Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dæmperen arbejder sig løs
#1
Har en Ase Utra 5SL på en rustfri pibe. Kaliberen er 6,5x55. Efter 4-5 skud går dæmperen løs med katastrofal ændring af træfpunktet til følge[V]. Nogen forslag til at afhjælpe dette?

9,3*57
9,3*57
Svar
#2
spænd den bedre fast ... [Big Grin][:I]

Seriøst ... måske kan man give den lidt af det "bløde Locktite" ?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Du skal tage ordentlig ved, når du skruer den på.
Det er ikke nok at den "bare" er inde lige og røre og slutte tæt...

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Tak for svar - med al respekt så tager jeg altså så meget fat som spaghettiarmene tillader. Hm skal altså skaffe plads til en rørtang i udstyrstasken.

9,3*57
9,3*57
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by niels28217

Tak for svar - med al respekt så tager jeg altså så meget fat som spaghettiarmene tillader. Hm skal altså skaffe plads til en rørtang i udstyrstasken.

9,3*57



Det lyder helt forkert hvis du skal bruge værktøj for at sætte den ordentligt fast...

-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
Skru den så langt ned den kan komme, og derefter en omgang tilbage. Tag fat med begge hænder og spind den, så den selv roterer ned mod stoppet og derved spændes fast. Jeg kan skyde 30-40 skud med min SL5er uden at den løsner sig. Løsner den sig alligevel, så lad dæmper og riffel køle inden du igen spænder den fast som beskrevet. Spænder du den mens alt er varmt risikerer du at dæmperen pludselig sidder uhjælpeligt fast.
Svar
#7
Jeg benytter stort set samme fremgangsmåde som Jamo - omend jeg ikke løsner dæmperen en helt omgang, men snarere små 20-30-40grader og lige giver den et hurtigt drej - så den selv "slår" sig lidt fast.
Men omvendt er jeg ikke så bekymret, idet de dæmpere jeg har er med nylon-støttebøsning, så hvis de går løs så falder de ikke ned foran kuglen og giver anledning til baffle-strike.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Tja - min ASE utra skal spændes hårdt med hånden - ikke med værktøj

.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Tak for forslag. Dagens test på ca 40 skud viste, at metoden med at "bakke" cirka en omgang og så snurre dæmperen hårdt på plads virkede fint[Smile]

9,3*57
9,3*57
Svar
#10
Jeg har heller ikke problemer med min SL5. Bruger den på flere piber,, og skruer man den godt på uden værktøj, er der ingen problemer.
Jeg spænder den dog altid efter, når jeg har skudt nogle skud.

Er i øvrigt meget glad for sen.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#11
Har også en SL5´er der anvendes på flere forskellige piber uden nogen problemer.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Jeg har lige prøvet det modsatte med min Ase Utra (jet-z compact) her i weekenden. Den har sat sig så hårdt fast at jeg ikke kan løsne den uden brug af værktøj.

Kan det være fordi gevindet er for tørt?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#13
Boryx!

Ja - du skal smøre dit gevind med fedt af en god kvalitet.

Hvis du spænder dæmperen mens pibe og dæmper er varm, vil den på et eller andet tidspunkt sætte sig uhjælpeligt fast...

Ved at holde gevindet m.m. rent og smurt samt benytte ovennævnte metode til montering af dæmper, har jeg aldrig oplevet problemer...

J.
Svar
#14
Hej Jamo - hvilken fedt bruger du?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
Jeg benytter denne her - hvis det ellers er en info der kan bruges eftersom jeg ikke er Jamo. :
http://www.brownells.com/gun-cleaning-chemicals/oils-lubricants/lubricant-protectant-oils/anti-seize-nickel-graphite-compound-prod42541.aspx

Det ud fra et kriterie om at vælge en kobberfri fedt (antiseize compound) - derudover er det så meget temperatur-tollerant, så selvom lyddæmperen bliver meget varm så kan det godt ske at oliekomponenten (petroleum) som det hele er opslemmet i vil brænde væk, men der efterlades en rest som stadig smører og beskytter.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#16
Happy, det er okay selvom du ikke er Jamo ;-)

Hvordan er det lige med sådanne småkøb fra USA til DK? Findes der mon noget tilsvarende på hylderne i DK?

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Jeg bruger Pro Shot (sort snask) fra skyttebutik... Virker fint!

J.
Svar
#18
Jeg havde svært ved at finde noget nikkelbaseret i små portioner, og firmaerne må altså meget pardon, men jeg køber ikke en spand med 10kg, når jeg kun skal bruge max et par tuber á 20-30gram.

Jeg syntes selv at nikkelbaseret er bedre end kobberbaseret, idet de holder til en smule mere belastning end kobber gør - kobber er et blødt materiale, hvor nikkel er mere hårdfør.

Samt nikkel har mindre tendens til at foranledige galvanisk tæring, speciel når der kommer kemi (krudtpartikler, fugt, gasser) med ind i billedet. Her bliver nikkelen så hjulpet på vej med grafit også, og petroleum'en er udelukkende bæremateriale, så selvom det forsvinder under høj temperatur, så gør det ikke noget.

Kobberbaserede antiseize compounds bygger på samme princip.

Det kan godt lade sig gøre at finde noget tilsvarende i Dk - men som oftest kun i 100gram, 250gram, 1kg eller større dåser/spande.

Jeg havde ingen problemer ved at bestille dette fra Brownells - og fik det da også leveret med luftpost. Smile
Fedt har en forholdsvis høj antændelsestemperatur, samt man anser ikke fedt for at være en flygtig væske (såsom olie) - og da det er i en tube så anser man heller ikke spild for at være en mulighed.
Hvorimod en flaske olie kan lække, og olien kan sprede sig, samt øge andre materialers antændelsesvillighed.
Så jeg vil tro du kan bestille det - og skulle du befinde dig i nordjylland i april/maj, så kan jeg tage et par tuber med i bagagen, hvis det endelig er.

Kigger selv meget på olier, fedt, kemi og hvad der er kompatibelt med hvad - samt hvor vi kan anvende hvilke produkter.
Når "Elproduktion, Diesel-elværker" er éns arbejdsområde, så er der en hel del kemi at skulle tage i betragtning Smile

Men hvis du finder noget kobberfrit, gerne med MOS2, gerne med grafit - som måske har et metallisk element som "antiseize"-komponent, så er du rigtig godt hjulpet.
Teflon-fedttyper er såmænd også ok, men i nogle tilfælde ikke helt nok.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#19
Hvad med det her, dur det? http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-o...sta-36910/

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#20
Jeg har modsat jer valgt at montere min Ase-Utra SL5 uden fedt overhovedet, og det har virket fint indtil videre, bortset fra at den også løsner sig ind i mellem hvis ikke den bliver spændt rigtigt hårdt. Jeg har valgt løsningen uden fedt pga. At fedtet opsamler meget af det skidt der drysser ud af dæmperen. Og det så sætter sig på flangerne på dæmper og riffel. Jeg har prøvet at skyde den meget varm og der er stadig ikke problemer med at afmontere dæmperen.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)