Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kold riffelammo
#1
Haglpatroner ændrer jo hastighed efter temperaturen. Så meget at halvautomater ikke repeterer. Gør det samme sig gældende for riffelpatroner, og skal man derfor "holde mere over", jo koldere det er. Det vil jo gøre vinterjagt til en noget usikker affære [V]. Specielt på lange hold.
Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
ja, riffelpatroner ændrer også hastighed ved lavere temperaturer...

i 2004 testskød jeg min Marlin guide gun i 45/70 i norrland i 12-14 graders frost med patroner der havde ligget ude hele dagen...

skudgruppen lå ca 1,5" over indskydningspunktet...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Hej Doc var det på 100 m eller hvad?
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Kento

Hej Doc var det på 100 m eller hvad?



ja, 100 meter...

faktisk så blev jeg inspireret til at testskyde, da min jagtkammerat som jeg har lavet 308 ammo til gennem 15 år, fortalte at når han var nordpå i kulden, så skød hans riffel lidt anderledes...

men han er absolut tilfreds, da han har skudt et par elge efterhånden...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
og der kan være 30 m/s forskel på fænghætter ved kulde

ved 20 grader er federal 215 og cci250 næsten ens og så tager man på en kold elgjagt ved -20, så ligger cci 250 30 m/s lavere. (fra norma ladebog (se graf på dette link)http://www.weatherby.dk/showthread.php?t=46

Det skulle ikke undre mig at der var forskel på hvordan krudt også brænder ved forsklellige temeperaturer.

er der nogle der har oplysninger dette?

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
Der er oplysninger om ændret brændhastighed/energiindhold i forhold til temperaturen i Vihtavouris gamle ladebog.

Jeg kan ikke lige huske tallene, men der er betydelig variation mellem krudttyperne.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Lige et spørgsmål til doktoren(eller andre der vil svare) Hvorfor skyder du over indskydningspunktet med koldere/langsommere ammo.....??? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Jeg læste engang om en svensk jæger der var på toppjakt efter urfugl:

Det var koldt og patronen havde været i løbet i lang tid. Da han skød mod en fugl, blev den siddende, da kuglen passerede under den.

Han ladede nu med en patron fra lommen og holdt lidt højere. Nu dukkede fuglen sig på grenen [Big Grin]

Tredie forsøg, hvor han holdt lige på, gav fugl på tasken. [^]

Jeg var en gang i Sverige på jagt, hvor det var sk... koldt. Her skød min kammerat to skud til en ræv, hver påskydning vist afskudte hår. Riflen var indskudt en varm sommerdag og en kontrol viste at den nu i kulden skød ca. 10 cm lavere ...

Må 2006 blive endnu et forrygende godt "skudår" for os alle ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an2.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#9
En stille undren breder sig!
På Doctorens 45-70 stiger træfpunktet i kulden og på Claxel´s topjagt lander kuglen under fuglen[?][?]
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Ja det undre egentligt også mig STROM. Er der nogen forklaring på det?
Svar
#11
Der er lige lidt her fra en gammel Vihtauori reloading guide som måske kan bruges.

[Image: Frost-11.jpg]

De skriver endvidere at hvis man skal på jagt i stærk kulde (feks. -20 grader C)kan man med fordel lade dem lidt kraftigere, blot skal man være sikker på at få dem brugt under de forhold.

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by STROM

En stille undren breder sig!
På Doctorens 45-70 stiger træfpunktet i kulden og på Claxel´s topjagt lander kuglen under fuglen[?][?]
mvh

Strom


Hej Strom.
Jeg ved ikke om du har lagt mærke til det, men jeg mener at have observeret det, endda ved adskillige lejligheder, at man ved skifte fra et meget let til et meget tungt projektil, har fået en træfning der har ligget over i forhold til det lette projektil, og nu spørger jeg alle autisterne om i også har bemærket det?
Jeg tror, at det kan skyldes, at det tunge projektil er længere tid undervejs i piben, og at riflen derfor er længere henne i rekyleforløbet inden projektilet slipper. Se på en gammel Colt Peacemaker i kal. 45 Colt. Den har et korn hvis højde indikerer at man skyder sig i foden når man sigter på målet, men under skudafviklingen må den jo nå at komme i ret position når blyklumpen forlader mundingen, med retning mod skiven.
Hvis min tro er rigtig, kan det vel ikke udelukkes, at et tungt projektil også vil være længere tid i løbet når temperaturen og dermed trykket og mundingshastigheden falder. [?][?][?][?]

Gode forklaringer efterlyses.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#13
Halløj RAS
vi er enige om at et tungere projektil som regel lander højere.
som ægte rekylling har jeg har altid beskyldt rekylen for at løfte riflen lidt mere men jeg kan da godt se at tiden i løbet også er en faktor.
hvis vi så skal bringe kulden ind i billedet vil det mindre tryk give mindre rekyl og den derfor langsommere hastighed give længere tid i løbet= modsat rettede faktorer[?]
hvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Der er ingen tvivl om at rekylen har en indvirkning på træfpunktet!

Der er op til 10-15 cm træfpunktsændring når jeg testskyder "lotte" siddende og derefter skyder fritstående!!! Det er naturligvis mest udtalt med de tungeste (langsomste) kugler

I 458lott ses det sjove fænomen at tunge personer skyder lavt!!

jeg har til gængæld ikke, i een eneste af mine rifler set fænomenet med at tungere kugler træffer højere, medmindre hastigheden er den samme.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by dravis

jeg har til gængæld ikke, i een eneste af mine rifler set fænomenet med at tungere kugler træffer højere, medmindre hastigheden er den samme.



det skal lige nævnes, at det er med kærv/korn...

har pt ikke testet med kikkert...[^]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)