Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forskel på luftfugtighed.
#1
Er blevet stillet spørgsmålet af en jagtkammerat, der ikke er herinde og jeg ved ikke en hujende fis om hjemmeladning (heller ikke om hjemme ladning)
Hvor meget har luftfugtigheden at sige når man lader ?
Det er vel ikke ligegyldigt om der den ene dag er 50% og en anden dag 90%, hvis resten af opskriften er den samme ?

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#2
Det betyder ikke en skid. Hele spændet 0-100% påvirker lige så meget som 0.6% i kuglens bc. Altså hvis man bare sætter luft fugtigheden til 50% så vil det kun påvirke bc med max 0.3%

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#3
Æææhh,

Jeg tror ikke "CP" mener den externe balistik, men måske om luftfugtigheden ved selve opladningen? D.v.s hvor meget fugt krudtet nu lige havde da det blev "spærret inde" i hylstret ..

Jeg har engang læst noget om det og så vidt jeg husker var det stort set uden betydning, idet krudtets "fugtighed" ikke påvirkede forbrændingen i en størrelsesorden der lå ud over de mange andre tolerancer man har ved opladning..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Sorry CP, når man har hovedet begravet i noget andet så er det ikke altid lige nemt at skifte fokus...

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by saze

Sorry CP, når man har hovedet begravet i noget andet så er det ikke altid lige nemt at skifte fokus...

---
Living to enjoy life!



Håber hun er køn[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Rrolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#6
Kunne være spændende om en der lavede forsøget.
5 patroner, ladet på badeværelset med de varme haner løbende og 5 patroner, ladet på terrassen en frostklar dag

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Der er skam folk i USA (hvor ellers) der har eksperimenteret. Søg på "reloading" og "humidity". Et eksperiment viste f.eks. at single base krudt kunne variere op til 3% i vægt alt efter om det blev opbevaret tørt eller fugtigt. Dertil kommer påvirkning som følge af at fugtigt krudt brænder langsommere end tørt (se Norma's hjemmeside), så man kan i princippet få en irriterende variation, måske især hvis man er kommet til at ligge lidt til den hidsige side i en ladning med krudt der har været opbevaret i høj luftfugtighed og så senere lader med samme vægtmængde af meget tørt krudt af samme type. Men glæder mig til at se resultatet af det foreslåede eksperiment med 5 fugtige og 5 tørre.

9,3*57
9,3*57
Svar
#8
Gad vide om Max har læst forslaget - har plejer ikke at være sen på aftrækkeren når det gælder " videnskabelige" forsøg.

Max; vi får frost i næste uge [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
OK, jeg skal alligevel lade i næste uge, så jeg laver et forsøg ...

[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Inspiration: http://bulletin.accurateshooter.com/2008...urn-rates/
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by dravis

OK, jeg skal alligevel lade i næste uge, så jeg laver et forsøg ...

[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Like![Big Grin]

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#12
Jeg tror ikke det gør den store forskel om man lader på badeværelset med den varme hane rendende, eller der hvor man plejer. Det påvirker kun fugtigheden i den luft der spærres inde i hylsteret, og med en ordentlig fyldningsgrad er det ikke meget.

Derimod kan variationer sikkert opstå hvis krudtet får anledning til over tid at optage fugt. Det er noget ganske andet.

Jeg tror også, at en statistiker vil græde snot og banke hovedet hårdt i muren hvis forsøget begrænser sig til 5 patroner af hver. Der skal langt flere patroner til, før man kan sige noget som helst om, om det giver en forskel.

Mit krudt står i de lukkede originalbeholdere i våbenskabet, hvor temperaturen altid er 20 grader og luftfugtigheden ca. 50 % rel. Så jeg vælger frivilligt at afstå fra nogensinde at bekymre mig om den variabel [Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by CP

Gad vide om Max har læst forslaget - har plejer ikke at være sen på aftrækkeren når det gælder " videnskabelige" forsøg.

Max; vi får frost i næste uge [Wink]

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Hæ, Claus. Jeg er helt enig med Lasse. Krudtet skal opholde sig længe under de forhold før fugtindholdet ændrer sig.
I en ældre tråd fandt jeg nogen oplysninger fra en der havde fået noget krudt oversvømmet. Han havde tørret det igen og krudtet kunne igen anvendes. Frit fra hukommelsen (den er slidt) så indeholder krudt 2-4% vand, afhængig af type.
Så hvis bare man holder låget lukket tæt mellem ladesessionerne, så sker der ikke noget med krudtet i den korte tid at bøtten er åben. Og en ladet patron er relativ tæt.

Det har nok større indflydelse om krudtet har samme temperatur. Ikke kun messingen som kan ændre temperatur ret hurtigt, men selve krudtet inde i patronen.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Jeg TROR da heller ikke der er nogen forskel - det kan jeg se der er mange andre der heller ikke gør.
Jeg er dog nok Danmarks mester i IKKE at TRO.
Derfor Dravis, LIKE LIKE LIKE.

Om en statistiker vil skide grønne grise over forsøget, er jeg sådan set ligeglad med.
Jeg tror på .-), at Dravis kan sætte parametrene op så ens, at der vil kunne komme et brugbart resultat ud af det.
2 x 5 skud, affyret skiftevis 1 og 1 men på hver sin skive, må kunne give et af følgende udsagn:
1) Det har ikke en skid at sige (der er ikke signifikant forskel på hvad skytte, riffel, ammo, m.m.m.m.m plejer at præstere)
2) Der er helt sikkert forskel, i forhold til hvad skytte, riffel, ammo, m.m.m.m.m plejer at præstere
3) Der testes videre ;-)

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)