Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riflet haglløb?
#1
Hej. Kunne rigtig godt tænke mig et riflet løb til min halvauto. Men er det overhovedet lovligt længere?
Hvis det stadig er muligt at indregistrere sit haglvåben som en riffel med våbentilladelse, så må slugs jo være lovlig ammunition. Men er det til at anskaffe sig slugs her i landet?

Håber nogen kan hjælpe.....

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#2
som info vil jeg bare påpege at du ikke skyder med det du kalder "slugs" i et RIFLED haglløb, der skydes man med sabot ,kuglepatroner og det er en meget fin precision, men om der skydes med "slugs" / Brenneke type i et rifled løb får man dårligere precision end med glatte løb.
Hvad som er den gældende lovgivning ved jeg ikke, men jeg har selv tidligere haft et sådant våben registreret i Danmark.
Svar
#3
Intensionen skulle vist have været at man ville fjerne muligheden for cal 12 riflet løb, sammen med den sidste restriktion som helt specifikt fældede .50BMG

Det skete imidlertid ikke, så derfor er riflede løb til cal 12 stadig en mulighed - og disse, i kombination med våbnet (pump eller halvauto) registreres som riffel. Det er dog stadig muligt at have haglløbet ved siden af.

Det har hidtil været muligt at købe kugleammunition i Danmark, ved fremvisning af en riffeltilladelse i pågældende kaliber.
Hos forhandleren er det en "vare" - når det langes over disken til en kunde, kan man skelne brugen af varen.

Ved fremvisning af en riffeltilladelse til eks en halvauto haglgevær med riflet løb (dermed en riffel), så er kugleammunitionen "riffelammunition" og lovformeligt dækket ind, samt frigår fra den del af lovgivningen - uagtet at det KAN anvendes i glatløbede også.

Loven forbyder specifikt BRUGEN af kugleammunition I GLATløbede - så dermed benytter en riffeltilladelses-indehaver naturligvis aldrig nogensinde sit riffel-kugleammunition i cal 12... i en af hans glatløbede cal 12. For dét ville være stinkendes ulovligt.

På "søsterforummet" er der indtil flere brugere der har købt riflede løb hjem.
De prøvede at få en samlet pris i håb om at få en bedre pris - dog endte det med at en tysk forhandler var lidt ligeglad med "samhandel", og gav gode priser på enkelt-handler.

Man skal dog lige huske at dobbelttjekke hvilken ammunition man står med, før man køber det.

"BRENNEKE" - "SLUGS" - "RIFLED SLUGS" og "SABOT SLUGS" er de termer man typisk støder på.

"BRENNEKE" har nogle skrå "vinger"/riller, adskilt af lidt dybe furer - dette er IKKE for at påtvinge kuglen en rotation i løbet eller i luften. Disse "vinger"/riller er lavet så blyklumpen kan deformeres i choken, idet disse er specifikt lavet til GLATLØBEDE.
Det er vigtigt at holde sig for øje også, at "BRENNEKE" er et registreret varemærke og de laver nogle få forskellige varianter.

"RIFLED SLUGS" er at sidestille med "BRENNEKE", idet de har en form for "rifling" som også lader sig deformere i choken - og dermed er til glatløbede haglgeværer.

"SLUGS" er typisk mere massive og uden mulighed for at blyklumpen kan deformere i en choke. Disse er typisk lavet specifikt til riflede løb.

"SABOT SLUGS" er en blykugle af vilkårlig udseende - men her er kuglen isat enten en haglskål, eller lagt i en "sabot" som er 2-3 plastic-skaller som omgiver kuglen og som bryder fri fra kuglen straks disse forlader løbet.
Disse er også skabt til RIFLEDE løb - og lader sig IKKE deformere i en choke. (ikke uden belastning af våbnet)

Glatløbede haglgeværer (hvor lovligt) kan i princippet skyde med alle ovennævnte. Dog de patroner der er skabt til riflede våben, bør man max anvende 1/4 trangboring hvis man overhovedet drister sig til at anvende dem i glatløbede.
Brenneke og "Rifled slugs" kører godt i op til Full trangboring, men flere melder om bedst præsicion med ca 1/2-trangboring.

Riflede løb kan i princippet også anvende alle slags ammunitioner - dog er "BRENNEKE" og "RIFLED SLUGS" af en blødere blytype som KAN give afsmitning i løbet hvis man skyder meget med dem.
SLUGS og SABOT SLUGS er at foretrække til riflede løb - men det kommer lidt an på riflingen i våbnet, hvorvidt man også kan benytte Brenneke og Rifled Slugs.

* Så umiddelbart ser jeg ingen problemer i at man i dag kan få importtilladelse til riflet løb - og få våbnet registreret som "riffel".

* Jeg ser heller ingen problemer i at man enten selv importerer, eller køber ammunition i Dk, idet dette vil være "riffel-ammunition" - selvom det KAN benyttes i cal 12 glatløbet haglgevær.

* Umiddelbart skulle der absolut intet være til hinder for at man i danske jagtforretninger skulle kunne købe "SLUGS" og "SABOT SLUGS" som er specifikt udviklet til RIFLEDE løb - for ved fremvisning af riffeltilladelse, og i anvendelse i riflet løb vil det være at betragte som RIFFEL-ammunition.

* Som ansvarlig skytte/jæger bør man derfor være varsom med at medbringe disse typer ammunition på en jagt hvor man IKKE har sit riflede våben med sig. Det KAN derfor give nogle forviklinger og være svært at bortforklare, hvis man møder en stivnakket betjent.
Det KAN argumenteres at man har medbragt sit "riffel-ammunition" til brug i sit glatløbede haglgevær, uagtet at man har riffeltilladelse i kaliberen - og det er en ærlig fejl. Selvfølgelig kan det bortforklares, når det påvises at jægeren har tilladelsen i orden.

* At Brenneke, Slugs, Rifled slugs og Sabot slugs alle typisk er i ren bly (eller hærdet bly) er fuldstændig IRRELEVANT.! Det er 100% RIFFEL-ammunition og dermed ikke omfattet af blyforbuddet.

Men selvfølgelig - folk der køber en Ferrari Testarossa køber den jo vel også for at have noget fedt at køre i, og naturligvis overholde hastighedsbegrænsningerne. Ikke for at udnytte hvad bilen KAN.

Skal ikke lige kunne sige hvem der har denne type ammunition hjemme - men det er efter .50BMG-forbudet stadig muligt at importere riflede løb til cal 12, og få dem registreret som riffel.
Dermed må man også kunne købe ammunitionen - enten ved egen import, eller i jagtbutik.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Bemærk at brug af haglpatroner i riflede kaliber 12 løb giver nogle særprægede dækningsmønstre.

Her er det demonstreret, med Buckshot, som er ulovlige, i Danmark. Men forvent tilsvarende spredning, med mindre hagl...
http://www.theboxotruth.com/the-box-o-tr...un-barrel/

Min konklusion: Brug IKKE hagl i et riflet kal. 12 løb. Det er spild af ammo.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Du har sikkert ret i meget af det du skriver lige bortset fra jeg aldrig har stödt på sabot patroner innehållende ren blykugle, dem jeg har er alle kappeklädt og i kal .45 og er altså ikke kal .50 om det er det man er bange for.[:I]
Svar
#6
Winchester laver en bly sabot slug:
http://www.budsgunshop.com/catalog/produ...s_id/65000

Brenneke USA laver en Brenneke KO Sabot som også er bly :
http://www.cheaperthandirt.com/product/60350

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Hold da op. Der var en der havde styr på sagerne. Mange tak HappyNanoq[Smile]

Jeg tror jeg vil snakke med et par forhandlere og høre hvad muligheder de har for både løb og ammunition.

Det kunne da være fedt at have sådan en fætter i skabet[8D]

"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
"Ideas pull the trigger, but instinct loads the gun."
Svar
#8
Som MM er inde på, så er de fleste sabot slugs enten cal .45 projektiler isat en plast-sabot, eller speciel kugle i kobber i speciel sabot. =o) der findes et hav af varianter.

Der findes også løse sabots i forskellige udførsler, så hjemmeladere kan fremstille sin egen riffelammunition som sabot slugs.
Ganske som når man køber tomme haglskåle til hjemmeladning.

Og det er efter .50BMG-forbudet kom, at gutterne på NVF har fået importtilladelse til riflede løb til deres geværer. Så det er indenfor de seneste få måneder, at der er givet både import- og riffeltilladelser til cal 12. Så det kan stadig lade sig gøre.

Og hvis nogen undrede sig over "Ferrari Testarossa"-kommentaren, så står den lidt malplaceret - men bare fordi kugleammunitionen KAN benyttes i glatløbede (hvor de er ulovlige), så gør man det naturligvis ikke.
Ligesom bare fordi Ferrarien nok kan give de fleste færdselsbetjente og betjente i de nye kamerabiler jern på... så kører Ferrarikørere ikke nødvendigvis for hurtigt - det er jo ulovligt Wink

Så lad det ikke være et modargument, at det KAN lade sig gøre at bruge "riffelammunitionen" i sit "glatløbede haglgevær"... for det gør man naturligvis ikke, da det er stinkendes ulovligt, og det er man naturligvis extra opmærksom på. =o)
(så er man lidt på forkant med reglerne, og beroliger betjenten)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)