Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Svensk skovejendom pris
#1
Jeg kigger lidt efter en mindre skov og hus i sverige. Der handler man jo lidt som på auktion men så er det jo man skal finde på et tal så man kommer i betragtning men heller ikke betaler overpris.

Er der nogen der ved hvordan salgspriser typisk ligger i forhold til taxeringsværdi. Kan man bruge den til noget?

Et gammelt hus er ikke meget værd, men så er der skoven og træ.
Lyder 40.000/Ha + 200kr/m3 træ (sv kr) realistisk eller skal man byde mere?

Tænker på Skåne omegn eller max 1,5 time fra færge/bro.
Svar
#2
Det kommer an på mange ting. Er skoven under 20 ha er der ikke krav om skovplan og disse ejendomme handles til meget varierende priser hvor herlighedsværdi spiller kraftigt ind. Er man over 20 ha spiller boniteten kraftigt ind. I det sydlige Sverige ligger den gode bonitet på 10-12, så køber men en skov der kun ligger på 5 og dermed det halve i produktion så skal prisen selvsagt være der efter. Aldersfordeling på træerne spiller også ind da halvdelen af træerne skal være ældre end 10 år. Endeligt spiller det kraftigt ind hvad naboerne har af muligheder for skattefradrag - de skal tilbydes at købe skoven og samdrives skoven med anden skov, så kan man hugge i både den 'nye' og 'gamle' skov skattefrit for at finansiere købet.

Så beklager der er ikke en meget nem regel.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Hvis meget af skoven er skovnongsmoden, så er 200 kr m3 nok i undekanten. Hvis det er blandet, så lyder fint.

Yeti: hvad er det med at. Halvdelen skal være over 10 år?

Mvh.
Jørgen
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hvis meget af skoven er skovnongsmoden, så er 200 kr m3 nok i undekanten. Hvis det er blandet, så lyder fint.

Yeti: hvad er det med at. Halvdelen skal være over 10 år?

Mvh.
Jørgen



Jeg tastede forkert - det er 20 år - reglen gælder kun for større driftenheder og ikke for de små. Men det kan have ret stor betydning for værdien af det træ der står i skoven hvis man ikke lovligt kan fælde det i 20 år...

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Ok tak
Jeg har nemlig en del der skal fældes til efteråret og så kommer den samlede alder under de 10 år... Har haft en skovinspektør til at gå det igennem, med certificering og det hele, så var lidt overrasket hvis vi var på vej ud i lovovertrædelser...

Mvh.
Jørgen
Svar
#6
Det kommer an på hvilken jordbund du har, beliggenhed i Sverige, hvilke træarter, hvor gamle træerne er, generel stand, skovens sundhed og ikke mindst den herlighedværdig du eftersøger.
Derved skal den svenske lovgivning også gå ind over - og den kender jeg ikke.

MEd henblik på alderen af træerne/afdelingerne så er det blot en novice at have forskellig aldrende bevoksninger så der altid er lidt at hugge af. Det giver altså en bedre turnus rundt i skoven og det giver et afkast hvert år. Til dette er det også en god idé at lave variation sin skov hvad angår træarter. Har man fx meget (40% i sin skov) skovfyr og der går sygdom etc. i dem så er man i en træls situation.
Herhjemme koster god landbrugsjord alt imellem 110.000-150.000 alt efter forskellige parametre. Om 40.000kr/ha er rimeligt i Sverige ved jeg ikke, men jeg synes det lyder billigt (alt efter m3 på arealet som jeg ikke kan regne ud nogen steder).
Se denne side - han lader til at være inde i det, men jeg har intet med det eller ham at gøre.
http://www.skov-til-salg.dk/24166338

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#7
Se denne side - han lader til at være inde i det, men jeg har intet med det eller ham at gøre.
det er Carl fra Jagtimporten

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Og er det så godt eller skidt? [Smile]

HAHA! En hurtig søgning gav mig et meget klart svar [V]
Nå, men kig på hans hjemmeside, men forhold dig til hvad andre siger om ham.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#9
Jeg vil aldrig betro den mand så meget som en bøjet femøre. Aldrig.

Da han startede var vi flere der syntes det var et friskt pust i en lidt støvet branche, men ved personlige erfaringer fandt jeg meget hurtigt tilbage til de seriøse handlende. Jeg tror der er større chancer for at få milionerne ind på kontoen fra et Nigeria-brev, end for at lave en seriøs handel med ham.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)