Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fritliggende løb
#1
På min Savage model 219 var løbet ikke fritliggende, da det stødte på skæftet på de yderste 2,5 cm.. Det ville jeg jo gøre noget ved, og begyndte at slibe væk på den yderste del af skæftet. Men det virkede som et håbløst projekt.
Så fik jeg en anden ide, nemlig at hæve løbet umiddelbart efter lukketøjet med en skrue, som var hævet fra underlaget. Så burde løbet i min optik blive mindre påvirket, hvis skæftet f.eks. skulle blive fugtigt. - Og som sagt, så gjort. Men nu har jeg ikke en store forstand på våben. Jeg bruger dem kun til jagt. Så jeg er eterfølgende kommet i tvivl om min egen genialitet.
Er det virkningsløst i forhold til det, der var, eller er det direkte farligt? Eller vil det virke?

[IMG] https://billedeupload.dk/images/PRawA.jpg [/IMG]

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#2
Det duer simpelthen ikke. Du har nu i stedet luft under låsestolen, der hvor den skal ligge til i skæftet. Med mindre du har spændt skæfte skruerne så hårdt at du bøjer låsestolen.
Der er selvfølgelig den fordel at du kan indskyde riflen ved at spænde eller løsne den forreste skæfteskrue [xx(], men der er ikke nogen vej udenom. Fjern skruen igen og fjern det træ der er nødvendigt for at fritlægge piben.
En bedding af systemet vil sikkert også kunne gøre riflens præstationer mere forudsigelige.
Så det er en ommer.

edit: hov, det er jo en knæklås riffel og her gælder andre sager. Jeg ville bedde forskæftet på anlægsfladen mod systemet og der hvor forskæftet er fæstet. Nu kender jeg ikke din model af Savage, men mon ikke den ligner en Ruger #1 med den måde som forskæftet er monteret. Prøv at google den riffel og læs lidt om bedding af lige netop den

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg tror der er meget lidt at vinde ved at fritlægge piben paa den model. Det kan jo slet ikke samlignes med en bolt action riffle. Jeg give M@X ret at den skrue skal fjernes igen.
H
Hogmeister
Svar
#4
Der er en ret væsentlig forskel mellem en Savage 219 knæk-lås og en Ruger no. 1 .. Savagens ene skrue til at holde forskæftet sidder vinkelret nedefra, helt henne ret tæt på hvor forskæftet møder metallet under piben.

Det fungerer IKKE at sætte den skrue der hvor den sidder (på billedet) så støtter forskæftet blot på en kant bagtil og ligger og "vrikker" oven på skruen..

Det fungerer derimod fint at bedde forskæftet på den del hvor skruen sidder, op mod metallet under piben, og så fritlægge den forreste del.

Om det rent faktisk giver en forbedring, ved man kun hvis man prøver, nogle gange hjælper det, andre gange ikke...

Been there, done that ... (Savage, H&R Handi-rifle)

En Ruger no. 1 er en helt anden kedel fisk ... Den har en skrå skrue der presser forskæftet både bagud og opad mod piben, det er en mystisk konstruktion, fordi den meget ofte fungerer nærmest perfekt, andre gange der det noget l..t ... (Ikke "Lott" .. [:I])

På Rugeren sidder der en påsvejst stang der rager ret langt frem, og hvor skruen så har fat i en gevind-prop der kan dreje inden i stangen.

Jeg har set flere amerikanere der har fået nyt Varmint forskæfte på deres No. 1. hvor de har beddet det op mod stangen og den bageste del af piben (og lagt noget omkring Lukke/ejektor fjederen der sidder sammen med stangen der rager fremad. Derefter har de filet ud så skruen kan sidde lodret i stedet for at side i 45 grader...

Nogen gange hjælper det ...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Jebs, på Ruger #1 bør man bedde rundt om skruen fordi der er luft mellem den svejset stang og piben. Man tilfører spændinger til piben hvis man spænder denne skrue mere eller mindre.
Når man så bedder under skruen, så kan man risikere luft i den lodrette samling mellem træ og låsekasse. Derfor er det en god ide også at bedde på dette sted for at forskæftet er helt fri for at tilføre spændinger.
Jeg ræsonerede at det er nogenlunde samme fremgangsmåde på den Savage med løst forskæfte. Altså at bedde forskæftet, så der ikke tilføres spændinger. Jeg undskylder hvis jeg har udtrykt mig kluntet, men uanset om det er en knæklås eller en faldblok, så skal forskæftet ikke tilføre spændinger til resten af systemet.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Jeg takker mange gange for rådene. [Smile]
For at være helt sikker på, at jeg har opfattet det rigtigt. Er det det indrammede område, der skal beddes?

[IMG] https://billedeupload.dk/images/BgHaX.jpg [/IMG]

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#7
Søren,

Hvis det går i udu, kan du få en ny hos Boyds for 36 US$

http://www.boydsgunstocks.com/FindAStock...3&Finish=1

Har kikket lidt på en Stevens i 30-30, grøndlænder bøsse og næsten den samme som en Savage, af sentimentale årsager.

Mvh Thorlak

[IMG] http://i415.photobucket.com/albums/pp238.../test1.jpg[/IMG]Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
Tak Thorlak, det er godt med lidt sikkerhed, hvis det ikke lykkedes som planlagt. [Big Grin]
Egentlig ville jeg helst have et helt nyt tactail skæfte på, men jeg kan ikke finde nogen, der passer til Savagen. Man kan få til H&R, men det hjælper jo ikke noget.

****************************************
Mvh. Søren
****************************************
Mvh. Søren
Svar
#9
Mener ikke at det er muligt at importere skæfter til DK, da PostDanmark er ret rigoristiske i den henseende, hvilket har resulteret i at flere amerikanske eksportører nægter at sende hertil....
Svar
#10
UPS og Federal expres sender m.fl. sender da også til Danmark, når du bestiller noget på en hjemmeside bestemmer du jo selv hvordan det skal sendes da du jo også betaler for det.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)