Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
308W ammunition til rådyr
#1
Jeg véd godt, at det er lidt af en hvepserede, men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om andres erfaringer med ammunition til rådyr. Jeg har indtil for nylig brugt Norma Vulcan 11,7g (tror jeg nok vægten er) og har nu prøvet en Lapua Mega 12g. Der var langt større "fald" effekt med Lapua end med Norma og ikke ret meget kødødelæggelse med nogen af dem. Eksempel. 1 stk buk skudt på ca. 60m med Norma Vulcan. Ramt på bladet, øverste del af hjertet skudt af og venstre skulderblad ødelagt. Bukken gik ca. 10 m ind i et buskads og forendete efter ca. 5 min. 1 stk. buk skudt nøjagtig samme sted i år med Lapua, ramt samme sted og lå som ramt af lynet. Er det en forskel i "killing-power" mellem de to mærker eller er det bare tilfældigt? Har andre oplevet flere rådyr som ikke døde i knaldet med Norma i forhold til Lapua. Jeg har ellers været meget tilfreds med Normas ammunition.

Mvh.
Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#2
Hej Panthera!

Min far skyder med 308 W., og jeg har set skudtegnene ved forskellige patroner.
Han skød en buk i Thy for 2 år siden med Nosler Ballistic Tip. Bukken lagde sig i skuddet men havde ret stor kødødelæggelse.
Min far skiftede på bagrund af det, til Norma's TXP.
Vi var på ræveregulering, da en ræv dukkede op for næsen af min far.
Han skød den lige i panden, og udgangshullet var lige under halen.
Der var forbavsende lidt kødødlæggelse, og rævehvalpen lagde sig i selvfølgelig i skuddet.
Baggrunden for denne kugle, var fra Norma's side jo også en kontrolleret ekspantion med høj restvægt.

På trods af alt dette, har "knald-fald" effekten ofte ikke noget at gøre med anslagsenergi og kaliber. Det handler mere om hvor man rammer. Rammes centralnervesystemet, ligger dyret sig ofte i knaldet ligegyldigt hvilken kaliber der skydes med.

Håber dette kan være til hjælp for dig[Smile]

Knivskarpe hilsner

Andreas Egelund
Svar
#3
Hej Andreas,
Ikke rigtig. Lapua Mega og Norma Vulcan er stort set ens opbygget og har nogenlunde samme vægt. TXP osv. er jo i en helt anden anden boldgade. Jeg skød en ræv i vinter med Norma, og den lå også som ramt af lynet (bladskud). Det jeg efterspørger, er erfaringen på rådyr, med denne type kugle og vægt.
Men ellers tak for oplysningerne [Smile]
Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#4
Hej Panthera

Jeg skyder selv med 308w, men har aldrig haft brugt de 2 kugletyper du nævner. Jeg har dog set begge i aktion ved jagt på rådyr. Ud fra de rådyr jeg har set nedlagt med disse, var der en klar forskel på kødødelæggelsen, hvor Vulcan var den der ødelagde mest.

Selv har jeg brugt Norma's Nosler partition og Sako's Superhammerhead til rådyr m.m. Min favorit af disse 2 er nosler partition, da den efter min erfaring har større "knald-effekt". Begge laver en acceptabel kødødelæggelse.

Mvh.
Steen
Svar
#5
Hej!

Jeg har skudt (og anskudt[B)]) råvildt med kalibre fra .222 til 8x57 og med kugler af mange forskellige konstruktioner.

1. træfpunktet ER det vigtigste m.h.t "knald og fald", Jeg har skudt flere stk råvildt med lette kugler i .222 og 22-250, hvor de er faldet på stedet, nærmere undersøgelse har hver gang vist at noget af "energien" + eventuelle fragmenter har ramt dyrets centralnervesystem (specifikt ryggen) i et tilfælde ramte en norma 4 grams .222 et ribben højt oppe og man kunne ved brækning konstatere blodunderløbning langs dette ribben helt op til rygraden. vi kunne ikke finde fragmenter af kuglen i rygraden.

2. ved træf højt på bladet vil der ofte være en "forendt i knaldet" effekt, min teori hælder til at der er tale om energi (slaget) bliver overført til rygraden og dermed momentant lammer dyret, som meget hurtigt forender på grund af ødelæggelsen af hjerte og lunger samt de store pulsårer, døden indtræffer medens dyret stadig er lammet/bevistløs. meget små marginaler og tilfældighedr afgør om denne lammelse indtræffer, IKKE valget af kaliber og kugle, men nok tildels anslags-energien og hvor effektivt kuglen overfører denne energi til dyret.

Mht. erfaringer med 308, så er det en balance mellem kød-ødelæggelse og "knald og fald" idet de tunge kugler som expanderer trægt i visse tilfælde ikke overfører nok energi til vildtkroppen til at bevrke den momentane lammelse, også selvom der er tale om et højt bladskud... Så løber bukken et stykke inden den "forender"
Jeg har personligt skudt et stort bukkelam der løb ca. 80-90m med hele det øverste af hjertet og de store blodårer skudt væk med en 8X57 og Alaska 12.9 grams kugle. Her var der meget lidt kød-ødelæggelse, men altså heller ingen "død i knaldet" effekt.
Jeg har også skudt en pæn buk med 308 Federal Hi-shok... Den døde i knaldet, men manglede også det meste af boven på den anden side!

Den mest effektive "rådyr-dræber" til dato har været kombinationen af 6.5X55 med 100 grains Barnes-X kobberkugler. Alle høje bladskud og også et i en lidt ugunstig vinkel og på afstande fra 30 - 145m har resulteret i en "flugtstrækning" på mindre end 10 m
Selv et lidt lavt og dårligt skud til en polsk pind-buk (Her i Dk ville vi nok kalde det en "anskydning"[V]) resulterede i en død buk mindre end 20 m fra "anskudsstedet"
I alle tilfælde har der været tale om minimal kød-ødelæggelse og acceptable blod-udtrædninger i kødet. ( en følge af stor anslags-hastighed)

Konklusionen er nok at i .308 ville jeg vælge en 180 grains Oryx eller Lapua Mega, det må være et fornuftigt kompromis mellem kødødelæggelse og "knald og fald effekt" Den lidt krumme kuglebane kan man være helt ligeglad med på "danske" jagt-afstande[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg tror også, at jeg fremover vil holde mig til Lapua Mega. Jeg synes også, at den har mindre egenspredning end Norma Vulcan. Mht. kødødelæggelse, har jeg ikke observeret nogen forskel mellem de to mærker. Oftest er udgangshullet ikke meget mere end 5cm i diameter, selvom kuglen har ramt skulderbladet på vej ud. Jeg kan godt leve med lidt mindre kød fra den ene bov, end slet ikke noget pga. at dyret ikke findes efter skuddet.

Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Jeg tror også, at jeg fremover vil holde mig til Lapua Mega. Jeg synes også, at den har mindre egenspredning end Norma Vulcan. Mht. kødødelæggelse, har jeg ikke observeret nogen forskel mellem de to mærker. Oftest er udgangshullet ikke meget mere end 5cm i diameter, selvom kuglen har ramt skulderbladet på vej ud. Jeg kan godt leve med lidt mindre kød fra den ene bov, end slet ikke noget pga. at dyret ikke findes efter skuddet.

Torben

Sic bisquitus disintegratum



Hej Torben!
Føler trang til at komme med en kommentar til dit indlæg vedr. jagtkugler til 308win:
Hvorfor bruge en(?mindre) formue på ovennævnte ammunition? Til din orientering har jeg efter mit kaliberskift til 308w brugt Norma´s ældre, billige, simple, men effektive "Alaska". Denne kugle har nu nedlagt fem rådyr i træk; kun eet ud af de fem dyr hoppede et par meter fra stedet - alle øvrige lagde sig på pletten. Hvad mere kan man forlange af en patron?

Venlige jægerhilsener

Flemming
Svar
#8
Enig i at .308 Alskan får jobbet gjort. Det fede ved den er, at du kan bruge den til både Vildsvin og rådyr.
Svar
#9
Jeg har skudt en del rådyr med Lapua Mega 9,7 gram i cal 308. De er alle (på nær et enkelt som løb ca. 40 meter på bagbenene) forendt i knaldet. Har også skudt med Swift A-frame 11,7 gram i 308, ingen væsentlig forskel der - måske lidt mindre kødødelæggelse.
Havde dog den pussige oplevelse i juli 2004 at skyde en buk mellem skulderbladene på 10 meters afstand (Den stod på bagbenene og spiste af en busk. Jeg skød den med 9,7 grams lapua mega. Der var intet udgangshul - heller ikke mindre huller fra evt. fragmenter... Jeg undersøgte dyret grundigt inden jeg brækkede det, da jeg syntes det var påfaldende, men der var kun et indgangshul på størrelse med en 1-krone....og så lå dyret fuldstændig forvredet som en kludedukke, da jeg kom hen til den - rygraden holdt jo ikke styr på kroppens form..

Til gengæld var ca. 20 cm. af dyreryggen omdannet til kød- og benmel. Jeg fandt ikke projektilet da jeg parterede dyret...kun en lille stump af mantelen, der var ca. 3-4 mm bred og så i fuld projektillængde - dog sammenkrøllet ved kuglens ekspansion/fragmentering...

Men med hensyn til knald/fald effekt - Mega virker....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Hej Flemming,

Jeg har ikke prøvet Alaska, men det kunne da være, at jeg skulle[Smile]
Er den virkelig billigere end Lapua?

Mvh.
Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Hej Flemming,

Jeg har ikke prøvet Alaska, men det kunne da være, at jeg skulle[Smile]
Er den virkelig billigere end Lapua?

Mvh.
Torben

Sic bisquitus disintegratum



dagsprisen på lapua mega projektiler er 2,75 kr/stk i cal 308w.
Har pudsigt nok lige spurgt en forhandler i dag.....
Alaska 11,7 gram koster 3,00 kr. ved samme forhandler

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Jeg mente nok, at det var svært at konkurrere med priserne på Lapua[Big Grin]

Mvh.
Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#13
Hej Panthera,
jeg har igennem en årrække kun brugt Lapua Mega 12g i min 308w. Jeg er yderst tilfreds virkningen. Typisk falder de på pletten, ellers er det med kort flugtstrækning og yderst moderat kødødelæggelse.
Nosler projektiler kan jeg kun fraråde til råvildt. De er meget voldsomme i udgangssiden.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#14
Hej
Lapua 12 gr gør jobbet i 308W.
Har skudt rådyr, svin, elg og kuglen opfører sig eksemplarisk under alle forhold. Selv en ræv skød jeg på 200 m. ved bare at holde lidt højere - MEN det skal man så huske at gøre -medmindre den er indskudt med overslag [Big Grin][Big Grin]

Derudover er den præcis - jeg har en meget lille egenspredning i Sakoen...

Citat:quote:

Originally posted by Zoli

Hej Panthera,
jeg har igennem en årrække kun brugt Lapua Mega 12g i min 308w. Jeg er yderst tilfreds virkningen. Typisk falder de på pletten, ellers er det med kort flugtstrækning og yderst moderat kødødelæggelse.
Nosler projektiler kan jeg kun fraråde til råvildt. De er meget voldsomme i udgangssiden.

Mvh

Zoli



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Zoli

Hej Panthera,
jeg har igennem en årrække kun brugt Lapua Mega 12g i min 308w. Jeg er yderst tilfreds virkningen. Typisk falder de på pletten, ellers er det med kort flugtstrækning og yderst moderat kødødelæggelse.
Nosler projektiler kan jeg kun fraråde til råvildt. De er meget voldsomme i udgangssiden.

Mvh

Zoli



Hej Zoli

Jeg har nogle Nosler Ballistic Tip 165 grains liggende...
Hvilke vildtarter ville de egentlig være passende til[?]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Hej Panthera

Mit bud på kuglen:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...PIC_ID=428

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#17
Hej mphansen,

Men kan de købes i alm. handel og vandel for os ikke-genladere?

Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#18
Sorry, havde ikke lige set det med genladning. (Når I snakkede priser på kr. 2-3 gik jeg ud fra det var løse kugler)

Nosler Ballistic SilverTip (Winchester) Har man kunne købe i 150-180 gr. Jeg ved ikke om de er i handlen mere.

Remington Bronze Point kan så vidt jeg ved, ikke købes færdige. Du kan nok få dem ladet til en pris der ligner den du gi'r for Boller og Selleri.(ca. kr. 5.-)

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#19
Da placeringen af skuddet er meget vigtigere end kuglekonstruktionen!Er et billigt alternativ at anvende Remington "Pointed Soft Point". Fås i mid. size calibre og kan nedlægge alt vildt. En kasse m. 2o færdige patroner, kan ofte erhverves for omkr. DKK 200! i kampangetilbud. Køb eks. 4 kasser med samme fremstillingsnr. og lav træningsskydning med rigtig jagtammo(uden at blive ruineret).

Jeg vil helt uden regning og risiko postulere, at der med denne ammo. nedlægges mere vildt WW end med de andre mærker tilsammen.

/wolfhunter[^]
Svar
#20
Remingtons PSP er nok et brugbart valg i lidt tungere kuglevægt i f.eks 30-06 eller 308, men de lettere varianter laver meget store huller i råvildtet.

En bekendt brugte disse i sverige for ca. 15 år siden og ingen af hans bukke havde mere end én intakt bov, (.308 150 grains)

Joooe... de døde ihvertfald!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)