Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Målenøjagtighed med Cronograf
#1
Hvor meget kan man opnå af afvigelse ved måling med Cronograf, afhængigt af vinkelfejl ved opsætning af Cronografen

Min teori er at man ikke kan måle for høj hastighed, men udelukkende op til markant for lave hastigheder hvis Cronografen er sat lidt til meget fejl i forhold til kuglens flyvebane


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#2
Hvis du skyder fra samme position og ikke flytter chronoen imellem skuddene, så er målefejlen ret lille.
Hvis du mener at du skyder skråt eller lige hen over den, så er målevinduet så lille at du ikke får ret stor afvigelse.
Inden jeg kom til at aflive min gamle 800 kroners røde Chrony, målte jeg en hel del defekte Norma Feltelite. Ved et efterfølgende besøg på Norma, prøveskød vi samme lotnummer i samme riffel. Deres professionelle ôehler med 3 vinduer kom frem til samme middelhastighed som min den billige inden for et par m/s.

Generelt er jeg ret ligeglad med den målte hastighed. Det er deviationen jeg er ude efter og hvad der sker ved at skifte krudttype og lign.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
er vi ikke enige om at en alm Cronograf har to målevindue af en grundlæggende 3 kantet form med en afstand på ca 40 cm mellem måleområderne.
Trekanten er frit efter hukommelsen ca 25 cm for alle sider.
Hvis man så bare sætter cronografen så skævt i forhold til kuglens flyvebane, at den går 5 cm til den ene side i første målefeldt, og 5 cm til den anden side i andet målefeldt, så vil man efter mit gæt få en målefejl på totalt ca 3 % det må for en 900 meters ladning medføre en forskel på 27 meter
Hvis vinkelfejlen er + - 7,5 cm så vil fejlen være 6.8% lig med en måle fejl på 61 m/ sek


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#4
Kan vi så ikke blive enige om at afstanden mellem sensorerne er konstant, lige meget hvor skråt du stiller cronografen. Sensorerne måler skyggen som kastes med lysets hastighed. Så kugleskyggen's forsinkelse ved at tilbagelægge 3% længere vej divideret op i lysets forsinkelse blives vist så lille at der ikke er decimaler nok på din kugleramme?

Fabrikanten af min chrony oplyser at elektronikken måler med en usikkerhed på 0,5%.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Hvis du har mod på at læse om den nyeste viden indenfor kronografer: http://appliedballisticsllc.com/Articles...hapter.pdf

---
Living to enjoy life!
---
Living to enjoy life!
Svar
#6
Så må vi jo kunne konkludere at Lucky Luke aldrig ville have kunne målt med kronograf da han jo var hurtigere end sin egen skygge:-)

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Flueknepperi ?
H
Hogmeister
Svar
#8
Det der nok starter historien, er at jeg har fået to vidt forskellige målinger, med to forskellige apparater.
Hvilken skal man så stole på og er der en måde at kalibre på?

Hilsen Steen
Svar
#9
Ja da. Stil dem lige efter hinanden.
Forskellen bør være minimal.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Ja da. Stil dem lige efter hinanden.
Forskellen bør være minimal. Hvis de stilles umiddelbart efter hinanden, og fuldstændigt lige parallel med kuglens flyvebane

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Var det ikke ca en hastighedsforskel på +0 til minus 60% der var teoretisk muligt i en shooting crony, hvis man forsøgte at skyde mest muligt vinklet uden at ramme selve cronografen.

Så vidt jeg forstod kunne den reelle flyveafstand for kuglen, mellem de 2 måleflader variere fra 30cm til 48cm.
Selvfølgeligt er det flueknepperi, og der vil næppe være nogen som sætter cronografen så skæv. Meen en reel mulighed for at få en måling fra 900m og ned til 630m har da en vis betydning for beregning af ballistikken [B)][B)][Wink]


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#11
Hvis jeg måler, så er der 40 cm mellem bommene på den ene og hvis man skyder max skråt igennem, kan man komme op på 48cm i toppen. Altså 20 %, jeg kan muligvis være kommet til at skyde lidt skråt igennem. Låner en tredje imorgen til reference.

Hilsen Steen
Svar
#12
jeg tror I overdriver hvor skævt en kronograf kan stå når man skyder. Min er nærmest hysterisk, og skriver ERROR i displayet hvis jeg ikke er fuldstændig lige hen over fotocellerne.

Jeg har kun brugt de billige kronografer i ca.1.000,- kr. klassen, ikke Kurzzeit og andre high end mærker. Alligevel oplever jeg, at når jeg kronograferer mine patroner, så passer den ballistiske tabel indenfor +/- et klik på 600 meter. Det tager jeg som udtryk for, at hastigheden er målt temmelig tæt på det korrekte. Jeg kan nemlig ikke komme lige så tæt på når jeg gætter hastigheden, så det har noget at sige på 600 meters afstand.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Med en Kurzzeit chrono kan man nemt se på de målte hastigheder om man skyder vandret og vinkelret gennem "vinduerne" ...[:I]

Rex og jeg stillede to op i forlængelse af hinanden og skød lidt 338LM gennem dem.. De to kronografer viste det samme al indenfor 0,3 m/s medmindre den ene var vinklet i forhold til den anden. (Vi havde glemt at få to stativer med, så de stod på nogle kasser på jorden.. [:I] )

Det er jo ren geometri .. Alle kronografer på nær 2 (Den med lyden og den med Doppler-radar) måler ved at måle tiden for kuglens passage mellem to faste punkter. Hvis man ved at skyde på skrå, kan forøge den afstand med f.eks. 3% så måler kronografen kuglens hastighed 3% lavere .. (Beregningen er ligefrem proportional) Man kan ikke "vinkle" sig til en kortere afstand mellem "skærmene" (uden at flytte dem tættere sammen) da kronografens beregning bygger på at den "regner med" at der f.eks. er 2 fod mellem skærmene ... Jo længere afstand mellem skærmene, jo mindre betyder en "vinkelfejl"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Min billige kronograf er en klap sammen model og åbnes den ikke helt viser den altid for meget aldrig for lidt . Måleområdet er så ikke længere parralelle og jo længere væk fra sensoerne kuglen passere jo højre fart viser den det syntes jeg er logisk . Det skramme l kan let give 40meter for meget på displayet i forhold til virkeligheden. Så vær sikker på deler klappet helt ud og skyd så tæt på sensoerne som mulig

Anonymitet overalt 20308960
222R,222Rem Mag 5.56x55. 6x55x2,25-06Rem,6.5x55x4
,280Remx2, 308W 38spl(knæklåsriffel)
20308960  jeg bliver altid glad når jeg får en kasse hylster
Svar
#15
Caldwell reklamerer med at deres er kalibreret fra fabrikken, og måler indenfor 0,25%, fra 5fps til 9999fps.

Den koster under US$ 80, uden tilbehør, og den store tilbehørsmodel, med LED lys og tripod, lå på US$ 122 + porto, da jeg købte den, for en lille måned siden.
De har så flyttet statistik og logning ud i en App, for at holde prisen nede.
Deres App virker på alle mobiler, med analog headset stik.

http://www.opticsplanet.com/caldwell-bal...graph.html

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#16
Selvfølgelig, hvis man skyder dobbeltskævt (både højde og side) så "passer" afstanden ikke, og der vil enhver kronograf, der benytter fotoceller måle forkert.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
Og lige netop derfor har jeg købt en Magnetospeed chrono...[Wink]
Svar
#18
Sejt. Man kan vel heller ikke leve uden en http://www.gunsandpowder.dk/product/bull...ion-10324/
Svar
#19
Hvis man skyder 10 grader skævt af den korrekte linje, vil det give en ekstra længde på 1,5%. Hvis man skyder 20 grader skævt, vil det give 6,4% for lang vej der bliver målt over. 5 grader giver sølle 0,3 %. Et hurtigt blik henover kronografen vil hurtigt få den til at stå mere lige end 5 grader. Jeg har aldrig set nogen bruge en kronograf så skævt at det vil snige sig op over den indbyggede usikkerhed.

Folk, der ikke kan se at deres kronograf hælder 10 grader, burde måske ikke bruge skydevåben, da der er for stor risiko for at de slet ikke rammer kuglefanget.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Marion Morrison

Og lige netop derfor har jeg købt en Magnetospeed chrono...[Wink]



Den var også mit førstevalg... Men så begyndte jeg at skyde med bue.... Og pilene skal man jo også gerne kunne måle....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)