Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ændrer træfpunkt efter korte pauser
#1
Nedenstående oplevet med en Sauer 202, kikkert Zeisss 3-12x56 i stålmontage, kal. 9,3x62, Accubond 16,2 gram, og enkelte 16,2 gram TSX, lyddæmper Sonic 45 og meget habil skytte, med fast anlæg på 50 meters afstand af skive.

Prøveskød riffel forleden med en jagtkammerat. Han skød 30 skud på en time og riflen blev ikke mere end håndvarm. De afveg ikke til siderne. Men det var som om riflen var blevet mere følsom for pibe temperatur. Skød f.eks 2-3 skud der sad hul i hul, og 3 minutter efter sad en sammenhængende gruppe 2-3 cm fra de andre (på 50 meters afstand). Og sådan var det hele forløbet igennem. Skød man med normal hastighed efter hindanden sad de i sammenhængende huller, men efter korte pauser flyttede skuddene sig op og ned. Der var ingen tegn på at projektilerne rørte dæmper, og den var spændt fast.

Ved godt det er forvirrende, men noget der har oplevet noget lignende ?

Planen er at indskyde om nogle dage igen, med helt kold riffel, og så lade den vandre rundt når den bliver varmere, men det er da lidt en mærkelig opførsel, som riflen aldrig har haft før den fik dæmper på.

Mvh. Ole
Svar
#2
Hvilken montage ?

Mvh Pete
Svar
#3
Har I haft fokus på ensartet skydestilling og holdt lige godt fast i riflen ved hver skydning?

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Hvor tæt sidder støttebøsningen? Lyder som om noget får kontakt,
når varmen påvirker.

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
Jeg har haft flere præcisionsproblemer efter at have fået lyddæmper på. De har aldrig haft bund/årsag relateret til dæmper eller gevind [Smile]

Først var det pibemuffeboltene der skulle have mere torque end normalt, når dæmperen var på 9.3 piben. Cylinder stykket der går i låsen må være relativt tørt.

Derefter var det kikkerten der forskød sig i ringene, picatinny skinnen måtte beddes og rekylklakkerne i qrw ringene måtte limes fast igen.

Mvh Pete
Svar
#6
Lyt til Max - hvis man sikrer sig ensartet skydestilling, og skyder en lidt længere
serie, hvor der ikke sker ændring i træfpunkt, sparer man en masse besvær [Smile]

mvh
mvh
Svar
#7
Tror problemet er løst nu. Nylon støttebøsningen var kun nogle tiendedele støre end piben. Efter at han har fået drejet hullet lidt større i støttebøsningen er alt normalt igen. Og ja, den bliver mere følsom for stød og slag, men sådan må det være.

Mvh. Ole
Svar
#8
Godt at I fandt en løsning. Noget tyder på at piben ikke er concentrisk. Hvis støttebøsningens hul er et par tiendedele større end piben og piben er concentrisk, så vil problemet ikke opstå.
Nu skriver du at han fik gjort hullet større i bøsningen og nu er problemet væk. Det må så betyde at piben ikke centrerer i hullet.
Jeg er nu blevet så meget klogere at hvis samme problem opstår igen på en anden riffel, så er det bare at prøveskyde uden støttebøsning.
Du skal have tak for tilbagemeldingen. Vi kan alle lære af jeres erfaringer [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
jeg kaprer lige tråden:
mine dæmpere har ikke længere støttebøsninger, grundet blandede tynde og tykke piber.
er der nogen der ser problemer i dette ?

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#10
Jeg har samme isue, men jeg lader bare den bøsning sidde i som passer på den tykkeste pibe.
Det er først den dag dine små tykke ben ikke kan følge din smidige krop og du så falder og slår din dæmper i jorden at du får et problem. Så kan du i værste fald slå den skæv med bafferstrike som resultat. Men det er jo ikke værre end at sætte for lille en dæmper på en for stor kaliber, vel STROM [}Smile][^][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Vær opmærksom på, at parallaksefejl kan spille ind. Zeiss (og andre) er almindeligvis justeret ind så fejlen er minimal på 100 meter [:I]
mvh Bo
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Farmer

Vær opmærksom på, at parallaksefejl kan spille ind. Zeiss (og andre) er almindeligvis justeret ind så fejlen er minimal på 100 meter [:I]
mvh Bo



Jebs, for det meste. Jeg har lige været ude for at en ny S&B kikkert havde 2-3 cm parralaksefejl på 100 meter. Gutten på skydebanen klagede over at han ikke kunne samle skuddene med den nye kikkert. Den gamle Zeiss skød bedre. Jeg fik lov til at skyde med den og opdagede hurtigt fejlen. Manden havde aldrig hørt om paralakse fejl og han flyttede efterfølgende den gamle kikkert tilbage igen og nu skyder den som den skal.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)