Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afkortning af 30.06
#1
Jeg fik afkortet den originale 61cm varmint pibe på Tikkaen til 49cm.

Kronografresultater fra idag

165grs Hornady SST (53grs 203b: col 82mm): 822,812,807 m/s

168grs TSX (51grs 203b; col 84mm): 783, 789, 789 m/s

På 275m vil TSX’en være nede på 600 m/s (hvis V0=788 m/s) som vist er dens ekspansionsminimum. Vil man jagte på den distance eller over kan man jo vælge andet kaliber eller projektil.

Jeg tror de fleste jagtskud bliver afgivet under 275m og en tyk, kort 30.06'er er et rent nydelsesinstrument, så længe du husker dæmperen [Smile]

Mvh Pete
Svar
#2
@pete1234

Har du ingen målninger fra våbnet, inden du kortede det ned.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#3
Mener SST'en var på 860 og TSX'en 850 m/s i den originale pibelængde

Dvs hhv. 4.2 og 5 M/s pr cm tab "in real life"

Alle hastigheder målt med 10 modulers sonic 45.

Men ungdommen nu om dage vil have korte, handy og smarte rifler, Rolin [Big Grin][Big Grin][8D]

og med de mest relevante jagtdistancer i mente....

Ja ja, jeg ved godt du udlever dine semi-alpine langdistance tilbøjeligheder, så du falder udenfor normalen. I denne sammenhæng [Big Grin]

Mvh Pete
Svar
#4
Pete!

Jeg ville gå ned i vægt med den Barnes. Prøv 150gr... Du opnår højere hastighed, større rækkevidde, bedre energioverførelse qua bedre ekspansion/større frontareal.

J.
Svar
#5
Enig, Jamo. De 168'ere var købt da piben var lang som første test af Barnes.

Mvh Pete
Svar
#6
Det er jo egentlig 308 hastigheder ......

Min 308 med 45 cm pibe skyder 150 gr tsx afsted med 810 m/s, spændende hvor meget hurtigere dine kommer afsted.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#7
Ja, min Sako 308w med 48 cm pibe, sender 165 grains Hornady Interbond afsted med 835 m/s
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by tagergaard

Ja, min Sako 308w med 48 cm pibe, sender 165 grains Hornady Interbond afsted med 835 m/s



Hvordan ser din ladning ud ?

Mvh Pete
Svar
#9
Sådan frit fra hukommelsen, 45.6 grains Vectan SP9. COL 71 mm.
Men jeg skal nok lige tjekke i min lade-dagbog i morgen.
Svar
#10
Hvilket alt sammen understreger, at vil man gerne skyde med lyddæmper er en 308 i kort pibe et rigtigt fornuftigt valg.

Jeg tror jeg må ha mig sådan en [Wink]

Ud over at slippe for at korte ned på piben, så har den også kortlås fra fødslen.
What´s not to like

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Nå-så er du måske på vej tilbage i .308 folden igen, Søren. ..?[Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by BC

Hvilket alt sammen understreger, at vil man gerne skyde med lyddæmper er en 308 i kort pibe et rigtigt fornuftigt valg.

Jeg tror jeg må ha mig sådan en [Wink]

Ud over at slippe for at korte ned på piben, så har den også kortlås fra fødslen.
What´s not to like

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



Man hører blot så tit at 308w er velegnet til korte piber, men hvad så med alle de 30.06’ere, der stod rundt om i landets våbenskabe, da dæmpere blev tilladt, hvad skal de tænke mht afkortning? Eller hvis man falder over en fin 30.06’er på brugthylden ?

De skal også få kortet piben ned, hvis de har lyst, fordi man uden at presse sine hjemmeladninger det mindste, og med rigelig sikkerhedsmargin får brugbare hastigheder til jagt på op til 300m med Barnes TSX i 165grs klassen og endnu længere med 150’eren.

Det var pointen [Smile]

Mvh Pete
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Nå-så er du måske på vej tilbage i .308 folden igen, Søren. ..?[Big Grin]

Hilsen Ulrik



Jeg har i al fald observeret, at en 6,5x55 ikke er helt så velegnet til kort pibe/lyddømper , som visse andre patroner [Wink]
Det er svært, at få en 6,5x55 til at opfylde lovens krav til hjort, med mindre man vil bruge 10 grams projektiler, og det er jo projektilernes svar på en Berlingo, så det kommer ikke til at ske.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by BC

Citat:quote:

Originally posted by ULG

Nå-så er du måske på vej tilbage i .308 folden igen, Søren. ..?[Big Grin]

Hilsen Ulrik



Jeg har i al fald observeret, at en 6,5x55 ikke er helt så velegnet til kort pibe/lyddømper , som visse andre patroner [Wink]
Det er svært, at få en 6,5x55 til at opfylde lovens krav til hjort, med mindre man vil bruge 10 grams projektiler, og det er jo projektilernes svar på en Berlingo, så det kommer ikke til at ske.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



Søren, vil du ikke uddybe det?
Jeg er klar over, at en 10 grams projektil ligner en blyant, men jeg synes ikke jeg har observeret nogen negative sider ved det.
Det er egentlig ikke for at fortsætte endnu en triviel kaliberdiskussion, men mere for at få nuanceret billedet.
Hvad er problemet ved 10 grams projektiler i 6,5x55?
Svar
#15
BC:

Jeg går med tanker om, at korte min 6.5er ned til 50cm. Den skal så udelukkende buges til råvildt, ræv og regulering i Tyskland.

Med 100-120gr Barnes TTSX kan man faktisk opnå ganske hæderlig forbrænding og Vo (teoretisk). Men det løser jo ikke dit problem ifht energikrav/kuglevægt i DK...

J.
Svar
#16
Hmm. jeg har et par gamle svenske Karabiner mod 94 med meget kort pibe, de skyder fortrinligt, men har så aldrig kronograferet dem.
Svar
#17
Hej

Jeg har skrevet, hvad jeg ikke kan lide ved 10 grams projektiler.

De ligner en berlingo og har elendig BC.

Hvis der fandtes 10 grams versioner, a la 75 og flere grains i 224, som kunne styres ville de være meget interssante pga den BC, der ville kunne opnåes ved kombinationen af lang spids og god tyngde.

Men det er mere følelser end praktik, for 10 grams virker fint på jagt indtil et par hundrede meter. man skal bare være bedre til afstandsbedømmelse end med 9 grams.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Nu er det ikke fordi vi skal tærske langhalm på det. Jeg respekterer din holdning BC, men jeg deler den ikke.

Jeg sammenlignede lige for sjov en 130 grains Golden Target og en 155 grains Lapua Mega i min 6,5x55 på 400 meter. Begge indskudt på 100 m.

Golden target falder 105 cm og skal have 26 klik op for at ramme. Lapua Mega falder 132 cm og skal have 33 klik op. Men i min bog er det fuldstændig underordnet. På alle afstande over 200 meter skal jeg alligevel kende afstanden temmelig præcist, helst målt med range-finder, og korrigere med klik på kikkerten. Det er mig ligegyldigt om jeg skal klikke 26 eller 33, bare det er det rigtige antal jeg klikker.

En anden ting er så, om man får pålidelig ekspansion på de afstande. Her kunne det godt være interessant med de nye projektiltyper med meget bredt hastighedsinterval, for selvom man planlægger at kunne klare meget lange skudhold, kan der jo nemt stå et dyr på 35 m afstand lige pludselig. Det skulle jo nødig blive til jordbærgrød. Er det ikke Nosler E-tip der reklamerer med den egenskab ?

Edit: Ups. Nosler E-tip laver kun 120 grains/ 7,8 gram projektiler i kaliber 6,5. Så er den udelukket til klasse 1-vildt. Men i kaliber 30 har de den i både 150, 168 og 180 grains, så der er den da interessant.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
Hej Spejder

Nu skrev jeg også at det var følelser og ikke praktik.

Til gengæld er det du skriver om virkning ved forskellige hastigheder et interessant emne.

Hvilket projektil er det bedst egnede ?

hvilke egenskaber ønsker vi i et projektil ?

Ved hvilke hastigheder ?

Hvis nu alle projektiler virkede ens ved alle hastigheder, kunne vi alene koncentrere os om at finde det, der skyder mest ensartet.

Det er vel ca. det der er opgaven til papskydning.

Til jagt er det mere komplekst.

Dyret skal dø, så hurtigt og smertefrit, som muligt. Og helst uden urimelig kødødelæggelse(hvordan det så defineres og hvad der er acceptabelt, er der mange meninger om).

Da ingen projektiler virker ens ved forskellige hastigheder, må man sætte en øvre og nedre grænse for afstanden, der skal skydes indenfor og dermed hastigheder.

Norma havde på et tidspunkt film på deres hjemmeside, og billeder i brochurer, der viste forskellige ekspansionsniveauer med forskellige projektiler ved forskellige hastigheder.

Så kunne man vælge, hvad man mente var bedst til den jagtform man skulle på.

Men kan man finde en projektil type/fabrikat/model, der virker ensartet ved et stort spænd i hastighed er man godt hjulpet.
Ofte vil det findes i forskellige vægte og den tungeste vil sædvanligvis have højest BC.

Når projektilet har højere BC vil det have evnen til, at flyve længere indenfor den hastighed hvor med det virker optimalt.

Et teori eksempel på forskel.

en 308 win ladet med 150 grains spirepoint flatbase contra en 308 win ladet med en 180 grains interbond. Jeg ved ikke om begge dele findes, men det er også teori.

Den lette vil flyve afsted med en hastighed af omkring 850 M/S, og den tunge med lige under 800 M/S.

Uden at have regnet på det, tør jeg vove den påstand, at den lette hurtigere=kortere afstand mister hastigheden ned under det niveau den virker optimalt på, samtidig med at den kan sige smat på klodshold.

Den tungere virker omvendt rimelig fra kort fra mundingen, og taber ikke hastigheden lige så hurtigt, da dens bc bevarer hastigheden bedre. Derfor vil den også have et "vindue" over en længere distance, hvor den kan bruges tilfredsstillende.

Så tunge projektiler med høj bc er mit valg. Såfremt kombinationen af skyderen og skytten, kan sætte dem tæt nok.

Også kun lidt mere om 10 gram i 6,5mm. De har ikke høj bc.

Sluttelig vil jeg gerne accepterer, at det er lige meget om jeg skal klikke 26 eller 33 klik til en given afstand, som kompensation for drop. For drop kan beregnes meget præcist, når man kender V/0, BC og afstand. Men jo mere tvivl om afstanden(kan man måle på dyret, eller den busk ved siden af, og er den nærmere eller fjernere ?) jo bedre bliver det med større afstand pr. klik.
Og sidevers er mindre vindfølsomhed i al fald en fordel, for her findes ingen sikker matematik.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by BC

Hej Spejder

Nu skrev jeg også at det var følelser og ikke praktik.

Til gengæld er det du skriver om virkning ved forskellige hastigheder et interessant emne.

Hvilket projektil er det bedst egnede ?

hvilke egenskaber ønsker vi i et projektil ?

Ved hvilke hastigheder ?

Hvis nu alle projektiler virkede ens ved alle hastigheder, kunne vi alene koncentrere os om at finde det, der skyder mest ensartet.

Det er vel ca. det der er opgaven til papskydning.

Til jagt er det mere komplekst.

Dyret skal dø, så hurtigt og smertefrit, som muligt. Og helst uden urimelig kødødelæggelse(hvordan det så defineres og hvad der er acceptabelt, er der mange meninger om).

Da ingen projektiler virker ens ved forskellige hastigheder, må man sætte en øvre og nedre grænse for afstanden, der skal skydes indenfor og dermed hastigheder.

Norma havde på et tidspunkt film på deres hjemmeside, og billeder i brochurer, der viste forskellige ekspansionsniveauer med forskellige projektiler ved forskellige hastigheder.

Så kunne man vælge, hvad man mente var bedst til den jagtform man skulle på.

Men kan man finde en projektil type/fabrikat/model, der virker ensartet ved et stort spænd i hastighed er man godt hjulpet.
Ofte vil det findes i forskellige vægte og den tungeste vil sædvanligvis have højest BC.

Når projektilet har højere BC vil det have evnen til, at flyve længere indenfor den hastighed hvor med det virker optimalt.

Et teori eksempel på forskel.

en 308 win ladet med 150 grains spirepoint flatbase contra en 308 win ladet med en 180 grains interbond. Jeg ved ikke om begge dele findes, men det er også teori.

Den lette vil flyve afsted med en hastighed af omkring 850 M/S, og den tunge med lige under 800 M/S.

Uden at have regnet på det, tør jeg vove den påstand, at den lette hurtigere=kortere afstand mister hastigheden ned under det niveau den virker optimalt på, samtidig med at den kan sige smat på klodshold.

Den tungere virker omvendt rimelig fra kort fra mundingen, og taber ikke hastigheden lige så hurtigt, da dens bc bevarer hastigheden bedre. Derfor vil den også have et "vindue" over en længere distance, hvor den kan bruges tilfredsstillende.

Så tunge projektiler med høj bc er mit valg. Såfremt kombinationen af skyderen og skytten, kan sætte dem tæt nok.

Også kun lidt mere om 10 gram i 6,5mm. De har ikke høj bc.

Sluttelig vil jeg gerne accepterer, at det er lige meget om jeg skal klikke 26 eller 33 klik til en given afstand, som kompensation for drop. For drop kan beregnes meget præcist, når man kender V/0, BC og afstand. Men jo mere tvivl om afstanden(kan man måle på dyret, eller den busk ved siden af, og er den nærmere eller fjernere ?) jo bedre bliver det med større afstand pr. klik.
Og sidevers er mindre vindfølsomhed i al fald en fordel, for her findes ingen sikker matematik.

Mvh Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev



Det er jo så der Litz Bryan er foretaler for dangerspace.
Indskyd riflen på 400 m (i balistik programmet) find nu frem til hvor langt man kan gå ind/ ud fra denne afstand før at træfpunktet har flyttet sig et halvt træfområde, disse tal lægges så sammen og så kan de forskellige kombinationer sammenlignes.

Mvh. Loft
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)