Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ændring af Sonic 45 lyddæmper
#1
Kan man bruge en Sonic 45 - maks. 9,5 mm på en 30-06?

Hvad med dæmpningen? Får man en bedre dæmpning hvis man skifter låget til en maks. 8 mm?
Svar
#2
Det kan sagtens gøres, men i dit sted ville jeg også smide 500 kr. efter et sæt moduler i str. max 8 mm. Jeg tror det er i rækken af moduler, og ikke så meget i flammedæmperen at lyden dæmpes, så med en flammedæmper i str. max 9,5 og resten i max 8 tror jeg du får næsten samme dæmpning som i en "ren" max 8.

Men mon ikke n a melder sig ind i tråden? Han ved lidt mere om det [Big Grin].

http://www.hgfirearms.dk/shop/sonic-45-extra-648p.html

Du kan selvfølgelig også vælge en helt anden tilgang til det: Brug dæmperen præcist som den er. Den skal nok dæmpe temmelig godt, og så kommer du ikke ud for at rode rundt i delene, så du pludselig står med noget max 8 på 9,3´eren. Det ville være træls.

Men alt i alt er den bedste løsning vel at købe en hel Max 8 til 30-06´eren så du har én til hver. De koster jo tilsammen kun det samme som én af de næstbilligste.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Ok og tak for svaret.

Jeg har en kammerat der har set en i den blå og hans ide var at skifte rekylbremsen på hans 30-06 ud med en lyddæmper. Alt andet lige må lydniveauet blive reduceret selv om hullet er lidt for stort [Big Grin].
Svar
#4
Det vil være en rigtig god idé.
Jeg har selv haft en rekylbremse, og det blev jeg og min tinnitus rigtig trætte af [xx(][xx(][xx(]. (for slet ikke at tale om de andre skytter på banen [}Smile])

...men han må ikke give for meget for den, de er ikke ret dyre til at starte med.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Jeg bruger en " max 8 " på min 223 rem.
Den dæmper super godt. [Smile]

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Sjovt RKN. Jeg havde overvejet en lyddæmper til min .223. Og jeg har nemlig allerede en max 8mm på min 300wm. Kunne man bruge den samme så vil det huge mit nærige hjerte [Wink]
Men det kræver naturligvis samme gevind på begge rifler - hvilket kan blive et problem.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#7
Jeg har ens gevind på min 8 mm rem mag og min 223.
Så det var jo oplagt at prøve. Vil ikke koste en ekstra dæmper, nu når det ikke er nødvendigt.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Nærrigrøve [xx(][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Typisk set vil man alt andet lige reducere lydtrykket med ca 3dB hver gang man reducere huldiameteren med 1 mm i en dæmper.

En dæmper med et hul beregnet til max 9,5 vil dæmpe fuldstændigt lige så godt på en 30.06 som den gør på den 9,3 som den er beregnet til.

Hvis man skifter fronten ud til en som er beregnet til en 30.06, så vil den dæmpe støjen ca 3-4 dB bedre. Med andre ord vil den kun skade din hørelse halv så meget som hvis du skyder med en front beregnet til 9,5.
Max 9,5 dæmperen vil dog stadig være 50 gange mindre skadelig for din hørelse i forhold til at du overhovedet ikke har en dæmper på.


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#10
n a jeg forstår ikke helt dit indlæg. Du skriver både at en dæmper med hul til 9,5 vil dæmpe lige så godt på 30.06 som på 9,3 og at den vil dæmpe 3-4 db bedre hvis man skifter fronten ??

Når du skriver "fronten" mener du så både låget og de 5 moduler, eller mener du kun låget ?

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Hele fronten, og ikke kun låget.

Virkningen opstår ved at have så langt og tyndt hul, med så meget kaos som muligt til at bremse gassen ned.

Det er primært (de 5) bafferelementer som skaber kaos og modstand (hylen og skrigen)hvorimod låget forsøger at "glatte" luftstrømme, for at levere en "blødere" slutlyd


Hvis en lyddæmper er en våbendel, så må en gummistøvle være en legemesdel
Borger i en bananrepublik, hvor myndigheder og bandegrupperinger, udviser en forbavsende lighed
Svar
#12
Har selv en Sonic 45 med 2 moduler til max6 for min 223 og max7 til min 6,5x55 og det virker fint, og ja jeg er en fattig pensionist derfor Scout[Wink]
Svar
#13
Jamen det er da mægtig godt at vide.

Èn ting er jo prisen, som altid er rar at få ned, selvom Sonic ikke er slem til at begynde med. Noget andet er hele det cirkus med ansøgning og tiden til sagsbehandling i administrationscentrene, samt det med at holde rede på hvornår alle de forskellige tilladelser skal fornys. Det bliver jo nemt lidt af en stak hvis man både har rifler, vekselpiber, genladningstilladelser, lyddæmpere og måske en enkelt samlertilladelse.

Så det er da fedt at vide, at man bare kan købe et sæt moduler i den rigtige diameter, så har man "to" lyddæmpere [:p] .

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Det n a fortæller er at kugelns diameter, og det deraf følgende hul i dæmperen har størst betydning for lydniveauet..

Hvis du skyder med en 9,3 i en mav 9,5 mm dæmper larmer den mere end hvis du skyder med en 30-06 i en max 8 mm ..

Jo større kuglediameter, jo større lydtryk med dæmper på ... det gælder også for subsoniske ladninger.

En .45ACP med en 200 grains subsonisk ladning larmer MEGET mere end en .22LR med samme V(0)

Subjektivt har jeg oplevet at en 22lr "stinger" larmer ca. lige så meget som en .223, begge med dæmper ... uden dæmper er forskellen voldsom ... [B)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Fedt nok.

Så har jeg endnu et argument for at anbefale min elskede 6,5x55 til almindelig jagt fremfor 308Win [:p][Big Grin][8D]

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Syntes også jeg læste et sted at BC har indflydelse på lydniveauet. Så høj BC gav lavere lyd...

Stort knald = stort smil :-D
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#17
ang. BC og lydniveau, så har BC en teoretisk indflydelse på det supersoniske "smeld" som en dæmper ikke kan gøre noget ved.

Jeg har ikke kunnet finde noget om det på diverse dæmper-fora, så noget konkret har jeg ikke, bortset fra en aldeles uvidenskabelig test i min baghave ..

Selv en voldsom forskel i BC giver ikke en hørbar forskel i min .376 med dæmper.. (A-tec Carbon02)

Jeg prøvede med Barnes 250 TTSX (0,424) og Hornady 300 RN (0,275) og her er der ovenikøbet tæt på 80 m/sek forskel i V(0)

Selv med denne dæmper er lydniveauet meget ubehageligt uden høreværn, samme dæmper (max .375) på min .308 er hørbart lavere.

subsonisk .308 er tydeligt mere "stille" end subsoniske .375 .. De er dog stadig meget langt fra en subsonisk .22lr .. [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)