Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagttegnsmidler
#1
Så er regnskabet og budgettet for jagttegnsmidlerne kommet:
http://www.huntersmagazine.com/sites/default/files/jagttegnsmidler-grundlag.pdf
Løst beregnet bidrager DJ med 1.360.000 DKK til DOF af de midler der kommer ind fra vores jagttegn.
Udover dette er der så et projekt med vildstriber til hedehøgen (257.000), som jeg forøvrigt mener er helt rimeligt at støtte!!!

HVORFOR skal mine jagttegnspenge gå til en forening der kun vil indskrænke mine muligheder for at gå på jagt, pånær når jægerne belejligt kan bruges til at regulere mårhund, ræv eller måger (som DOF selv fik skrevet ud af jagtloven)???

Måske er det bare mig men jeg FATTER det ikke![Sad!][xx(]

Den dag hvor DOF skal betale for et "Fuglekiggertegn" vil jeg gerne være med til at betale, indtil da mener jeg at denne støtte bør STOPPES, så de penge kan blive brugt på noget der gavner jagtens sag.

Mange hilsner

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Her kan du se lidt fra DOF.
http://www.dof-storstroem.dk/upload/file...l_2013.pdf

Hvad med at man sætter prisen på jagttegn ned til et mere rimeligt niveau, så der ikke er et overskud hvert år.

http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser...r-tilskud/
Der er mulighed for næsten alle, at få fingre i disse midler, måske skulle der sættes nye grænser for hvem der kan søge.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Jeg fatter heller ikke en hat fis af at vi skal betale kampagner mod os selv, så hører vi da virkeligt ikke til de skarpeste ved rundbordet[:0].

Kunne være interessant at høre Claus Lind Christensen holdning til det.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by max375

Jeg fatter heller ikke en hat fis af at vi skal betale kampagner mod os selv, så hører vi da virkeligt ikke til de skarpeste ved rundbordet[:0].

Kunne være interessant at høre Claus Lind Christensen holdning til det.



@max375
Du kan jo sende en mail til Claus Lind Christensen på denne mail adresse.
clc@jaegerne.dk

Får du en fornuftigt svar, som jeg ikke forventer mig, kan du jo poste det her.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#5
jaaaamen ... vi skal da passe på de små søde fugle (ikke mågerne) ikke rende rundt og skyde på dem ... Det er jo både uciviliceret og gammeldags ..

nå bøvet kommentar til side ...

Kan man ikke se præcist hvilke projekter i DOF som de har fået penge til fra jagttegnsmidlerne?

Der kunne jo godt være tale om projekter der er til fælles gavn, og ikke bare penge der går til at DOF kan køre anti-jagt kampagner og få flere fugle fredet .... (mere eller mindre velbegrundet)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Det kommer ud på et. For hvis pengene fra jagttegnsmidlerne er øremærkede tilskud til allehånde fugleprojekter, betyder det jo, at DOF ikke selv skal til lommerne for at finansiere disse projekter - og dermed har de flere af "deres egne" penge til at køre hetz mod jægerne og jagtsagen.

Spørgsmålet er, om DJ har nogen somhelst indflydelse på tildelingen af jagttegnsmidler til DOF - og om de overhovedet kan påvirke tildelingen - selv hvis de gav det helhjertet forsøg..?

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Det kan da godt være at pengene er øremærkede specifikke projekter , men det ændre jo ikke af DOF: profilerer sig for andres midler og tiltrækker nye og flere medlemmer på vores bekostning.
Mindre medlemstal vil vel også i sidste ende betyde mindre magt i vildt forvaltnings rådet ?.
Svar
#8
Så er mit oprindelige indlæg sendt til Claus Lind.
Så må vi se hvad han siger[:p]

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#9
DJ har intet med jagttegnet at gøre. Det er en afgift, som administreres af Miljøministeriet. Fordelingen af jagttegnsmidler sker dels direkte fra Miljøministeriet og dels via Vildtforvaltningsrådet.

[Image: Img_2757-1.jpg]
Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#10
Hej Alle
Jeg har lige skrevet lidt med Claus Lind.
Som Panthera siger er det Naturstyrelsen der forvalter midlerne.
Jeg får et uddybende svar fra DJ i løbet af nogle dage, så poster jeg det når det kommer.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#11
Naturligvis skal DJ gå ind i denne sag...de er der jo for at varetage jagtens og medlemmernes interesse. Mid bud er at langt hovedparten af jægerne finder det uforståeligt at sponsorerer organisationer som er decideret mod jagt. (ikke at forveksle med grønne organisationer generelt)
Svar
#12
@Dravis, det med at få at vide hvad DOF bruger jagttegnsmidlerne til kan du godt glemme, men jeg har snuset lidt i deres egne analer og min santen om ikke nogle af pengene sikkert er gået til at finde ud af hvilken fugl der er Danmarks flotteste....[:o)][:o)]
Og det koster jo at være så ambitiøs og det er så her vores bidrag sikkert falder på et tørt sted.. Hele 12 arter dystede om den eftertragtede titel, og ikke mindre en hele 101 fugle var nomineret, hvilket ganske givet har rykket en del på kontoen!! Der var jo hele 28.000 Facebook brugere der skulle stemme og mon ikke det har taget et par kontortimer at udrede disse likes.. En ting er at jeg personligt finder det Disney agtigt og en gang ligegyldigt pis, men det er godt nok stærkt provokerende at det foregår for jægernes penge[B)]

http://www.dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=1332

Citat:quote:

Originally posted by dravis

jaaaamen ... vi skal da passe på de små søde fugle (ikke mågerne) ikke rende rundt og skyde på dem ... Det er jo både uciviliceret og gammeldags ..

nå bøvet kommentar til side ...

Kan man ikke se præcist hvilke projekter i DOF som de har fået penge til fra jagttegnsmidlerne?

Der kunne jo godt være tale om projekter der er til fælles gavn, og ikke bare penge der går til at DOF kan køre anti-jagt kampagner og få flere fugle fredet .... (mere eller mindre velbegrundet)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!
Vh. JBC

Den der kravler over gærdet hvor det er lavest - er meget klog!

Svar
#13
Hej Alle

Her kommer svaret fra Jægerforbundet:
Først og fremmest er jagttegnsmidler en del af de midler, som Naturstyrelsen får tildelt på finansloven. Det er altså NST midler og ikke, som det ofte siges ”jægernes penge”. Dog er midlerne øremærkede i henhold til jagtlovens § 45 og § 12, jf. nedenfor:

§ 45. Miljøministeren opkræver ved udstedelse og fornyelse af jagttegn en årlig afgift, hvis størrelse fastsættes af ministeren. Samtidig hermed kan ministeren opkræve den årlige præmie for den ansvarsforsikring, der er nævnt i § 44.
Stk. 2. Midlerne fra jagttegnsafgiften anvendes til hel eller delvis dækning af udgifterne ved varetagelse af lovens formål, herunder til sikring af vildtet og vildtets levesteder, tilskud efter § 12, oprettelse og drift af vildtreservater efter § 33 og § 34, konsulentvirksomhed på jagt- og vildtforvaltningsområdet samt vildtbiologisk forskning og overvågning, herunder til bygningsmæssige rammer for vildtbiologisk forskning og overvågning. Desuden afholdes udgifter til lovens administration i det omfang, de ikke er dækket af gebyrer efter § 53.

§ 12. Til fremme af de interesser, som loven tilsigter at varetage, kan miljøministeren yde tilskud til
1) ophjælpning af vildtbestanden, herunder forbedring af vildtets levesteder,
2) oplysning om jagt og vildtpleje,
3) landsdækkende jagtforeninger,
4) gennemførelse af forvaltningsplaner for sjældne eller truede vildtarter,
5) forskning, uddannelse og overvågning og
6) andre jagt- og vildtforvaltningsformål efter miljøministerens nærmere bestemmelse.

Lovens formål er at sikre arts- og individrige vildtbestande og skabe grundlag for en bæredygtig forvaltning heraf ved
1) at beskytte vildtet, særlig i yngletiden,
2) at sikre kvantiteten og kvaliteten af vildtets levesteder gennem oprettelse af vildtreservater og ved på anden måde at etablere, retablere og beskytte vildtets levesteder og
3) at regulere jagten således, at den sker efter økologiske og etiske principper og under varetagelse af hensynet til beskyttelse af vildtet, især af sjældne og truede arter.
Stk. 2. Ved lovens administration skal hensynet til befolkningens rekreative behov afvejes over for hensynet til beskyttelse af vildtet.

DOF aftalen er en aftale mellem miljøministeren og DOF, der omhandler forskellige emner. Den væsentligste del af aftalen vedrører adgangen til de punkttællingsdata, som DOF indsamler. Disse data indgår i grundlaget for bl.a. fastsættelse af jagttider m.v. og er data, man ikke har i DK på anden vis end via DOF.

Tilskud til DOF tidsskrift er et tilskud til oplysning/formidling af viden om forskellige vildtarter.

Den post, der i budgettet hedder ”DOF projekter på NST’s arealer”, er finansiering til en lang række forskellige projekter i NST-regi, som er foreslået/anbefalet af DOF (lokalt) i forbindelse med, at der var et underforbrug af jagttegnsmidlerne for nogle år siden. Det er sådan, at efter den nye budgetlov trådte i kraft, kan der ikke, som tidligere, spares op og overføres midler til kommende år. Indtægter og udgifter skal gå i 0, i hvert fald over en kortere årrække. Derfor efterlyste NST for et par år siden projekter, der kunne generere et træk på midlerne på kort sigt, med henblik på at få udgifter og indtægter til at balancere.

Jeg håber du kan bruge denne forklaring – ellers er du velkommen til at vende tilbage.

Med venlig hilsen / Yours sincerely
Danmarks Jægerforbund /Danish Hunters Association

Elsebeth Braüner
Afdelingschef Politik & Organisering

Danmarks Jægerforbund
Molsvej 34
DK 8410 Rønde

Som besvarelsen fra DJ angiver er det altså ikke SÅ slemt som det kunne lyde.
Jeg er dog stadig forundret over den dobbeltmoral som DOF udviser når jægerne er gode nok når der skal regyleres rovvildt nær f.eks. vejlerne, men ellers skal de faktisk helst bare forsvinde[xx(]

Mange hilsner

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#14
Nu er det jo ikke første gang i verdenshistorien, at øremærkede penge 'klattes væk' på alt muligt andet. Vi betaler også mange penge i vægtafgift.
Det var oprindeligt meningen, at disse penge skulle bruges på vejnettet. Jeg har ikke de aktuelle tal, men jeg mener at vi betaler noget mere i ørenmærket afgift end der bruges på at vedligeholde vejene[:0].

Some are wise, and some are otherwise.
Hvorfor kan livets problemer ikke ramme en, når man er 17 og ved ALT
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)