Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forsvarets nye kikkert
#1
Er der nogen der ved hvilken kikkerrt Forsvaret har købt til officererne?

Angiveligt skulle det være en schweizisk Vektor Vectronix med indbygget kompas og 12 km afstandsmåler (sådan en må jeg ha'!). Er der nogen der kan oplyse den nøjagtige modeltype, eller hvilke andre kikkerter de bruger i militæret?

Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Ruger 77 .416 Rigby m. Zeiss 3-9 x 42.
Winchester 70 Featherweight 308 W. m. Doktor 3-12x56 Asf.
Sako Forester 308 W. fuldskæftet m. Leupold 2-8 x 40.
S & L M 68 DL 6,5 x 55 m. Zeiss 3-9 x 50.
Lee-Enfield No 4 Mk I* .303.
Husqvarna 2001 .222 Rem. m. Kahles Helia 3-9 x 40
Winchester 9422 .22lr. m. Weaver K4
Beretta Ultralight 12/70
Remington 870 12/76
Winchester 1300 12/76
Gyttorp Exclusive 12/76 s/s
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Der er ikke nogen specifik kikkert til officere, men til dem der arbejde i en funktion der kræver en kikkert. Om det er en Officer eller konstabel er uden betydning.

Kikkerten du henviser til er formentlig Vektor 21B, men den er nu ikke ny, og heller ikke noget jeg vil anbefale at købe.

Den er har night vision og laser range finder, men da night funktionen er gået i stykker på en stor del, har der vist været kørt en reklamationssag over for producent - aner ikke hvad det endte med.

Den nye version, som afløser Vektor 21B er JIM LR, og den er af væsentlig bedre kvalitet. Men tvivler på at der er mange der har råd til at købe den civilt, hvis den overhovedet kan købes, da den har termisk kamera.

Hvis jeg skal være ærlig tror jeg ikke det kan svare sig at kigge på hvad FSV har, da de køber ud fra nogle helt andre parametre en ganske almindelige dødelige civile :-)
Svar
#3
Du kan da sagtens købe termiske kameraer (FLIR) både som monokular og sigter. Du må nok bare ikke bruge dem hvis de er konstrueret til montering på skydevåben.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Jeps .. Hverken "nightvision" (Passiv eller IR aktiv) eller thermo-vision er forbudt, med mindre de er konstrueret til at montere på et våben..

den "gamle" Leica Vector havde både digitalt kompas og hældningsmåler + PC seriel interface, da jeg så den første gang i midt 90'erne .. på en Leica demo ...

(Det var i øvrigt 2. gang jeg var på Old Trafford uden at se en fodboldkamp .. [8D] .. første gang var til Bryan Adams koncert .. [:o)])

Vectronix er en "afstikker" fra Leica og Vectronix Vector kikkerterne er stort set de samme, bare med bedre og mere avanceret teknik --- Toppen af poppen er Vector 23 -- der måler op til 25 km [:0]

Alle de Leica Vector kikkerter jeg har haft i hånden var typisk super-solidt, tungt Leica kram og de fik en masse tæsk, kulde, sne og vand + raslen rundt på snescooter og i helikopter .. og de virkede bare --- men som sagt så var de tunge og batteri-tørstige.. der tilbage i 90-erne ..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Bekendtgørelse om jagtmåder m.v., § 11:

11. Til jagt må der ikke anvendes

1) mynder eller hunde af mynderacen,

2) båndoptagere,

3) elektronisk udstyr til lokalisering af vildtet, herunder varmesøgende apparater og apparater med elektronisk billedforstærkning, eller

4) kunstigt lys, spejle og andre indretninger til belysning af målet.

Så siger det vel sig selv, at det er totalt no-go, at rende rundt med sådant udstyr, imens man dyrker jagt. Uanset at våbenloven ikke har noget problem med udstyr, der ikke er konstrueret til montage på våben.

Bare hvis nogen skulle føle anledning til tvivl.

//C-X
//C-X
Svar
#6
Ja, jagtloven er jo så noget andet ...

Man må nemlig gerne "observere" dyr o.s.v. med thermovision og lysforstærker, men ikke i forbindelse med jagt..

Jeg tænkte helt specifikt på om BESIDDELSE af sådanne apparater er lovligt ..

Det er lidt uafklaret om man må bruge thermovision f.eks i forbindelse med eftersøgning af anskudt/skadet vildt .. Er der nogen der kan kaste lys over det? (Det behøver ikke være infrarødt lys .. [Big Grin])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)