Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hånd kikkert
#1
Hvilken kikkert skal man vælge.
10x42 eller 8x42[:I]
Svar
#2
der er ingen tvang... du ku' også vælge en med 7x...[B)]

hvis du kunne fortælle lidt om behovet, så ville det hjælpe...

men 8x er dejligt all around...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
det er fordi jeg kan købe en Leupold golden ring 10x42 til
4720 norske kr
Svar
#4
Jeg har en 10x, men synes den er svær at holde stille uden støtte, derfor bruger jeg,på jagt,en 6x.

Citat:quote:

men 8x er dejligt all around...

Enig[Big Grin]

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#5
Jeg foretrækker 8x forstørelse frem for 10x, den er betydelig mere behagelig at afsøge terrænet med (ingen komp. med rystelser).

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by peter

det er fordi jeg kan købe en Leupold golden ring 10x42 til
4720 norske kr



er det billigt?

jeg ved at man kan "få" en Steiner med auto focus for mindre...

Den kan jeg kun anbefale...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
Personligt så er 10x helt ok det har jeg selv brugt i mange år men måske skal man være for doven til at ryste på hånden[Big Grin] spøg til side 10x er ok

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

[quote]Originally posted by peter

jeg ved at man kan "få" en Steiner med auto focus for mindre...
Den kan jeg kun anbefale...
Dr. Strangelove



Hvad mener du med "auto fokus" stiller den automatisk skarp..?
Svar
#9
den stiller selv skarpt når man flytter synsfeltet til længere/kortere hold...

jeg anbefalede steiner til en kammerat der skulle have håndkikkert for livet... han havde set sig blind på en minox... han var egentlig urokkelig i sit valg, indtil han stod i den tyske forretning hvor der ikke var nogen minox'er... henkastet spurgte han til steiner, hvorved flere af kunderne nikkede anerkendende og fortalte at det var et meget bedre valg...

han fik lov at tage kikkerten hjem på prøve og DET overbeviste ham...

kikkerten hed vist Sagor II og man holder rigtigt godt på den... prisen var omkring 375 euro...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

den stiller selv skarpt når man flytter synsfeltet til længere/kortere hold...
[Image: skelet025.gif]
Dr. Strangelove



Det er blot en kikkert med fastlåst fokus, ikke autofokus.[B)]
Svar
#11
Steiners håndkikkerter med "fastlåst fokus" er genialt grej.. intet mindre end....

Ingen bøvl, ingen brok, intet der går i stykker, de er lette og MEGET robuste.

MEN... de HAR fejl... Kvaliteten svinger... De ER ikke meget for modlys, og billedskarphedsmæssigt kan de ikke følge med dem med "høg" på!

Jeg har selv en Steiner "predator" 8 x 30 og den er fremragende.. (og så kostede den $199 hos Cabelas[Wink])
Jeg ville gerne have haft deres "Firebird" 6 x 30, men den var ikke til at opdrive til samme fornuftige pris.

Kan man få tag i en Steiner til en god pris gider man med stor sansynlighed ikke køber flere håndkikkerter i mellemstørrelse.

Var jeg "rigtigt velhavende" ville jeg ubetinget købe en Leica 8x42

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Jeg har for år tilbage erhvervet en med høg på, en gummiarmeret 7x50. I dag vil man nok betegne den som forældet i konstruktionen, men optisk tror jeg nu nok at den følger med langt de fleste nyere i den klasse. Jeg ved fra Jørgen Lyng i Gilleleje at de stadigt produceres, og de dækker i hvert fald al jagt jeg jeg kommer på.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

alcohol tobacco & firearms - should be a convenience store, not a government agency
Great Dane

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Steiners håndkikkerter med "fastlåst fokus" er genialt grej.. intet mindre end....
Ingen bøvl, ingen brok, intet der går i stykker, de er lette og MEGET robuste.
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Inden du går helt i selvsving må der tilføjes. Har man ikke normal, og ens syn på begge øjn, tegner Steiner kikkerten ikke skarp med mindre du bruger kontaktlinser, eller beholder brillerne på.
Svar
#14
Hej Erik!

Alle de Steiner jeg har haft i hænderne har individuel diopter indstillling for hver "side" så der kan altså justeres separat for hvert øje ,så jeg forstår ikke helt din indvending???
Min far bruger briller og har aldrig beklaget sig når han har fået lov at låne[Smile]

En lidt sær ting er så at jeg i følge optikeren og øjenlægen har helt normalt syn, men min steiner skal stilles noget fra "o-stillingen" for at virke, det er dog ens for begge øjne.

Kikkerter med "fast indstilling" (i princippet er de blot permanent indstillet på "uendelig fokus", men optisk opbygget så de har tilstrækkelig skarphedsdybde til at man undgår "fokuseringen")
har mindst 4 linseflader færre end en tilsvarende kikkert med fokusering-- alene det giver bedre "lys igennem" og større skarphed

Kompromisset er så i problemer med randskarphed og modlys..

Brugsmæsigt er det efter min ringe mening en kæmpe-fordel ikke at skulle bruge tid på fokusering.. bare op med "glasset" og glo [Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
>Dr. Strangelove,
>Den stiller selv skarpt.

>Dravis.
>Steiners håndkikkerter med "fastlåst fokus"

>Dravis,
>Steiner har individuel diopter indstillling.

Okay man fokuserer mekanisk på uendelig afstand, og kikkerten er skarp fra uendelig ind til en eller anden kort afstand.
Erik

>Dravis,
>Min far bruger briller og har aldrig beklaget sig når han har fået >lov at låne.

Jeg skrev. Ikke skarp med mindre du bruger kontaktlinser, eller beholder brillerne på.
Erik
Svar
#16
Hej Erik!

igen: Min far kan fint bruge min Steiner uden sine briller, han skal bare indstille den anderledes end jeg gør ??? Taler vi forbi hinanden her? Er der noget jeg ikke har forstået?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Hej Dravis,
Misforståelsen kommer af at Strangelove skrev:
>den stiller selv skarpt når man flytter synsfeltet til >længere/kortere hold... >en Steiner med auto focus.

Og at du selv skrev:
>Steiners håndkikkerter med "fastlåst fokus"

(kikkerter med fastlås fokus findes, de kaldes "fix focus" og kan bruges af alle personer med normal syn på begge øjn)

Anyway¨. Misforståelsen blev opklaret da du senere fandt den rigtige betegnelse for kikkerten, og skrev. Steiner har individuel diopter indstillling.
Svar
#18
Ikke for at tale negativt om Steiner men der er lige et par ting vi skal have på det rene:

Kikkerter med individuel dioptri udligning har ikke et større dybdeskarphedsområde end andre kikkerter. Faktisk er der kun to faktorer der spiller ind her nemlig forstørrelsen og øjets evne til at "flytte fokus" målt i dioptri.

Jo større forstørrelse jo mindre dybdeskarphed og jo ældre øjet er jo mindre dybdeskarphed.

Dvs at Steiner og andre har ingen fordel frem for andre kikkerter hvis de er indstillet rigtigt i forhold til øjnene (dioptriudligning) og kikkerter med normal fokusering er indstillet på uendeligt.

Hvad forstørrelse angår så kan man groft sige at lav forstørrelse, 6-8x er bedst til at finde objekter (vildt) og større forstørrelse >8 er bedst til at se detaljer på allerede opdagede objekter.

Dette skyldes at området i vores øje som er bedst til at skelne detaljer dækker ca et 50% større del af synsfeltet ved 8x end ved 10x.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)