fra at blive myrdet af en overfaldsmand, blot fordi de våben eksisterer. Det er jo ikke sådan at uden de våben så ville samtlige hjem i USA blive udsat for morderiske overfald [:o)]

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#16
Anstrenger sig alle for at misforsta her !

Det er ikke det jeg skriver vel. Sa lad mig omformulere det simpelt. Vaben reder langt flere liv end de tager. Dette hvad enten dette er voksne eller born. Holder mig blot til fakta, sa kan man forholde sig til det som man vil. Holdninger og folelser, forurener altid debatter ikke.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by 50GIJESS

Anstrenger sig alle for at misforsta her !

Det er ikke det jeg skriver vel. Sa lad mig omformulere det simpelt. Vaben reder langt flere liv end de tager. Dette hvad enten dette er voksne eller born. Holder mig blot til fakta, sa kan man forholde sig til det som man vil. Holdninger og folelser, forurener altid debatter ikke.

Jess Christensen
Master Pistolsmith



Og på samme måde som dig, så kan jeg postulere et eller andet ud af den blå luft, nemlig at våben tager flere liv end de redder.

Men lidt mere seriøst, kan du så ikke argumentere lidt for det du påstår, så jeg kan forstå hvorfor du mener at det er fakta ?

Hilsen Kenneth

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
Jeg mener ikke det er fakta. Det er et fakta, og jeg lader det blot tale for sig selv. Nogle personer, er det simpelthen ikke vard at skare ud i pap for. Det er blot skruen uden ende. Og gor man det sa endeligt, skal der endu engang stilles sporgsmal, om det nu ogsa kan vare rigtigt, eller hvorfor det er sadan etc.
Studer det selv pa diverse websider og las boger om emnet. der er et vald af informationer overalt. Eller gor som alle andre, og omform virkeligheden, saledes den passer ind i dine meninger istedet. Det sidste er det nemmeste.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#19
[Image: 47778-colbert-popcorn-dis-gun-b-gud-fqXR...l1vfmw.gif]

Schönauer

Bevar de jyske ulve.

Send dem til en konservator!
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#20
Jeg mener også, at jorden er flad. Det kan jeg jo se hver dag!

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)